Het lijkt wel of iedereen tijdens de coronacrisis op de fiets is gesprongen. Fietsen is blijkbaar voor veel mensen ideaal om sportief uit te waaien. Maar ook voor professioneel gebruik ontdekken bedrijven en overheidsorganisaties stilaan de grote troef van fietsen. Geen parkeer- en fileproblemen bijvoorbeeld, maar er is nog veel meer. “Bedrijfsfietsen zijn voor werkgevers heel voordelig: functioneel, financieel interessant en ecologisch”, zegt Laurens Verbeke, medeoprichter van JOULE.

JOULE is niet alleen de eenheid van energie maar ook de naam van het Gentse bedrijf achter drie energieke ondernemers. Laurens Verbeke stampte de onderneming uit de grond samen met zijn voormalige studievrienden Jordy De Loose en Nicolas Coudeville. De taken zijn goed verdeeld: Laurens neemt de marketing en sales voor zijn rekening, Jordy staat in voor de operationele opvolging en Nicolas is als jurist thuis in de contractuele en financiële kant van de zaak. Zo kunnen ze met zijn drieën, bijgestaan door twee vaste medewerkers en een aantal freelancers, de klanten begeleiden bij al hun vragen over bedrijfsfietsen.

Complete dienstverlening

“Toen de markt voor bedrijfsfietsen begon te groeien, zagen we dat bedrijven soms een specifieke service met omkadering nodig hebben. Daarom zetten wij echt in op een complete service rond bedrijfsfietsen”, verklaart Laurens Verbeke. “Dat kan zelfs al vanaf één fiets. Ons doelpubliek is dan ook heel ruim, van kleine kmo’s tot grote ondernemingen en overheidsinstellingen.”

Bij JOULE kunnen organisaties terecht voor een volledig fietsplan. Het bedrijf biedt een dienstverlening aan voor bedrijfsfietsen bestemd voor woon-werkverkeer zoals salarisfietsen en groepsaankoop. Maar JOULE heeft ook een aanbod voor werkverkeer met cargofietsen en poolfietsen. Er is een hele waaier aan formules zoals fietsleasing, fietsaankoop en fietsonderhoud steeds in combinatie met omkadering op het vlak van administratie, (interne) communicatie en permanentie, bijvoorbeeld voor de pechdienst. Zowel ondernemers als hun medewerkers kunnen bij JOULE antwoord krijgen op hun vragen.

📷 Mirco Photo - www.mircophoto.com

Een fietsplan op maat

Het concept slaat duidelijk aan: JOULE werd pas in 2020 een fulltime project maar telt nu al 175 klanten in heel België, waaronder Politiezone Antwerpen, I-Mens en Mainfreight. “Klassieke aanbieders van fietsleasing houden zich vooral bezig met het optimaliseren en uitvoeren van contractformules, maar wij zorgen ook voor het hele operationele luik”, verklaart Jordy De Loose.

“We zijn dus veel meer dan een facilitator of tussenpersoon, want wij zijn voor onze klanten het enige aanspreekpunt. We begeleiden organisaties bij hun keuze voor een bepaald soort fiets én bij het fietsplan dat voor werkgever en werknemer het voordeligst is. We kunnen zelfs testdagen organiseren waarbij we met verschillende fietsmodellen langskomen zodat werknemers die kunnen uitproberen en vergelijken.”

Bij JOULE zijn we veel meer dan een facilitator of tussenpersoon, want wij zijn voor onze klanten het enige aanspreekpunt

Als erkende dealer van meer dan 10 fietsmerken voorziet JOULE ook zelf mobiele dienstverlening op de werkvloer. Voor leveringen, proactief onderhoud en herstellingen zijn er de ‘Bike Boxes’, cool uitziende en volledig ingerichte fietsherstelplaatsen op wielen.

Eén van de JOULE Bike Boxes, een fietsherstelplaats op wielen

Stadsfiets, elektrische fiets of bakfiets

Bedrijven met keuzestress kunnen dus gerust zijn wanneer ze bij JOULE gaan aankloppen. Er vallen dan ook heel wat knopen door te hakken wanneer je bedrijfsfietsen wil. Om te beginnen is er de fiets zelf. JOULE levert allerlei soorten fietsen, van de klassieke stadsfietsen en elektrische exemplaren tot bakfietsen.

Ruim 95% van de bedrijfsfietsen blijkt toch elektrisch. Ze zijn nu eenmaal bestemd voor iets grotere afstanden, om een lading te vervoeren en om bovendien nog fris en monter op je bestemming aan te komen. Toch iets anders dan een intense fietsrit in je vrije tijd.

Diensten en producten met een cargo bike

“Welke fiets je kiest, hangt natuurlijk ook samen met de manier waarop je die wil inzetten in je bedrijf”, zegt Laurens Verbeke. “Zoek je fietsen die je medewerkers kunnen gebruiken voor hun woon-werkverkeer, of worden het poolfietsen die je in en rond de onderneming ter beschikking stelt voor korte verplaatsingen?

Steeds meer organisaties kiezen ook bewust voor de fiets als transportmiddel bij hun activiteiten. In dat geval is een cargobike de ideale keuze – niet alleen handig voor het leveren van producten maar ook bijvoorbeeld voor dienstverleners zoals huisartsen of pedicures aan huis.”

Fietsleasing of groepsaankoop

Het financiële luik is ook iets waar je je best even over buigt samen met de experts van JOULE. Op welke manier wil je een fiets aanbieden aan je werknemers? Zeker bij salarisfietsen is dit een belangrijke oefening. “Vaak ben je daarbij beperkt door bepaalde barema’s of statuten, maar voor elke situatie bestaat er een oplossing”, legt Nicolas Coudeville uit.

“Je kan kiezen voor fietsleasing maar als dat niet mogelijk is, kan ook een groepsaankoop een prima manier zijn om je medewerkers iets extra’s te geven en de fiets als vervoermiddel te promoten. We zien wat dat betreft nog heel wat groeimogelijkheden bij kmo’s in industriezones. Hun productiemedewerkers wonen meestal binnen een straal van 15 kilometer rond het bedrijf: perfect te doen met een elektrische fiets.”

Omzetcijfer boven de verwachtingen

Duurzaamheid, efficiënte mobiliteit, meer beweging, financiële en fiscale voordelen, sociaal verantwoord ondernemen, het groeiende aanbod elektrische fietsen, de uitbreiding van fietspaden en fietssnelwegen, … er zijn redenen te over waarom bedrijven en hun werknemers massaal kiezen voor de fiets.

Het drietal achter JOULE zag dan ook op het juiste moment dat de markt er klaar voor was. De verwachtingen zijn inmiddels ruimschoots overtroffen, met een eerste kwartaal 2021 waarin het totale omzetcijfer van 2020 al werd gehaald.

Een grote voorraad financieren

Laurens Verbeke: “De uitdaging is nu het opbouwen van voldoende voorraad. Dat is momenteel moeilijk door de plots enorm gestegen vraag naar fietsen tijdens de coronacrisis, waardoor er stocktekorten en lange wachttijden zijn. Bovendien slorpt die voorfinanciering een groot budget op. Toch is het belangrijk dat we genoeg verschillende fietsen in stock hebben zodat we snel kunnen leveren aan onze klanten.

We lanceerden daarom een WinWinner-campagne om investeerders te vinden die via voordelige leningen onze groeiambities willen financieren. Ons doel is om tegen 2023 zo’n 5000 fietscontracten te hebben lopen met volledige omkadering en klantenservice. Met een groot aantal fietsen in voorraad kunnen we onze klanten ook snel hun nieuwe bedrijfsfietsen bezorgen.

Dynamische vibe

Ook al weet niet elke organisatie meteen hoe ze eraan moet beginnen, wanneer hun fietsplan eenmaal gelanceerd is en de nieuwe bedrijfsfietsen in gebruik zijn, is iedereen gelukkig. “Een fietsplan is iets heel dankbaars om te introduceren in je onderneming: je maakt je medewerkers blij maar ook de directie is altijd tevreden”, vertelt Laurens Verbeke. “Ze kunnen er de uitstraling van hun organisatie een maatschappelijk verantwoorde en dynamische vibe mee geven, en bovendien zijn bedrijfsfietsen praktisch en financieel sowieso interessant.”

Van bierviltjes tot business

Voor het complementaire zaakvoerderstrio zelf blijkt de bedrijfsfiets alvast een schot in de roos. “We maakten al tijdens onze studententijd plannen om ooit samen een onderneming te starten”, zegt Jordy De Loose. “Na jaren van wilde ideeën die soms alleen op bierkaartjes belandden, hebben we de knoop doorgehakt en dit plan uitgewerkt.

Het is een dankbare business waar we zelf ook veel energie uit halen. Na een beginfase in bijberoep hebben we in 2020 alle drie onze vaste job opgezegd om fulltime en vol overtuiging de sprong te wagen. Een keuze waar we nog altijd even enthousiast over zijn!”


Wil jij ook meer energie in je bedrijf trappen? JOULE helpt je graag een fietsplan uit te werken!