Proudly

Proudly is een kant-en-klaar employer branding platform dat je kan koppelen aan je website. Zonder gedoe.

proudly.io/

Snel en efficiënt talent aantrekken? Deze Gentse start-up toont dat het op een heel eenvoudige manier kan

Snel en efficiënt talent aantrekken? Deze Gentse start-up toont dat het op een heel eenvoudige manier kan

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Proudly

Schrijf je als werkgever een vacature uit, dan bereik je daarmee amper 3% van je droomprofielen. Da’s wel heel erg niche, terwijl je als bedrijf toch liever wat keus hebt, toch? Enter Proudly, een employer branding platform dat bedrijven helpt om een verhaal te vertellen dat weerklank vindt. “Het is dé manier om bedrijven en talenten elkaar vlot te laten vinden”, zegt Maarten Van de Vondel, co-founder & ceo van Proudly.

Proudly is eind 2019 pas gelanceerd, maar het team achter het platform begeleidt nu al een tiental bedrijven die voluit willen inzetten op employer branding. “Employer branding op zich is niets nieuws, maar het wordt vaak genegeerd of verkeerd begrepen”, zegt Van de Vondel. “Veel bedrijven kunnen best wel wat hulp gebruiken op dat vlak. Vaak zijn dat organisaties die al jaren bestaan en vroeger nooit hebben moeten nadenken over employer branding, maar nu merken dat de klassieke methodes om talent te vinden niet meer voldoen. Natuurlijk bestonden er voor Proudly ook al goede tools om dat probleem op te vangen, maar daar ligt de focus meer op de aanwerving van de sollicitant, niet op het proces dat ervoor komt: mogelijke kandidaten aantrekken.”

Op dat hiaat speelt Proudly handig in. Het platform laat bedrijven toe om een ‘werken bij’-pagina te creëren die meer is dan een opsomming van openstaande vacatures. “De manier van werk zoeken is veranderd, mensen kijken meer online. Je kan dus als werkgever maar best zien dat je eruit springt tussen al die andere bedrijven”, zegt Van de Vondel. Alles start met een werkgeversverhaal dat fijntjes gedesigned is en het juiste talent lokt. Nadien helpt Proudly ook om de uitverkorene aan te werven.

Vissen in dezelfde vijver

Een vacature plaatsen blijkt dus niet meer voldoende in deze digitale wereld. “Daarmee bereik je vooral die heel kleine groep mensen die al actief op zoek is naar een job. Maar er is evengoed een groep die nog niet goed weet waar ze moeten zoeken of waar ze willen werken. De grootste groep beseft zelfs niet dat ze eigenlijk bij een andere werkgever beter op hun plaats zou zitten”, legt Van de Vondel uit. Het is een typisch klant-in-een-winkel-verhaal: een paar klanten in de rayon weten wat ze willen en staan klaar om te kopen. De rest heeft geen idee en kijkt wat rond. “Het is logisch dat mensen geen zicht hebben op andere jobmogelijkheden, want werkgevers communiceren te weinig over hun bedrijfsverhaal.”

Conclusie: heel wat talent glipt door de mazen van het net. Bovendien vist iedereen ook nog eens in diezelfde kleine poel, want er zijn meer vacatures dan kandidaten. “En elke werkgever is op zoek naar een schaap met vijf poten, maar om dat talentvol beest aan te trekken moet je natuurlijk wel wat moeite doen”, benadrukt Van de Vondel. Hij vergelijkt het proces met klassieke marketingtechnieken: als je een product wil verkopen, dan kaart je bij je klant eerst het probleem aan en schotel je hem nadien de oplossing voor. Volgens Van de Vondel zou het recruteringsproces ook zo moeten werken. “Een sollicitant heeft context nodig, en die krijgt hij te weinig mee in een gewone vacature.”

In eigen boezem kijken

Heel wat talent glipt door de mazen van het net. Bovendien vist iedereen ook nog eens in diezelfde kleine poel

Meer bedrijven moeten volgens Van de Vondel beginnen met een interne oefening. “Het is simpel: kijk eens rond in je team. Wie zijn de mensen die je al hebt aangenomen? Wat hebben ze met elkaar gemeen? Waarom werken ze graag bij jou? Maar vraag je ook af waarom die ene sollicitant uiteindelijk toch je aanbod heeft afgeslagen. Durf in eigen boezem kijken. Dat is het begin van employer branding.”

Die oefening zorgt ervoor dat werkgevers een beter zicht hebben op welk soort talent ze in de toekomst willen aantrekken. “Zo vermijd je het scenario waarbij je snel iemand moet aannemen en mogelijk de foute keuze maakt.”

Trotse ambassadeurs

Een belangrijk onderdeel van employer branding zijn de ambassadeurs: mensen die al in een bedrijf werken en die met plezier en trots het verhalen van achter de schermen delen op LinkedIn of Facebook. “De kans is groot dat er een droomkandidaat zit in het netwerk van één van je teamleden, want die personen hebben ongetwijfeld al een aantal zaken gemeenschappelijk — interesses, kennis, knowhow, etcetera.” Dankzij de ambassadeurs die het werkgeversverhaal delen, bereik je een groot publiek, maar bouw je ook een eigen publiek op. Met andere woorden: het verhaal begint te leven.

De resultaten van employer branding zijn duidelijk. “We zien dat vacatures twee tot drie keer sneller worden ingevuld. Dat komt omdat het verhaal dat je vertelt duidelijk is voor de sollicitant. Met Proudly kan je die ‘werken bij’-pagina trouwens visueel maken met foto’s en video’s van de werkomgeving en het team. Als bedrijf mag je echt wel je troeven uitspelen en je talenten etaleren”, vindt Van de Vondel. “Doordat je mogelijke kandidaten op die manier inkijk geeft in je organisatie, trek je sneller mensen aan die beter matchen met jou en je team. Bovendien blijven die werknemers ook langer. Ze zijn zelf namelijk ook gelukkig met de match, want ze hadden op voorhand al een goed idee in welk soort team ze zouden terechtkomen.”

Werkt jouw aanpak om talent aan te trekken? Doe de test en ontvang gratis advies op maat.

 

Snel en efficiënt talent aantrekken? Deze Gentse start-up toont dat het op een heel eenvoudige manier kan

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Proudly

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 83.227 abonnees
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief