Angélique Dupré, zelf een enthousiaste fietser en creatieve ondernemer, verkent steeds meer onontgonnen terrein waar sport, marketing en ondernemerschap samenkomen. Mét resultaat: twee boeken over fietsen, een groeiende community voor fietsende vrouwen, een eigen online shop met stijlvolle fietskledij voor vrouwen en opdrachten op vraag van bedrijven in de sportsector. Vanuit haar eigen passie voor fietsen en ondernemen, wil ze nu ook ondernemende vrouwen samenbrengen op de fiets.

Gebeten door de fietsmicrobe

Zelf was Angélique Dupré al snel gebeten door de fietsmicrobe, en daaruit groeide het idee om een community te vormen met gelijkgestemde vrouwen. “Toen ik begon te fietsen, waren er nog niet zoveel vrouwen die dat deden”, herinnert Angélique Dupré zich.

Tijdens het lopen of fietsen krijg ik mijn beste ondernemersideeën

“Ik fietste meestal met mannen maar stilaan groeide het idee om fietsende vrouwen samen te brengen. In 2009 startte ik een community, helemaal niet met het plan om daar later een business rond te bouwen. Het bleef toen bij een website, een Facebookpagina en een mailinglist om samen te gaan fietsen.”

Little Black Bike

Stijlvol op de fiets

Zo ontstond uiteindelijk in 2017 ‘Little Black Bike’, Angéliques eigen merk voor een fietscommunity en stijlvolle fietskledij voor vrouwen. Die was in die tijd namelijk niet te vinden. “Toen ik begon te fietsen bestond er zelfs nog helemaal geen fietskledij voor vrouwen. Je moest dus mannenoutfits dragen die erg lelijk waren en slecht zaten.”

Toen ik begon te fietsen bestond er zelfs nog helemaal geen fietskledij voor vrouwen

“Geleidelijk kwamen er ook fietskleren voor vrouwen maar die zagen er echt cliché uit, met veel roze, bloemen en hartjes. Zo kwam ik op het idee om iets mooiers te bedenken. Er zijn nog meer vrouwen die, net als ik, graag stijlvol op de fiets zitten.”

Kledingmerk gegroeid uit community

Little Black Bike was pionier met stijlvolle vrouwelijke fietsoutfits. Intussen zijn er meerdere kledingmerken met fietskledij voor vrouwen, maar bij Angélique Dupré gaan het merk en de community nog altijd hand in hand. En het unieke is ook dat de community niet is gegroeid uit het merk maar dat het bij haar omgekeerd is gegaan: het product kwam er pas als tweede.

“En dat voel je nu nog altijd: het maakt onze community heel authentiek”, zegt ze. “Intussen zijn er steeds meer fietsende vrouwen. Sinds de coronacrisis hebben heel veel vrouwen de fiets ontdekt, ook veel twintigers en dertigers, terwijl ik vroeger vooral veertigers zag.”

Community marketing

De community rond Little Black Bike is absoluut de grootste sterkte van mijn merk. Het startte heel intuïtief met luisteren naar wat er leeft en welke noden er zijn bij fietsende vrouwen maar ondertussen heb ik de voorbije jaren veel kennis en ervaring opgedaan over community marketing. Zeker nu we overspoeld worden met reclameboodschappen en het steeds moeilijker wordt om de consument te overtuigen, voelt starten vanuit de community in plaats vanuit het product of dienst echt als een verademing.”

Op 7 oktober geeft Angélique een training over community marketing, gericht op (solo)ondernemers en kmo’s. “Ik wil hen een frisse kijk geven op marketing waarmee ze meteen ook zelf aan de slag kunnen. Misschien zit daar dan toch nog mijn opleiding tot leerkracht verscholen.”

Angélique Dupré studeerde Lichamelijke Opvoeding maar een carrière in het onderwijs zag ze niet zitten. “Daarom studeerde ik na LO ook sportmanagement aan de VUB. Het was zo dat ik mijn passie ontdekte voor ondernemen in de sport. Die combinatie van sport met marketing en management bleek echt mijn ding.”

Sportboeken en sportmarketing

Angélique Dupré zit in ieder geval niet stil. Ze schreef al twee boeken over fietsen – ‘De Koers is een Vrouw’ en ‘Go Ride’ - en momenteel werkt ze aan een kinderboek over een meisje op de fiets. Ze werkt ook sportprojecten uit in opdracht van onder andere Teamleader en sportvoedingmerk Etixx. “Ik ben opgegroeid in de sportwereld en mijn ervaring en netwerk in de sport helpen mij om bruggen te slaan tussen business en sport”, aldus Dupré.

Nieuwe fietscommunity voor ondernemers

Op de fietsreizen en events die ze organiseerde, merkte Angélique Dupré dat er telkens veel vrouwen deelnamen met een eigen bedrijf of met een verantwoordelijke functie op businessniveau binnen een organisatie. Zo kwam ze tot het idee om specifiek voor die doelgroep een aparte subcommunity op te richten: ‘Relay’.

Exclusieve business events

Het is zeker niet louter afzien op je koersfiets. Angélique Dupré: “Ik ben ervan overtuigd dat het zeker iets oplevert als je samenkomt met gelijkgezinde vrouwen met een ondernemende mindset. Je kan er je verhaal vertellen, ideeën uitwisselen en feedback vragen.”

“Ook tijdens het fietsen zelf spreken we trouwens vaak over business. Als je samen sport, is het ijs meteen gebroken. Na afloop ga je gegarandeerd vol energie en empowered naar huis, met nieuwe contacten die je verder op weg kunnen zetten.”

Winnaarsmentaliteit

Sporten en ondernemen zijn bij Angélique Dupré onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Tijdens het lopen of fietsen krijg ik mijn beste ondernemersideeën”, zegt ze. “Dat is geen toeval, want je maakt tijdens het sporten echt je hoofd vrij. Als ondernemer kan je sowieso veel leren van sporters: om succesvol te zijn als ondernemer, heb je net als een topsporter een winnaarsmentaliteit nodig en geef je niet op na een tegenslag.”

De bedoeling is dat je na afloop geïnspireerd en ‘empowered’ thuiskomt

Ik ben erg blij met mijn parcours tot nu toe maar ik heb nog heel wat dromen en plannen. Met de Little Black Bike-collectie mik ik op internationale groei en verdeling in winkels. Ik sta open voor een investeerder en een business partner - al dan niet in dezelfde persoon - die samen met mij die groei kan verwezenlijken. Het is niet evident om Little Black Bike deels uit handen te geven omdat ik het de voorbije jaren allemaal zelf heb gedaan maar ik besef dat het nodig is als ik mijn ambities waar wil maken.”