Hoe dit agency ervoor zorgt dat je marketing en sales ook op lange termijn een digitale boost krijgen

Hoe dit agency ervoor zorgt dat je marketing en sales ook op lange termijn een digitale boost krijgen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Results and More

Tegenwoordig keuze genoeg aan digitale tools of technologische snufjes die onze sales, marketing of HR efficiënter en optimaler laten verlopen. Maar de boost die je business ervan krijgt, is er slechts eentje van korte duur als je het niet juist aanpakt, klinkt het bij Eric Lippens van Results & More. “Wil je op lange termijn resultaten boeken met je digitale marketing of sales, dan moet vooral de basis goed zitten.”

Met achttien jaar ervaring in communicatie en marketing weet Lippens waarover hij het heeft. Op zijn cv staan klinkende namen als Telenet, Suzuki, Center Parcs en BNP Paribas, waar hij telkens verantwoordelijk was voor het behalen van betere conversies. Maar het waren de aanslagen in Zaventem op 22 maart 2016 die Lippens ertoe aanzetten Results & More op te starten. “Ik moest die dag een vlucht naar New York nemen”, vertelt hij. “Ik heb ingecheckt aan de balie, nog eens naar mijn dochtertje gebeld en ging door de security richting de vertrekhallen. Op dat moment is die eerste bom afgegaan. Aan de incheckbalie van mijn vlucht. Vier minuten nadat ik er stond.”

Lippens maakte de paniek mee, rook de brandlucht, voelde de angst. "Geloof me, dat doet je serieus stilstaan bij het leven. Ik wilde doen wat ik echt graag doe, energie van krijg en ook heel sterk in ben: bedrijven helpen met hun digitale strategie, mensen en teams op een hoger digitaal niveau tillen en resultaten halen die er echt toe doen. Ik wilde bedrijven helpen die er écht willen voor gaan, die écht hun marketing, sales of HR willen digitaliseren of optimaliseren en daar ook écht levenslang aan willen werken. Het digitale pad effenen voor bedrijven die op lange termijn resultaten willen halen, daar wil ik mee bezig zijn.”

Eric Lippens, founder van Results & More

Langetermijndenken

Dat is exact wat Lippens nu doet. Hij begeleidt kmo’s, grote bedrijven en digital agencies in hun digitale verhaal. “Die laatste lijken de vreemde eend in de bijt. Maar ik heb zelf in zo’n agentschap gewerkt, dus ik weet dat ook zij coaching kunnen gebruiken op een aantal vlakken. Ze kunnen zich vaak heel goed inleven in hun klant, maar niet in de klant van de klant. Het kan dus voor hen ook handig zijn om te laten kijken naar hun processen en manier van werken. Zo worden niet alleen de agentschappen slimmer, maar ook hun klanten.”

Met welke type bedrijf Lippens ook in zee gaat, hij kijkt altijd op welke manier zij hun resultaten kunnen verhogen. Door in te zetten op strategie, coaching, workshops of opleidingen biedt hij een volwaardige oplossing. “Elk bedrijf organiseert wel eens workshops voor zijn mensen, maar hoeveel blijft daarvan hangen? Hoeveel wordt er nadien mee gedaan? Bij ons is het devies dat je nog lang nadien de vruchten kan plukken van wat je hebt geleerd.”

De coaching, workshops en opleidingen zijn op maat van elke klant. “Iedereen heeft wat anders nodig. Het ene bedrijf heeft meer praktische kennis nodig, bij een ander moet er gesleuteld worden aan hoe teams er samenwerken. Wat wel een constante is dat we vertrekken vanuit de 3 x S: Strategie, Structuur en Samenwerking. Die 3 pijlers zijn onmiskenbaar om betere resultaten te halen. Ik geef zelf nog les bij Syntra, ik heb dus wel wat ervaring met mensen opleiden en bijstaan. Maar als een klant iets zoekt dat wij niet kunnen bieden, zoeken we naar een oplossing: een andere opleiding aan een erkend instituut of een gespecialiseerde freelance coach.”

Strategie als basis

Het hele verhaal begint voor Lippens bij strategie — “de basis voor alles”. Lippens haalt een quote aan van voormalige topbokser Mike Tyson, eentje die hij graag aan potentiële klanten voorlegt om het belang van die strategie te staven: “Tyson zei: ‘Everybody has a plan, until they get punched in the face’. Dat vat het goed samen. Je kan nog zo’n mooie plannen hebben voor je bedrijf, maar bij de eerste slag of stoot zijn die plannen ook het eerste wat aan diggelen ligt. Tenzij je een goeie basis hebt: een sterke strategie achter die plannen.”

Je kan nog zo’n mooie plannen hebben voor je bedrijf, maar bij de eerste slag of stoot zijn die plannen ook het eerste wat aan diggelen ligt. Tenzij je een goeie basis hebt: een sterke strategie achter die plannen

Je bedrijf digitaliseren gaat dus om meer dan enkel de laatste nieuwe apps installeren, social media inzetten of state of the art tools implementeren. “Waar het vooral om draait? Hoe je al die dingen gebruikt en er op lange termijn mee verder kan. Het is belangrijk dat de hele organisatie mee in die strategie zit. Want marketing kan niet zonder sales en omgekeerd. Iedereen moet mee zijn. Bij Results & More doen we altijd eerst een audit bij een klant, om te zien hoe ver ontwikkeld zijn digitale strategie is. Op basis daarvan bepalen we het parcours.”

Niet als god gedragen

Zo’n parcours heeft drie verschillende startpunten bij Results & More. Bedrijven die nog niet zo ver staan in hun digitale verhaal, volgen het ‘walk’-pad. “Je moet eerst leren stappen voor je kunt lopen, dus bij die bedrijven beginnen we bij het begin. De juiste digitale tools, de juiste mindset, de juiste strategie.”

“Bedrijven die al wat verder zitten, krijgen het ‘run’-plan voorgeschoteld. Bij hen schakelen we een versnelling hoger. Wie al sterk is op het gebied van digitalisering maar voorop wil blijven, steken we in ons ‘fly’-programma. Meestal zijn dat grotere bedrijven die al flink geïnvesteerd hebben. Maar je moet niet groot zijn om ver te geraken. Door onze verschillende programma’s kunnen we ook start-ups en kmo’s goed begeleiden.”

Wat belangrijk is in de aanpak van Results & More: de mensen in het bedrijf moeten het vooral zelf doen. “Wij komen daar niet toe om het boeltje over te nemen en ons als god te gedragen door te zeggen hoe het moet. Nee, in onze aanpak gaan mensen vooral zelf aan de slag. Het is de bedoeling dat iedereen intern goed samenwerkt en dat blijft doen, ook als onze opdracht erop zit”, zegt Lippens.

“We begeleiden de verschillende medewerkers, afdelingen of managers heel sterk, maar uiteindelijk moeten ze zelf de resultaten halen. Het beste compliment dat ik kan krijgen, is als ik achteraf hoor dat dat ook lukt. Dat verschillende teams ineens als een geoliede machine samenwerken, dat de sales de lucht in schieten, dat mensen mijn slides of kennis gebruiken in hun eigen presentaties. Dat is het allermooiste.”


Wil je jouw bedrijf digitaal op de kaart zetten? Results & More helpt je om betere resultaten te boeken in je marketing, HR en sales.

Hoe dit agency ervoor zorgt dat je marketing en sales ook op lange termijn een digitale boost krijgen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Results and More

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 88.442 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief