Binnenkort verwelkomt Start it @KBC, ‘s lands grootste accelerator, weer heel wat start-ups voor een nieuwe pitchwave. Opvallend is nu al het toenemend aantal bedrijfjes dat een businessmodel bouwde rond brandend actuele uitdagingen in onze huidige samenleving. In welke domeinen zit er precies toekomst? Hoe kunnen de grote spelers en kleine spelers samen hedendaagse problemen oplossen? Félix Amez en Dann Rogge, respectievelijk BeLux Innovation Director bij Accenture en Venture Leader bij Telenet, twee partners van Start it @KBC , delen hun expertise.

Smart living en connected homes

Connectiviteit die alomtegenwoordig is, de opkomst van Internet of Things toestellen en cloudopslagdiensten die toegankelijker zijn dan ooit: op dat kruispunt boomt smart living en connected homes. “Parallel veranderen de verwachtingen”, steekt Dann Rogge van Telenet van wal.

“De digitalisering en mobilisering van diensten heeft een on-demand cultuur gecreëerd, waarbij consumenten verwachten dat ze onmiddellijk toegang krijgen tot wat ze willen. Time is the new currency. In die zin vindt er vandaag trouwens ook een verschuiving plaats van ownership naar usership.”

Felix Amez van Accenture beaamt dat. Afgelopen jaren zag hij steeds meer nieuwe business modellen ontstaan, en wordt bijna alles aangeboden ‘as a service’. Een bekend voorbeeld is Philips, dat pionierde met Light as a Service - kortweg LaaS. In dat verdienmodel is de consument niet langer de eigenaar van zijn verlichting, maar alleen nog de gebruiker. “De connectiviteit bij mensen thuis biedt ongeziene mogelijkheden”, zegt Amez enthousiast. “Om te voldoen aan de strenge eisen van zowat elke consument, wordt op niveau van smart living predictief onderhoud cruciaal.”

“Kijk maar naar bcheck, dat een systeem met sensoren bouwde die op een gasketel wordt gemonteerd om de werking te monitoren. De data wordt dan uitgelezen en dankzij artificiële intelligentie geïnterpreteerd om voorspellingen te doen over eventuele storingen.”

Dann Rogge - Venture Leader bij Telenet

Daarnaast is, volgens Amez, het idee van een open ecosysteem zeer interessant in de markt van connected homes. “Ken je Shayp? Die legt zich toe op de analyse van waterverbruik en kan waterlekken snel detecteren. Maar in een open ecosysteem zou bij het vaststellen van een lek ook een trigger kunnen worden gegeven aan een verzekeringsmaatschappij. Zodat er proactief een dossier wordt geopend voor potentiële waterschade. Het is aan de start-ups en scale-ups vandaag om na te denken over manieren om industrieën en actoren met elkaar te koppelen”, zegt hij.

De digitalisering en mobilisering van diensten heeft een on-demand cultuur gecreëerd, waarbij consumenten verwachten dat ze onmiddellijk toegang krijgen tot wat ze willen

Geconnecteerde woningen in combinatie met aansturing vanuit de cloud werpt ook een nieuw licht op veiligheid, zo zegt Rogge. “We willen niet dat hackers zomaar informatie krijgen over ons doen en laten, laat staan dat ze bepaalde functies in onze woning kunnen overnemen. Het ontwikkelen en toepassen van afdoende cyber security is dan ook onontbeerlijk. Naast het creëren van eigen veiligheidsoplossingen zoals Telenet Safespot werkt Telenet ook nauw samen met een cluster van ethical hackers zoals Intigriti.”

Gezondheid en welzijn

Technologische ontwikkelingen zoals connected homes en smart living bieden uiteraard meer dan eenvoudigweg een frictieloze gebruikerservaring. Amez gelooft dat ze bijdragen tot meer comfort, een betere gezondheid en een goed welzijn. “Wat als de zuiverheid van de binnenlucht kon worden gemeten? Om die vervolgens bij te sturen op basis van medische data? Iemand die bijvoorbeeld hooikoorts heeft, kent waarschijnlijk andere noden. Een ander voorbeeld is de temperatuur in je auto. Wat als, onderweg naar huis, je kamertemperatuur vanzelf het aantal graden van je wagen aanneemt?”, denkt hij luidop na.

In elk geval lijdt het geen twijfel dat technologie en gezondheid alsmaar meer hand in hand zullen gaan. Belgische start-ups en scale-ups zijn er in geslaagd om ons land op de kaart te zetten op gebied van healthtech. Byteflies, FibriCheck, Medicheck en abel.care zijn één van de vele innovatieve groeibedrijven die hun stempel drukken op gezondheidszorg anno 2020.

Opvallend: sinds de pandemie-uitbraak eerder dit jaar, pakt de bedrijfswereld naast fysieke ook mentale gezondheidsproblemen aan. “Van burn-outpreventie tot psychologische hulp wanneer je die nodig hebt: inmiddels bestaat er voor elke medische probleemstelling een app of dienst”, zegt Rogge.

“Een ander voorbeeld is het menselijk contact, waarvan nu iedereen beseft hoeveel nood we daar aan hebben. Tools zoals Virtual Reality en Augmented Reality kunnen daarvoor weer soelaas bieden. Maar belangrijker: we moeten er vooral voor zorgen dat technologie ten dienste staat van de mens, en niet omgekeerd. Door de snelle vaart die de digitalisering afgelopen tijd heeft genomen, wordt innovatie soms een doel. In plaats van een middel om prangende problemen aan te pakken.

“Gelukkig zijn er ook veel bedrijven die met hun product of dienst niet vanuit de technologie vertrekken”, vindt Amez. “Ook bij Accenture staan we agnostisch tegenover technologie. We proberen steeds te starten vanuit de problemen waarmee bedrijven en consumenten vandaag kampen. Daarbij werken we overigens niet met customer journeys en persona’s, maar met mindsets. Beschouw het als een hogere typologie om individuen in categorieën onder te verdelen. Pas in een latere fase komt er eventueel technologie bij kijken, maar dat is geen vast gegeven.”

Duurzaamheid en ecologie

Naast het besef dat we maar één lichaam hebben, zien meer mensen in dat er ook maar één aardbol is. Ook daarin hebben veel nieuwe bedrijven het voortouw genomen. Denk aan de modulaire wandsystemen van JuuNoo, energiestart-up Bolt, de circulaire zonnebrillen van Yuma Labs, … De voorbeelden zijn als het ware eindeloos. “Impact maken en geld verdienen kunnen perfect samengaan”, stelt Rogge. “Meer nog, ik geloof dat het een must is.”

“Er is niets mis met geld verdienen in een verantwoordelijke business”, knikt Amez. “Heel lang was digitale transformatie de grootste focus in menig bedrijf. Maar bij de meesten is het besef gegroeid dat responsibility minstens zo cruciaal is.”

Félix Amez - BeLux Innovation Director bij Accenture

In the new normal is het wel duidelijk geworden dat we anders moeten gaan wonen, consumeren, leven en gebruiken”, bevestigt Rogge. “De start-ups van de toekomst kunnen daar een leidende positie in nemen.”

Impact maken en geld verdienen kunnen perfect samengaan. Meer nog, ik geloof dat het een must is

“Ik vind dat het professionele landschap eerder moet nadenken over the never normal”, zegt Amez. “Flink wat bedrijven zagen hun business stilvallen door de coronacrisis. Vandaag zouden ze al moeten nadenken over de veerkracht van hun producten in geval van een nieuwe crisis.”

“Relotrust, het bedrijf achter een platform voor bedrijven die werknemers naar het buitenland sturen, heeft dat aan den lijve ondervonden. Het is dan ook mooi om te zien hoe zij uit dat dal zijn gekropen. Sleutelen aan de supply chain, meer inzetten op lokaal ondernemerschap, … Stuk voor stuk zijn dat zaken om over na te denken.”

Digitalisering en het nieuwe werken

Eén ding is zeker: onze voorgoed gewijzigde manier van leven betekent ook dat we anders werken. COVID-19 wordt duidelijk niet zomaar de ‘grootste digitale snelcursus’ genoemd door verschillende experten. “Collaboratieplatformen zoals Microsoft Teams hebben nog nooit zoveel roll-outs gedaan”, weet Amez. “Videobeldienst Zoom moest plots aan een enorme snelheid schalen. Plots begonnen medewerkers steeds meer remote te werken, en ondervonden veel bedrijven dat ze daar eigenlijk nog niet op waren voorbereid.”

“Bij Accenture hebben we na een intensieve denkoefening een intelligent VR immersive collaboration platform gebouwd. Dat is een virtuele omgeving, waar werknemers zowel design thinking sessies, presentaties als virtuele meetings kunnen houden. Start-ups die werken aan een nieuw product, moeten dan ook dringend nadenken over deze triple setup: physical, digital én phygital.

“Het mooie van dit allemaal is dat de meeste corporates toch beseffen dat ze niet even snel kunnen mee evolueren met dit exponentieel tijdperk”, voegt Rogge daar aan toe. “De grote bedrijven hebben de kleintjes nodig, en vice versa. Bij Telenet kijken we er dan ook enorm naar uit om mee een partner ecosysteem te creëren.”

Heb jij een straf idee dat het verschil kan maken in de maatschappij van vandaag? Wil je je start-up internationaal laten schalen? Meld je dan nu aan voor het acceleratorprogramma van Start it @KBC. Inschrijven kan nog tot 21 september, dus wees er snel bij!