Dit digitaal platform verlicht het werk voor startende ondernemers en kmo’s: “Een nieuwe werknemer aansluiten moet even snel en efficiënt kunnen als een gsm-abonnement nemen”

Dit digitaal platform verlicht het werk voor startende ondernemers en kmo’s: “Een nieuwe werknemer aansluiten moet even snel en efficiënt kunnen als een gsm-abonnement nemen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Attentia

Startende ondernemers hebben, zeker in de nasleep van de coronacrisis, andere katten te geselen dan de complexe regelgeving die komt kijken bij het aanwerven van nieuwe medewerkers. HR-dienstverlener Attentia verlost hen van die tijdrovende taak. Het bepalen van het eerste loon, het berekenen van de juiste sociale bijdrage, het opstellen van een arbeidsreglement: het kan volledig digitaal. “Zo krijgen ondernemers de handen vrij om hun bedrijf te doen groeien en toegevoegde waarde te creëren”, zeggen Berlinde Van Eenoo, directeur Zelfstandigen & kmo’s, en CIO Kristof Dujardin. “Zowel de nieuwe generatie digital natives als de kmo’s die nu razendsnel een digitale inhaalbeweging maken.”

“Er komt een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Een nieuwe generatie werknemers, maar ook een nieuwe generatie werkgevers”, legt Van Eenoo uit. “Die generatie doet alles digitaal, professioneel én privé: eten bestellen, kleren kopen,… Voor die nieuwe generatie ondernemers maken we het mogelijk om zich volledig digitaal aan te sluiten bij een sociaal secretariaat en een externe dienst voor preventie en bescherming. Het digitaal platform ondersteunt ondernemers al van voor ze hun eerste medewerker aanwerven, bijvoorbeeld bij het berekenen van het beginloon.”

“Meer en meer kan digitaal, en COVID-19 heeft die digitalisering een enorme boost gegeven. Bedrijven hebben noodgedwongen massaal een digitale inhaalbeweging gemaakt, aan een tempo dat ze zelf nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Het digitale platform van Attentia

“Zelfs mijn bakker en mijn frituur hebben de voorbije maanden een webshop op poten gezet”, lacht Dujardin. “Je moet zelf maar eens nadenken wanneer je de laatste keer in je bankkantoor bent geweest. Consumenten én ondernemers hebben een andere mindset: anywhere, anytime.”

Het aansluiten bij een sociaal secretariaat of bij een externe dienst voor bescherming en preventie is al deels gedigitaliseerd, maar na een paar stappen moest je toch altijd nog analoog verder. Nu maken we dat volledige proces digitaal, end-to-end. Dat is uniek. Onder de motorkap is dat behoorlijk complex, maar voor ondernemers moet die hele aansluiting even snel en efficiënt verlopen als klant worden bij Telenet.”

Van 0 naar 25 medewerkers op een paar weken tijd

Attentia ondersteunt ondernemers al vanaf het moment dat ze hun eerste aanwerving overwegen, verduidelijkt Van Eenoo. “Dé hamvraag is natuurlijk hoeveel die eerste werknemer je zal kosten. Dat is niet zo eenvoudig te berekenen, want de regelgeving is complex en ze verandert ook voortdurend. Wij helpen ondernemers met die oefening. Hoeveel loon moeten ze een starter betalen? Hoeveel belastingen en sociale bijdragen betalen ze op een brutoloon? Maar ook: op welke verminderingen hebben ze recht?”

Er zijn heel wat maatregelen voor kmo’s die hun eerste werknemer(s) in dienst nemen, maar jonge bedrijven kennen die maatregelen niet altijd. Zo haken ze soms af omdat ze ten onrechte denken dat ze zich die eerste aanwerving nog niet kunnen veroorloven. We helpen hen inschatten of die kost haalbaar is.”

Berlinde Van Eeenoo - Directeur Zelfstandigen & KMO’s

“Als de ondernemers het licht op groen zetten en een geschikte kandidaat hebben gevonden, maken wij voor hen het contract in orde en helpen we hen om een waterdicht arbeidsreglement op te stellen. Ondernemers zijn bezig een zaak uit te bouwen, ze hebben geen kaas gegeten van alle regels en formaliteiten die bij een aanwerving komen kijken. Wij zorgen ervoor dat ondernemers op hun twee oren kunnen slapen. Dat ze niet bang moeten zijn dat er plots een boete in de bus valt – en dat kunnen serieuze boetes zijn – omdat ze wettelijk niet volledig in orde zijn.”

Ondernemers zijn bezig een zaak uit te bouwen, ze hebben geen kaas gegeten van alle regels en formaliteiten die bij een aanwerving komen kijken

Het is zeker geen overbodige luxe om een partner onder de arm te nemen die de sociale wetgeving kent, bevestigt Romain Dekeyser. Zijn bedrijf Lime, dat elektrische deelsteps aanbiedt, schakelde Attentia in. “We zijn hier in België heel snel gegroeid. Op een paar weken tijd zijn we van 0 naar 25 medewerkers gegaan. Als jong bedrijf was het een grote uitdaging om wettelijk met alles in orde te zijn. Je groeit keihard, er komen 1001 dingen op je af, je bent met andere zaken bezig dan HR en de Belgische sociale wetgeving.”

Toegevoegde waarde creëren

COVID-19 richt grote economische schade aan, maar Dujardin ziet nog altijd nieuwe ondernemers opstaan. “Start-ups en scale-ups hebben natuurlijk geen tijd om zich te verdiepen in alles wat er bij een aanwerving komt kijken.”

Maar ook kmo’s hebben andere prioriteiten dan regels en formaliteiten. Door die volledige onboarding van A tot Z te digitaliseren, ontzorgen we ondernemers. Ze kunnen zich focussen op hun klanten, op hun core business. Ze verliezen geen tijd in het administratieve doolhof. Ze kunnen toegevoegde waarde creëren.”

Waar die ligt, verschilt voor elke onderneming. Maar de toegevoegde waarde ligt zeker niet in het opstellen van contracten en arbeidsreglementen en het opvolgen van de sociale regelgeving.”

Kristof Dujardin - CIO Attentia

Dekeyser herkent dat bij Lime. “In onze sector is de operationele werking de belangrijkste factor om te slagen. Dat vraagt een zeer strikte discipline: als een step het niet doet en je reageert niet snel genoeg, dan haakt die gebruiker voorgoed af. Wij kunnen ons maar focussen op het optimaliseren van onze operationele processen omdat Attentia onze zorgen op vlak van sociale regelgeving verlicht.”

Klantenintimiteit

Ook Attentia zelf heeft zijn digitale transformatie de voorbije maanden versneld, zegt Van Eenoo. “We gebruikten al heel veel digitale tools om intern te communiceren. De vrijdag voor de lockdown, hebben we al onze 750 medewerkers naar huis gestuurd. Dat telewerken is eigenlijk vlekkeloos verlopen. Elke interactie met elke klant centraliseren we op één digitaal platform, waardoor we een uniek inzicht krijgen in elke klant: wat doen we al, welke trajecten lopen, waar zijn er nog opportuniteiten?

We kennen onze klanten beter dan ooit. We zijn ook verder met robotiseringsprojecten aan de slag gegaan. Sommige HR-processen zijn gemakkelijk te automatiseren, waardoor wij op onze beurt - volgens hetzelfde principe waarmee we bedrijven ontzorgen - meer tijd hebben voor onze klanten. De fysieke interactie valt weg, maar de digitalisering maakt de klantenintimiteit alleen maar groter.

Wil je ontdekken hoe je je eerste gedroomde werknemer aanwerft? Download dan zeker gratis het ebook van Attentia.

Dit digitaal platform verlicht het werk voor startende ondernemers en kmo’s: “Een nieuwe werknemer aansluiten moet even snel en efficiënt kunnen als een gsm-abonnement nemen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Attentia

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.821 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief