Deze Belgische jobsite helpt bedrijven om ‘back to business’ te gaan: “Zonder vers bloed dreigt de innovatie stil te vallen”

Deze Belgische jobsite helpt bedrijven om ‘back to business’ te gaan: “Zonder vers bloed dreigt de innovatie stil te vallen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & StepStone

De war for talent is nog lang niet voorbij. In volle coronacrisis woedt hij even wat minder hevig, maar studies van rekruteringsplatform StepStone geven aan dat hij binnenkort weer in alle hevigheid zal losbarsten. “Het is begrijpelijk dat een deel van de werkgevers nu even voorzichtig is en nieuwe aanwervingen even uitstelt”, zegt B2B-communicatieverantwoordelijke Christelle Habimana. “Maar bedrijven zullen beseffen dat niét rekruteren hen misschien nog veel meer geld kost. Om futureproof te blijven, heb je vers bloed nodig.”

StepStone zag het aantal vacatures de voorbije maanden dalen, zegt Habimana. Ze helpt bedrijven met de nieuwste HR-inzichten om de arbeidsmarkt en de kandidaten beter te begrijpen. “Bedrijven hadden zeker die eerste weken van de lockdown vaak andere prioriteiten dan nieuwe aanwervingen. Ze moesten bijvoorbeeld van de ene op de andere dag thuiswerk organiseren voor hun medewerkers.”

“Dat was een enorme uitdaging, zeker voor bedrijven die minder ver stonden in hun digitale transformatie. Er was natuurlijk ook een reflex om extra voorzichtig te zijn. Bedrijven die twijfelden of ze COVID-19 wel zouden overleven, gingen natuurlijk geen extra mensen aanwerven.”

Back to business-pakket

StepStone onderzocht de voorbije maanden de toekomstige rekruteringsplannen van bedrijven. Ruim een kwart van de ondernemingen verwacht het komende jaar geen aanwervingen te doen. Ongeveer de helft van de werkgevers is van plan om de komende maanden opnieuw te beginnen rekruteren, één op vijf van die bedrijven is tijdens de coronacrisis zelfs nooit gestopt met rekruteren.

Christelle Habimana ,B2B-communicatieverantwoordelijke bij StepStone

StepStone wil de heropleving van de arbeidsmarkt aanzwengelen met een back to business-pakket dat bedrijven helpt bij het rekruteren. “Het is logisch dat veel bedrijven de kat nog even uit de boom kijken. Maar niét rekruteren kost ook geld”, benadrukt Habimana. “Bedrijven die hun aanwervingen on hold zetten, belasten hun teams extra omdat andere collega’s meer taken moeten opnemen. Ze riskeren ook dat projecten stilvallen of zelfs helemaal niet kunnen starten. En de broodnodige innovatie blijft uit.”

Bedrijven die hun aanwervingen on hold zetten, belasten hun teams extra omdat andere collega’s meer taken moeten opnemen

Bedrijven die wendbaar willen blijven en die futureproof willen zijn, moeten af en toe voor vers bloed zorgen. Vergeet ook niet dat veel sectoren zwaar getroffen zijn door deze ongeziene crisis maar dat er ook sectoren zijn die op volle toeren zijn blijven draaien: IT, voeding,… Wie daar niet tijdig nieuwe mensen aanwerft, geraakt achterop.”

Employer branding blijft cruciaal

De voorbije jaren woedde er een echte war for talent op de arbeidsmarkt. De vraag naar arbeidskrachten was groter dan het aanbod. Worden de rollen omgekeerd nu naar schatting meer dan 150.000 mensen hun job zullen verliezen? “De war for talent is niét over”, reageert Habimana. “Bedrijven moeten zich heruitvinden en hebben misschien zelfs meer dan ooit nood aan talent. We komen ook van een historisch lage werkloosheid, dus die verhoudingen gaan niet van de ene op de andere dag totaal veranderen. De kandidaat blijft in de driver’s seat zitten.”

Werkgevers die de afgelopen maanden zichtbaar waren, zijn nu top of mind bij werkzoekenden

Werkgevers die denken dat ze nu minder inspanningen moeten leveren om talent aan te trekken, nemen een bijzonder groot risico. Employer branding blijft ontzettend belangrijk. Bedrijven die tijdens de coronacrisis zijn blijven communiceren, hebben een voorsprong genomen. Kandidaten zijn niet gestopt met surfen op sociale media, integendeel zelfs. Werkgevers die de afgelopen maanden zichtbaar waren, zijn nu top of mind.”

Het is belangrijk dat die employer branding authentiek is. Pak niet uit met thuiswerk als het niet te organiseren valt of niet in je bedrijfscultuur zit. Zet dan liever andere sterktes in de verf. Je kan je medewerkers vragen waarom zij graag bij je bedrijf werken. Dan leer je niet alleen je eigen troeven beter kennen, maar vergroot je ook de kans dat je werknemers zich als ambassadeurs achter je employer branding scharen.”

22% overweegt om van job te veranderen

Aan de andere kant van de sollicitanten zag StepStone de trafiek tijdens de coronacrisis stijgen. “We zien drie verschillende groepen”, legt Habimana uit. “Er zijn mensen die al voor COVID-19 uitbrak op zoek waren naar een job, mensen die tijdens de crisis hun job verloren, en werknemers die uitkijken naar een andere baan.”

“Dat lijkt misschien vreemd in zo’n onzekere tijd, maar uit een enquête van StepStone bleek dat 22 procent van de werkende mensen zo ontevreden is over de corona-aanpak van hun werkgever dat ze overwegen om van job te veranderen.”

“Die ontevredenheid gaat uiteraard vaak over veiligheid, mensen willen zich beschermd voelen op het werk. Maar ook thuiswerk – en dan vooral het gebrek eraan – is een belangrijke bron van frustratie. Veel mensen hebben tijdens de coronacrisis uitgebreid kunnen proeven van thuiswerk. Ze hebben de smaak te pakken gekregen en ze willen ook in de toekomst vaker kunnen thuiswerken.”

“Als COVID-19 de arbeidsmarkt ergens radicaal veranderd zal hebben, dan is het daar. Werkgevers die geen rekening houden met de toegenomen vraag naar thuiswerk en naar flexibele werkomstandigheden krijgen het moeilijker om talent aan te trekken.”

Digitaal en mobiel solliciteren

In het tijdperk na corona zal het rekruteren volgens Habimana niet drastisch veranderen. “Een groot aantal sollicitaties in België verloopt al online, de voorbije maanden gebeurden ook de volgende stappen in het rekruteringsproces volledig digitaal. Daar zal wel iets van blijven hangen. Bedrijven hebben gemerkt dat ze met een videocall sneller een eerste gesprek kunnen opzetten met een kandidaat, en sollicitanten vinden het fijn dat ze voor een eerste verkennend gesprek niet meteen uren onderweg zijn.”

“Maar ik geloof niet dat bedrijven in de toekomst alleen nog digitaal gaan rekruteren. De naam zegt het zelf: het gaat om human resources. De menselijke klik tussen werkgever en werknemer blijft een essentieel onderdeel van elk rekruteringsproces.

We raden werkgevers altijd aan om zélf eens te proberen solliciteren op hun eigen vacatures. Dan ontdek je meteen waar kandidaten afhaken

“Kandidaten letten er wel op of bedrijven mee zijn met hun tijd. Een deel van het rekruteringsproces digitaliseren is één manier om dat te tonen. Je vacature mobile friendly maken, is een andere manier. Zo’n 60 procent van onze bezoekers surft mobiel naar onze platformen, alle jobs die op StepStone verschijnen zijn mobile responsive. Op andere kanalen is dat nog lang niet altijd het geval.”

“Het verbaast me hoeveel vacatures amper leesbaar zijn op de smartphone: veel kliks nodig, het beeld dat zich niet aanpast,... We raden werkgevers altijd aan om zélf eens te proberen solliciteren op hun eigen vacatures. Dan ontdek je meteen waar kandidaten afhaken.”

“Het is ook belangrijk – in onzekere tijden meer dan ooit – om voldoende aandacht te besteden aan onboarding. Veel bedrijven steken veel tijd en geld in het rekruteren, maar laten de mensen die ze aantrekken vervolgens aan hun lot over. Opleiding en begeleiding zijn nochtans cruciaal om talent aan boord te houden. Een goede of een slechte start bepaalt voor een groot deel hoe lang mensen blijven en hoe gemotiveerd ze zijn. You only get one chance to make a first impression.”

StepStone biedt werkgevers een ‘back to business’ pakket aan. In het pakket zit onder andere een tevredenheidsgarantie, de mogelijkheid om de vacature tijdelijk te pauzeren en een welkomstpakket voor nieuwe medewerkers. Meer informatie kan je hier vinden.

Deze Belgische jobsite helpt bedrijven om ‘back to business’ te gaan: “Zonder vers bloed dreigt de innovatie stil te vallen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & StepStone

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.642 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief