Een nieuw soort economie kan de horeca beter bestand maken tegen volgende crisissen: “Ecosystemen zijn geen geitenwollensokken idee, ze wérken”

Een nieuw soort economie kan de horeca beter bestand maken tegen volgende crisissen: “Ecosystemen zijn geen geitenwollensokken idee, ze wérken”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Glory of Excellence

Het model waarop onze huidige economie gestoeld is, is niet goed genoeg meer. Oneindige groei op een eindige planeet, dat kunnen we als samenleving niet volhouden, zeggen Katleen Penel, bezieler van The Glory of Excellence, en Rik Vera, thought leader en keynote speaker. Die laatste zal in juni 2021 in Durbuy spreken op een event van de eerste. Kernboodschap voor de aanwezige ondernemers: “Tijd om onze economie en businessmodellen om te buigen naar ecosystemen.”

Met The Glory of Excellence helpt Katleen Penel high-end restaurants en hotels naar een nog hoger niveau door hen expertise aan te reiken. Haar eigen expertise, maar evengoed die van anderen waarmee ze al samengewerkt heeft. Penel leeft en ademt horeca en zet zowel haar netwerk als haar kennis in om haar sector vooruit te helpen. “Bij elke samenwerking die we met The Glory of Excellence aangaan, is open communicatie en leren van elkaar zowat een vereiste. Wie met mij samenwerkt, moet bereid zijn om ook de anderen in mijn netwerk met raad en daad bij te staan”, vertelt Penel.

Sharing is caring, dus. En laat Penels idee van delen en leren nu toevallig de praktische uitvoering zijn van de theorie die Rik Vera in een boek aan het gieten is. “Het was een aha-moment toen Katleen en ik elkaar tegenkwamen. Ik besefte: hé, zij is aan het doen waar ik over aan het schrijven ben, en het wérkt. En zij besefte: hé, hij is aan het neerschrijven wat ik aan het doen ben, het is dus geen geitenwollensokkengedoe. Geweldig!”

Niet langer onder de mat

Voor Penel en Vera draait hierom: onze businessmodellen omvormen tot ecosysteem. “We zitten nu in een lineair supply chain-model”, legt Vera uit. “In dit klassieke scenario heeft elke schakel in de ketting contact met de schakel ervoor en die erna. Maar eigenlijk is het vooral ieder voor zich, of ook: elke schakel probeert de andere te verzwakken om zoveel mogelijk voor zichzelf te houden. Dat systeem werkt niet meer. Het is niet goed voor de planeet, niet goed voor de mens, niet goed voor de samenleving.”

Onze bedrijven, vooral in de horeca, worden hard getroffen en het huidige economische model zal te weinig zaken kunnen redden

Eigenlijk weten we dat al langer, maar we hebben het nog vrij gemakkelijk onder de mat kunnen vegen. Tot nu. “COVID-19 heeft alles open en bloot gelegd”, zegt Vera. “We kunnen er onze ogen niet meer voor sluiten, we kunnen het niet meer verstoppen of van ons wegduwen. Onze bedrijven, vooral in de horeca, worden hard getroffen en het huidige economische model zal te weinig zaken kunnen redden. Een ecosysteem kan ondernemingen helpen omdat het draait rond solidariteit, rond leren van elkaar, rond data delen. Iedereen ziet zijn eigen data als heilig, daar moeten we vanaf. Je bent er maar weinig mee als je die niet deelt met anderen.”

Een klein en groot ecosysteem

Een ecosysteem werkt volgens Vera op verschillende niveaus. In de eerste plaats moet een zaak op zichzelf een ecosysteem zijn. “Informatie moet gedeeld worden met iedereen en op de juiste manier. Hoe beter dat doorgeefluik van data is doorheen het bedrijf, hoe sneller er kan gereageerd worden, hoe beter je eruit kan leren.”

Er is een groter ecosysteem, een waar verschillende spelers in een bepaald segment of een sector kennis delen met elkaar

Maar wat Vera en Penel betreft, blijft het niet bij je eigen bedrijf. “Er is een groter ecosysteem, een waar verschillende spelers in een bepaald segment of een sector kennis delen met elkaar”, legt Penel uit. “Dat is wat wij doen met The Glory of Excellence. We brengen mensen uit de horeca samen. Iedereen kan uit die poel nemen wat ie nodig heeft en erin steken wat ie wil delen. De enige voorwaarde is dat je beide moet doen, niet alleen jezelf bedienen. Het is geven en nemen. Maar evengoed kunnen sectoren onderling van elkaar leren. Misschien kan de financiële sector wat leren van de klantgerichtheid van de horeca, of omgekeerd. Op die manier wordt weer een nieuw slim en leerrijk ecosysteem gevormd.”

Leren van elkaar én sneller vooruit

In zo’n ecosysteem staat centen verdienen niet centraal. “De raison d’être van een ecosysteem is het overleven ervan”, zegt Vera. “Er zijn geen verliezers in dit verhaal. Iedereen helpt elkaar met winnen. De ene haalt een lead binnen dankzij de andere. Die restauranthouder knalt niet tegen een muur dankzij de ervaring die de andere deelde. Natuurlijk blijven die zaken concurrentie van elkaar, zoals dat nu ook het geval is. Maar in deze nieuwe soort economie staat solidariteit centraal. En dat is exact de mentaliteit die de horeca vandaag kan gebruiken.”

Penel pikt meteen in op dat laatste: “Waarom zijn al die horecazaken op hun eentje begonnen met afhaalmaaltijden? Ze hebben het allemaal zelf moeten uitzoeken, met veel vallen en opstaan. Waarom elkaar niet helpen en zeggen: ‘dit werkte bij mij wel, dit niet, dus dat moet je ook niet doen’? Waarom niet overleggen hoe je best klanten kan bereiken in deze periode?”

In deze nieuwe soort economie staat solidariteit centraal. En dat is exact de mentaliteit die de horeca vandaag kan gebruiken

Penel ziet met pijn in het hart kansen die horecazaken de afgelopen maanden hebben laten liggen, maar wijst hier vooral met de vinger naar de overheid. Die mag volgens haar de samenwerking best wat meer aanmoedigen. “De overheid geeft subsidies aan zaken zodat ze hun eigen bestelplatform kunnen bouwen. Ze zou beter één groot platform opzetten waar iedere zaak dan zijn bestelmogelijkheden kan aan toevoegen, in plaats van iedereen apart iets te laten doen. We moeten weg van dat iedereen-voor-zich-denken. Met een ecosysteem zullen we bij de volgende crisis niet meer zo diep belanden.”

Anderen inspireren

Ook voor Vera is een economie gebaseerd op ecosystemen dé manier om op lange termijn stormen te doorstaan. “We kunnen nu wel met allerlei hulpmiddelen en creativiteit een pleister plakken op de wonde en nadien terug naar het ‘oude normaal’ gaan. Maar moet dat wel? Waarom niet verder bouwen op het nieuwe normaal waar we nu inzitten, want ondanks alles gebeuren er toch mooie dingen.”

Ik merk dat die ‘just do it’-mentaliteit hier in België nog niet zo leeft; we houden nogal van eerst plannen opmaken en alle toekomststappen voorbereiden

Penel knikt en haalt er meteen een voorbeeld bij: “De tweesterrenrestaurants Boury en The Jane hebben in november samen een gastrobox uitgebracht. Fantastisch toch, zo’n kruisbestuiving! Het is een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is. Anderen kunnen daar zeker uit leren. Ze moeten gewoon de stap durven zetten en ervoor gaan. Ik merk dat die ‘just do it’-mentaliteit hier in België nog niet zo leeft; we houden nogal van eerst plannen opmaken en alle toekomststappen voorbereiden. Maar onze editie van The Venues in Durbuy zal daar ongetwijfeld verandering in brengen. Rik Vera, maar ook interessante cases van een aantal horecazaken zullen hen inspireren.”


Wil jij next level gaan met je horecazaak? Laat je inspireren door gastspreker Rik Vera en andere ondernemers tijdens The Venues in Durbuy, een event georganiseerd door The Glory of Excellence. Schrijf je hier in.

Een nieuw soort economie kan de horeca beter bestand maken tegen volgende crisissen: “Ecosystemen zijn geen geitenwollensokken idee, ze wérken”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Glory of Excellence

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.804 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief