Pro's in Ondernemers Coachen

Eerst de mindset aanpakken, dan pas je strategie: of hoe verkeerde (denk)gewoontes de groei van je onderneming kunnen belemmeren

Eerst de mindset aanpakken, dan pas je strategie: of hoe verkeerde (denk)gewoontes de groei van je onderneming kunnen belemmeren

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Jarno De Smet

“Druk, druk, druk”, dat is het antwoord van veel ondernemers als je vraagt hoe de zaken gaan. Dat klinkt goed, maar in veel gevallen resulteert die drukke agenda niet in een hoger rendement, weet groeistrateeg Jarno De Smet. “Ondernemers hebben de neiging om de touwtjes van hun zaak strak in eigen handen te houden, zelfs al hebben ze personeel”, zegt De Smet. Het probleem? “Diezelfde ondernemer is met veel tegelijk bezig, behalve met zijn zaak écht te doen groeien.” De oplossing: “Je mindset en je strategie herbekijken.”

Een ondernemer die zijn zaak wil doen groeien, maar geen of weinig verandering ziet in zijn cijfers, daar laat De Smet zijn kennis en ervaring graag op los. Maar hij verduidelijkt meteen: “Mensen die zoeken naar de quick wins of de easy way out om miljonair worden, zijn bij mij niet aan het juiste adres. Dat is alsof je zou zeggen: ‘ik wil meedoen aan de Olympische Spelen, maar ik ga niet elke dag oefenen’. Er zijn misschien wel mensen die met weinig moeite bakken geld verdienen, maar je kan ze ongetwijfeld op één hand tellen. Zo werkt het niet voor het merendeel van de ondernemers. Wie wil groeien, moet werken.

Groeistrateeg Jarno De Smet

Mindset aanpakken

En dan moet je niet alleen je businessplan of de price setting aanpakken, want zulke zaken zijn zelden het enige of grootste probleem. De Smet: “Het belangrijkste is om eerst te kijken naar de mentaliteit van een ondernemer. Je kan je strategie nog zo goed herorganiseren, als je vastzit in een bepaald denkpatroon, dan val je snel terug in oude, verkeerde gewoontes.”

“In heel wat kmo’s is het de zaakvoerder die het gros van de verkopen doet, bijvoorbeeld. Tegelijk zie ik ook heel wat zaakvoeders die eigenlijk erg zenuwachtig worden als ze moeten verkopen en dus bezoeken aan potentiële nieuwe klanten uitstellen. Of ze hebben schrik om geld te verliezen aan marketing, dus schuiven ze de plannen daarrond op de lange baan. Dat zijn natuurlijk slechte gewoontes die ervoor zorgen dat je weinig vooruit geraakt.” Daarom is het belangrijk om eerst na te gaan wat je productieve en onproductieve gewoontes zijn. “Je kan dat doen door je werkdag eens te overlopen en te bekijken waar je nu eigenlijk mee bezig bent geweest. Je zal snel merken wat er onproductief was”, vertelt de groeistrateeg.

Je kan je strategie nog zo goed herorganiseren, als je vastzit in een bepaald denkpatroon, dan val je snel terug in oude, verkeerde gewoontes

Hij geeft een voorbeeld van een klant die hij heeft begeleid: “Die man had klanten over heel België en ging voor het minste persoonlijk bij hen langs. In de voormiddag zat hij in Ieper, in de namiddag ergens in Hasselt. Hij was de hele dag onderweg, ’s avonds kwam hij laat pompaf thuis, ondanks het feit dat hij maar twee klanten had gezien en geen tijd had voor iets anders.” Bij die ondernemer heeft De Smet dus eerst gewerkt aan de overtuiging dat hij niet overal aanwezig moet zijn en dus wél tijd heeft voor andere zaken. “Ik liet hem elke dag opschrijven dat hij een zee van tijd had. Gewoon als herinnering aan het feit dat hij zélf meester van zijn tijd was.”

Leren loslaten

De juiste mindset lost natuurlijk niet alles op, en dus haalt Jarno De Smet een belangrijk tweede werkpunt aan: strategie. “Het ontbreekt ondernemers vaak aan kennis en ervaring op strategisch vlak, en dat geldt van de kleine tot de grote zaken. Die ene ondernemer heb ik dus niet alleen doen inzien dat hij meester van zijn tijd was, maar hem ook effectief controle gegeven over die tijd. We hebben samen zijn kalender opgemaakt en duidelijk gemaakt: maandag en donderdag doe je werfbezoeken - hij heeft een bedrijf in de bouwsector - dinsdag en woensdag doe je verkoop, en vrijdagnamiddag werk je aan je bedrijf.

Ondernemers denken nog te vaak dat als zij het niet doen, het niet goed is

En die persoonlijke bezoekjes aan elke klant? Die vangen we voor kleine vragen of problemen op met video calls. Tegelijk heeft die man wat meer verantwoordelijkheden uit handen gegeven aan zijn acht medewerkers, waardoor hij zichzelf extra tijd gaf om te focussen op zijn bedrijf. Hij heeft sommige dingen moeten loslaten. En dat moeten veel ondernemers leren, want nog te vaak denken ze dat als zij het niet doen, het niet goed is. Maar wil je groeien, dan moet je een stukje controle afstaan.

Het resultaat van die mentale en strategische switch bij de ondernemer uit De Smets voorbeeld? “Hij werkte vroeger tachtig à honderd uur per week, nu zo’n vijftig. Hij verdient absoluut niet minder. Hij zat enkele maanden geleden ziek thuis: een jaar geleden zou dat dramatisch geweest zijn voor zijn zaak, hij zou inkomsten mislopen hebben. Nu kon zijn bedrijf gewoon blijven draaien”, klinkt het trots bij De Smet. “Kijk, je moet het niet altijd druk hebben om succesvol te zijn. Als je je werk niet op vijftig uren in de week gedaan krijgt, dan ben je niet efficiënt bezig. Je mag jezelf wijsmaken dat al die extra uren nodig zijn, maar als je naar je cijfers kijkt en de oefening maakt waarbij je je werkdag overloopt, zal je snel doorhebben dat het toch ergens verkeerd zit.” De Smet voegt nog snel toe: “Voor alle duidelijkheid: dit is geen pleidooi voor luiheid. Wel één voor leren loslaten en verantwoordelijkheden geven aan anderen.”

Holistische aanpak

Weten waar je naartoe wil en dat ook neerschrijven in een actieplan zijn de belangrijkste stappen in het strategische luik. Maar De Smet geeft nog een belangrijke noot mee: “Bekijk het volledige plaatje van je zaak. Kijk niet alleen naar marketing, zonder sales mee op te nemen in je denkoefening. Marketing haalt bijvoorbeeld veel leads binnen, maar sales kan ze niet hard maken. Adverteer je wel op de juiste kanalen? Of ligt het probleem bij de aanpak van het salesteam? Alles in een bedrijf is met elkaar verbonden. Je moet je strategie dus altijd holistisch bekijken”, zegt hij. “Onze wereld verandert ook heel snel. De strategische plannen van januari 2020 mochten we twee maanden later door corona in de vuilbak gooien. Je moet continu pivoteren, maar als je dat doet kan je je bedrijf wel snel naar het volgende niveau brengen.”

Alles in een bedrijf is met elkaar verbonden. Je moet je strategie dus altijd holistisch bekijken

Dat vindt De Smet ook zo tof om te zien gebeuren bij de ondernemers die hij begeleidt. “Op den duur is het spelen met ondernemen”, bevestigt hij. “Het wordt echt wel plezant als je ziet dat een bedrijf een niveau hoger kan schakelen. En pas op, de uitdagingen zijn er altijd. Het is niet zo dat je op een bepaald niveau het Walhalla van ondernemen hebt bereikt”, lacht de groeistrateeg. “De challenges zijn gewoon anders naarmate je bedrijf groeit.”

“Daarom blijven de meeste van mijn klanten ook lang bij mij. Ze beseffen dat de wereld stopt niet met draaien. Het werk is nooit gedaan, maar we blijven tenminste niet stilstaan en groeien zelfs. Dat is dus wat je kan bereiken als je mindset én strategie juist zitten.”

Wil je meer uit je bedrijf halen en écht doorgroeien, maar zit je vast? Vraag een strategiesessie aan met Jarno De Smet en kom erachter hoe je bedrijf kan transformeren.

--------------------------------------------------------------------

Wil je excelleren als ondernemer? 
Schrijf je in voor de gratis online inspiratiesessies die Bloovi organiseert en laat je inspireren door onze professionele ondernemerscoaches.

--------------------------------------------------------------------

Eerst de mindset aanpakken, dan pas je strategie: of hoe verkeerde (denk)gewoontes de groei van je onderneming kunnen belemmeren

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Jarno De Smet

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.364 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief