Waarom is de marketing strategie van Apple zo goed? 5 Redenen:

Carole Lamarque
Door Carole Lamarque Marketing
Waarom is de marketing strategie van Apple zo goed? 5 Redenen:

foto: shutterstock.com

Apple kennen we als een van de meest innovatieve en succesvolle bedrijven ooit. Met onder meer de CMO Survey Award for Marketing Excellence op haar palmares, speelt 1 prangende vraag door de hoofden van 's werelds topmarketeers: hoe slaagt Apple erin zulke fantastische, innovatieve marketing te voeren? 

Toen Apple begin 1977 het levenslicht zag, steunde haar marketingfilosofie op 3 belangrijke marketingprincipes: empathie, focus en perceptie. Want goede producten die slecht worden voorgesteld, verkopen gewoonweg niet.

Onderstaande 5 strategieën verklappen hoe Apple domineert op vlak van marketing innovatie. 

1. Alles inzetten op klantgerichtheid én toegankelijk personeel

Apple medewerkers zweren bij customer experience, waardoor haast elk product de klantverwachtingen overtreft.  Steve Jobs had het vroeger dan ook weleens over "producten waarvan het bedrijf zelf wild wordt".

2. Customer engagement staat centraal 

Apple's strategie is gestoeld op voortdurende klantanalyses. Dan heb ik het in eerste instantie over de manier waarop Apple-klant de producten gebruiken én die van de concurrentie. Zo kan de techgigant haar interne pro's en cons zorgvuldig afwegen.

Die vormen de basis voor de ontwikkeling van designs en features. Die stemt Apple nauwkeurig af op de customer experience. Of om het mooier te formuleren: Apple houdt rekening met 'participatory design' en 'usability testing'.

3. De kracht van kannibalisatie

Apple erkent het belang van kannibalisatie in het marktaanbod. Meer nog, voor het bedrijf is dat de sleutel tot ijzersterke marketing. Neem nu de lancering van de iPhone versus de iPods. Met beide toestellen kan je muziek beluisteren, waardoor het iPhone-succes uiteindelijk de ondergang van de iPod  zou betekenen.

Maar dat nam Apple erbij. Het bedrijf had snel door dat, indien het niet met een innovatief, kannibaliserend product op de markt kwam, iemand anders dat wel zou doen.

4. Apple Stores als experience

Weet je nog toen de Apple Store neerstreek in Brussel? Niemand kon erover ophouden, met reden. Ook jij hebt het al gemerkt: elke Apple Store is als het ware één groot platform, dat het merk met haar onderling verbonden producten in de kijker zet.

In haar stores biedt Apple steeds concrete oplossingen aan, gekoppeld aan een unieke, persoonlijke ervaring. Een ervaring die onder meer te danken is aan de verfijnde look en gebruiksvriendelijkheid van haar producten.

5. Beperkte productlijnen en exclusieve aanbiedingen bij elk product

In tegenstelling tot veel andere bedrijven, beperkt Apple het aantal productlijnen en aanbiedingen bij elke lancering. Productdiversificatie zegt het bedrijf niet veel: het focust liever op 'enkele grote stappen in het onbekende'. En dat via nieuwe producten die met kop en schouders boven de markt uitsteken.

Het resultaat? "Klanten weten steeds wat ze van Apple mogen verwachten. En die verwachtingen worden altijd ingelost," aldus CEO Tim Cook.