Waarom kmo’s nog altijd niet klaar zijn voor de connected employee: “Nu ICT en connectiviteit volledig naar elkaar zijn toegegroeid, hebben kmo’s een geïntegreerde oplossing nodig”

Waarom kmo’s nog altijd niet klaar zijn voor de connected employee: “Nu ICT en connectiviteit volledig naar elkaar zijn toegegroeid, hebben kmo’s een geïntegreerde oplossing nodig”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Orange

De lockdown heeft het aantal geconnecteerde werknemers in een stroomversnelling gebracht. Maar dat verliep, zeker bij kmo’s, niet altijd zonder horten en stoten. Lieven Vaes, B2B Marketing Director bij telecomoperator Orange Belgium, stelt kmo’s daarom een globalere aanpak voor van hun connectiviteit en ICT.

De connected employee

Het zijn drukke tijden bij Orange Belgium, vertelt Lieven Vaes ons tijdens ons interview via Google Meet. “De laatste twee maanden waren een heel goed voorbeeld van hoe snel iedereen zich kan aanpassen aan het feit dat ze niet vanuit het kantoor kunnen werken.”

Maar die evolutie was volgens Vaes al veel langer aan de gang: “De laatste vijf à tien jaar jaar zijn de verwachtingen van werknemers volledig veranderd. De huidige connected employees willen eigenlijk op een volledig andere manier werken dan vijf tot tien jaar geleden, vaker van op afstand maar ook veel meer in samenwerking met anderen.

“Om dat mogelijk te maken, hebben ze tools nodig, video calls zoals wij nu doen, cloud based diensten, OTT-diensten (Over-The-Top-diensten zijn diensten van een derde partij die rechtstreeks aan de eindgebruiker worden aangeboden, zonder exclusieve technische of commerciële koppeling is tussen de operator en de dienst; nvdr), enzovoort.”

Veel meer dan enkel connectiviteit aanbieden

“Als operator hebben we zeker niet de pretentie om elk van die diensten volledig zelf te gaan ontwikkelen”, aldus Vaes. “Soms is het als werknemer of werkgever gewoon slimmer om een dienst van Google of één van de andere grote vendors te gebruiken. Maar als je wil dat die diensten efficiënt werken, heb je wel andere zaken nodig: uiteraard goede mobiele connectiviteit, maar ook connectiviteit op kantoor.”

“Werknemers moeten uitgerust worden met de toestellen die ze nodig hebben, en die toestellen moeten beveiligd worden en beheerd kunnen worden. En dat allemaal op een gebruiksvriendelijke manier voor de gemiddelde kmo. We kunnen ons dus niet langer beperken tot enkel het aanbieden van connectiviteit. We moeten veel breder gaan, en kmo’s een volledige portefeuille aanbieden waarmee ze hun werknemers efficiënter kunnen laten werken.”

De laatste vijf à tien jaar jaar zijn de verwachtingen van werknemers volledig veranderd. De huidige connected employees willen eigenlijk op een volledig andere manier werken, vaker van op afstand maar ook veel meer in samenwerking met anderen

ICT en connectiviteit samen

Om die portefeuille open te trekken, heeft Orange vorig jaar ICT-integrator BKM overgenomen. “Dankzij die acquisitie hebben we een heel rijk ICT-portfolio in handen gekregen dat vooral sterk is in de kmo-markt. Dat was nodig, want de grens tussen connectiviteit en ICT is ook in die markt volledig vervaagd.”

“Vroeger was het veel makkelijker om daar een onderscheid tussen te maken. Connectiviteit stopte bij wijze van spreken aan de modem of de router van de klant. Daar neemt de firewall en het lokale netwerk het over. Maar met alle cloud-services bestaat die duidelijke demarcatie tegenwoordig niet meer. ICT en connectiviteit zijn naar elkaar toegegroeid.”

Al is het volgens Lieven Vaes zeker niet de bedoeling om de interne IT-afdelingen te vervangen: “IT-departementen van kmo’s moeten tegenwoordig echte duizendpoten zijn: ze moeten expert zijn in business toepassingen, in de tools om onderling samen te werken, security, analyse, websitebeheer,… Wij willen hen ondersteunen met de meest essentiële diensten om hen in geconnecteerde werknemers te veranderen, met name via connectiviteit, Cloud Telephony en security. Ze hebben immers al genoeg uitdagingen op hun bord liggen.”

De troeven van een geïntegreerde oplossing

Dat ICT en connectiviteit tegenwoordig steeds vaker samen worden aangeboden, heeft volgens Lieven Vaes meer dan een voordeel: “Het klassieke voordeel zijn natuurlijk de praktische troeven van een one stop shop. Maar het gaat veel verder dan dat. Als je als kmo voor een geïntegreerde oplossing kiest van een operator, dan kan je gebruikmaken van een aantal diensten die vroeger enkel beschikbaar waren voor grote bedrijven.”

Als je als kmo voor een geïntegreerde oplossing kiest van een operator, dan kan je gebruikmaken van een aantal diensten die vroeger enkel beschikbaar waren voor grote bedrijven

“Telefooncentrales zijn daar een goed voorbeeld van. Vroeger moest je investeren in een telefooncentrale en kreeg je als kmo een beperkt aantal toepassingen voor een relatief grote eenmalige kost. Vandaag kan je vanuit een cloud-gebaseerde telefooncentrale functioneel hetzelfde doen als grote bedrijven, maar dan zonder alle rompslomp die bij het beheer van grote telefooncentrales komt kijken. Tien jaar geleden waren dat nog heel dure installaties, vandaag is dat heel toegankelijk geworden.”

Orange Belgium voegt daar nog een specifiek voordeel aan toe, benadrukt Lieven Vaes. “Wij zijn van oorsprong een mobiele operator. Mobiel zit echt in ons DNA. Daar waar andere operatoren nog altijd vertrekken vanuit een vaste constellatie en blijven mobiel als een add-on beschouwen. Terwijl wij altijd van bij de start onderzoeken hoe we mobiel kunnen integreren. Een concreet voorbeeld is dat wij al onze vaste connecties standaard aanbieden met een 4G-connectie. Al onze kmo-klanten genieten dus automatisch van een 4G-backup.”

Vergeet security niet

Nu connectiviteit en ICT volledig in elkaar overlopen, wordt beveiliging belangrijker dan ooit, aldus Lieven Vaes. “De securitywereld verandert gigantisch snel. Zelfs voor mij, en ik volg de sector toch dagelijks, gaat het hard. Voor een kmo-bedrijfsleider moet het dan zeker een nachtmerrie zijn om keuzes te maken rond beveiliging. Want als je een firewall zet, zijn je mobiele toestellen nog niet beveiligd. En met applicatie voor MDM of Mobile Device Management ben je nog altijd niet beschermd tegen een werknemer die een foute app downloadt en zo je hele bedrijf blootstelt.”

Kmo’s hebben volgens Vaes bevattelijke diensten nodig die zowel de toestellen aanbieden als eenvoudig beheer mogelijk maken voor de bedrijfsleider. “Wij proberen hieraan tegemoet te komen door een Lookout Premium-abonnement standaard toe te voegen aan al onze mobiele tarieven. Dat is een mobiele beveiligingsapp die bescherming biedt tegen malware, security breaches, phishing enzovoort. Dit biedt uiteraard geen volledige bescherming voor je bedrijf, maar het is een degelijke eerste beveiligingslaag waarmee je tenminste al die toestellen beschermt. De tweede laag bestaat dan uit web based MDM applicaties. Zo willen we kmo’s plug and play security oplossingen aanbieden.”

De afgelopen maanden is opnieuw duidelijk geworden hoe noodzakelijk die beveiliging is, aldus Lieven Vaes: “De voorbije maanden hebben we allemaal geleerd hoe we anders kunnen werken. Jammer genoeg hebben we moeten vaststellen dat ook cybercriminelen hun aanvallen aan deze nieuwe manier van werken hebben aangepast. We moeten daarom waakzaam blijven en van beveiliging een prioriteit maken. Volgens mij hebben wij als operator een belangrijke rol te spelen om al die bedrijven op een veilige manier opnieuw aan de slag te laten gaan.”

Benieuwd hoe jouw connectiviteit efficiënter en veiliger kan? Ontdek de mogelijkheden van Orange Belgium hier.

Waarom kmo’s nog altijd niet klaar zijn voor de connected employee: “Nu ICT en connectiviteit volledig naar elkaar zijn toegegroeid, hebben kmo’s een geïntegreerde oplossing nodig”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Orange

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.821 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief