Al jaren wordt gezegd dat digitaal het nieuwe normaal is. En dat digitalisering het einde van de bestaande business betekent. Bij Indie Group bekijken ze dat net iets genuanceerder. Vele bedrijven boekten immers nog uitstekende resultaten met hun beproefde recepten van weleer. Maar wat evenzeer waar is: velen die niet verder keken dan vandaag zitten nu met de handen in het haar. Hun business as usual is stilgevallen en een digitaal business opvangnet is er niet.

Met de coronacrisis is het onomkeerbaar om digitaal nu echt tot het nieuwe normaal te verheffen. Je kan dus maar beter klaar zijn voor de toekomst. Die kan je deels correct zien en inschatten. Maar dan gebeurt er altijd nog iets onvoorzien. Future proof zijn is dus onmogelijk, voor 70% klaar zijn echter wel. Vandaar dat het juister is om de term ‘future ready’ te gebruiken.

Hoe je future ready wordt

Digitale transformatie verplicht organisaties om hun businessmodel te herbekijken. Om duurzaam de toekomst in te gaan, is het vandaag cruciaal digitaal in de kern te plaatsen. Geen flankerende blingbling of een nieuw sausje maar echt het bedrijf en je business herdenken.

De krachten van digitalisering en transformatie in beeld brengen, is daarbij de eerste stap. Belangrijke vragen die hierbij steevast naar boven komen zijn:

  • Welke effecten zijn er op de klantbeleving?
  • Welke impact is er op het inkomsten- en kostenmodel?
  • Hoe kan onze organisatie performanter functioneren?
  • Wat doet onze concurrentie? Hoe reageert de markt?
  • Welke nieuwe spelers zien we onze markt betreden?
  • Moeten we ons aanpassen aan de nieuwe waardeketen? En hoe?

Nieuwe antwoorden

Bij het oplossen van deze vraagstukken komen altijd nieuwe antwoorden naar boven die je naar de nieuwe getransformeerde organisatie brengen:

  • Business Model innovaties: hoe organiseren we ons met digitaal in de kern?
  • Nieuwe diensten: hoe digitaal onze dienstverlening vernieuwd en anders maakt?
  • Nieuwe producten: welke nieuwe producten zijn een gevolg van digitaal?
  • Nieuwe kanalen: via welke nieuwe productie, distributie of communicatiekanalen gaan we naar de markt?
  • Nieuwe technologieën: welke nieuwe tech schakelen we in onze bedrijfsvoering in?

Vanuit deze grondige analyse kan je vervolgens zelf je strategie voor de toekomst uitwerken. Als je dit dan nog weet te vertalen naar een uitvoerbaar businessplan, heb je alvast de eerste belangrijke stap richting future readiness voorbereid.

Nu starten met een future ready business?

Een eenvoudige eerste stap is het doornemen van het inspiratie deck “Digitaal Business Plan. Future ready worden oedoeddeda? Zodoeddeda.’ dat IndieGroup aanbiedt. Je kan het hier gratis downloaden.