6 tips voor beginnende vloggers van internetfenomeen Hannes Coudenys:

Astrid Vandesompele
Door Astrid VandesompeleMarketing
6 tips voor beginnende vloggers van internetfenomeen Hannes Coudenys:

Video wordt alsmaar populairder. Steeds meer mensen slagen erin om online een heuse schare van trouwe fans op te bouwen door op regelmatige basis video's te posten over hun doen en laten. Vaak met honderden tot wel tienduizenden kijkers tot gevolg. Het is dus geen verrassing dat steeds meer mensen zich in het wereldje willen storten en dromen over een succesvolle vlog. Om aspirant vloggers helpen hun droom te realiseren, gingen we ten rade bij Hannes Coudenys, een Vlaamse pionier die met zijn video's Vlaanderen weet te bekoren.

Hannes Coudenys begon twee jaar geleden met het uitbouwen van zijn vlog. Vandaag beschikt hij over een trouwe horde fans die zijn doen en laten volgen op YouTube. Een voorbeeld van een van z'n meest populaire video's:

Met sommige video's wist Coudenys al meer dan 100.000 kijkers te trekken. Naar Vlaamse normen geen klein bier. Tijd dus om eens te horen hoe hij zijn vlog wist uit te bouwen tot een succes. Samen met Coudenys gingen we op zoek naar enkele gouden tips:

1. Kies een onderwerp (of niet)

Voor je begint met vloggen, moet je beslissen waarover je wil vloggen. Veel populaire vlots gaan over auto's, gamen, beauty, relaties, films,... Noem maar op! Alle onderwerpen zijn mogelijk. "Het draait erom iets te kiezen waarover je gepassioneerd bent", vertelt Coudenys. "Sommige vloggers kunnen niet kiezen en vloggen over alles wat hen bezighoudt of gebruiken hun vlog als een soort videodagboek. Dat is volledig oké, zolang je vlogs maar consistent blijven in stijl."

Coudenys vlogt over verschillende onderwerpen. “Ik ben een bezige bij. Ik hou ervan om verschillende dingen te doen en het vloggen geeft me vaak een reden om naar bepaalde evenementen te gaan. Daardoor leunt mijn vlog dus goed aan bij mijn interessegebied.”

"Ook de taal waarin je vlogt, is belangrijk", weet Coudenys. "In het Engels heb je misschien een groter bereik, maar je vlogs zijn misschien persoonlijker als je in je moedertaal spreekt. Weeg de voordelen en nadelen van de potentiële talen tegen elkaar af." Voor Coudenys vormde taal lang een struikelblok. “Ik dacht dat een vlog in het Nederlands niet zou aanslaan en dat een vlog ab-so-luut in het Engels moest. Toen het tegendeel bewezen was, was ik enorm opgelucht en was ik écht vertrokken.”

2. Kies een goeie naam voor je YouTube kanaal

Een YouTube-kanaal is gelinkt aan je Google account en Google+. Je kan gewoon de gegevens van je Google-profiel laten overzetten op YouTube. Het is daarom belangrijk om een naam te kiezen voor je kanaal die jou en je thema goed weergeeft. "Veel vloggers kiezen hun eigen naam als naam voor hun kanaal, maar je kan er ook voor kiezen voor een bondige, unieke en memorabele kanaalnaam. Aan jou de keuze! Als de naam in het oog springt, is er meer kans dat kijkers je vinden en onthouden."

"Daarnaast is ook een passende YouTube-banner van groot belang: dat is een grote afbeeldingsbalk die bovenaan je kanaal komt. De banner moet zeer groot zijn (2560 bij 1440 pixels), hoewel er slechts een klein deeltje van zichtbaar is op je kanaal. Voor beginners is de website Canva enorm handig om zo'n banner te creëren. Een ander onderdeel van je YouTube account is 'About'. Daarin geef je wat meer informatie over jezelf en je vlogs. Welke mensen wil je bereiken met je vlogs? Wat is het doel van je uploads? Je kan er ook links plaatsen naar andere sites of profielen."

3. Vind inspiratie bij andere vloggers

Je laten inspireren is geen schande. Daarom is het ook interessant om andere succesvolle vloggers te volgen en te kijken welke van hen het best bij jou aansluiten. Volg je favoriete vloggers en zie hen als een soort voorbeeld. Onderzoek hun vlogstijl. Het is niet de bedoeling dat je hen klakkeloos gaat kopiëren, maar je kan wel inspiratie opdoen voor je eigen vlog door naar anderen te kijken."

Stel jezelf de volgende vragen als je vlogs bekijkt:

1) Over welk thema vloggen ze?
2) Wat maakt hun vlogs interessant?
3) Hoe lang zijn hun video's?
4) Welke trends kan je uit de video's halen?
5) Monteren en bewerken ze hun video's, of filmen ze hun vlog in één opname?
7) Hoe vaak posten ze vlogs?
8) Wat zeggen hun kijkers in de commentaren?
9) Hoe reageren ze op de reacties van hun kijkers?

Coudenys heeft enkele vloggers waar hij naar opkijkt, zoals David Dobrik en enkele autovloggers. “In het begin volg je je voorbeelden en heb je nog niet echt een eigen stijl, maar je moet jezelf de tijd geven om je eigen stem en stijl te vinden. Na een tijdje heb je loyale kijkers en dan is het heel leuk om daarvoor content te creëren.”

Een vlog van David Dobrik, een vlogger die Coudenys nauwgezet volgt

4. Welk materiaal heb je nodig?

Je hebt geen fancy camera, lichten of montageprogramma's nodig om te vloggen. Veel vloggers starten met simpele, alledaagse technologie en investeren pas later in camera's en gespecialiseerd materiaal.

Volgens Coudenys geraak je met een smartphone al ver: "Je kan er kwaliteitsvolle filmpjes mee maken en dankzij enkele handige apps (zoals Activity, FilmoraGo en Magisto) kan je ook je video's op je smartphone monteren. Veel vloggers filmen in het begin ook met hun laptop of smartphone en naarmate ze succesvoller worden, investeren ze in duurder materiaal. Oh, en nog een tip: het is belangrijk als je met een smartphone filmpjes maakt, je altijd horizontaal filmt. Zo vermijd je veel narigheid tijdens het monteren."

5. Volgers lokken

Zonder volgers is vloggen natuurlijk maar niets. Daarom zijn er ook enkele kleine trucjes die je kan toepassen om extra volgers naar je kanaal te lokken.

"De eerste truc is: consistent zijn. Heel wat vloggers posten op een frequent filmpjes op regelmatige tijdstippen. Ze beloven bijvoorbeeld aan hun volgers om iedere zondag om 19u00 een video te posten. Dat zorgt ervoor dat ze meer kijkers aantrekken die reikhalzend uitkijken naar een volgende video."

Coudenys post wekelijks een video op dezelfde dag. "Vroeger postte ik twee filmpjes per week, maar doordat het zo druk is met Hurae (zijn reclamebureau, nvdr.) beperk ik me tot één video per week. Vroeger filmde ik de hele week door, maar nu selecteer ik meer welke momenten 'filmwaardig' zijn."

De tweede truc luidt als volgt: "Probeer je vlogs te beperken in lengte. Vaak duren vlogberichten maar 3 minuten. Laat de beelden elkaar snel opvolgen zodat kijkers niet afhaken. Een goeie vlog valt niet stil."

Coudenys probeert ook altijd een verhaallijn in zijn video's te steken. Hij merkte dat zijn eerste vlogs eerder samenvattingen waren van zijn week dan echt verhalende vlogs. “Voor veel mensen was dat minder interessant. Nu probeer ik in iedere vlog een verhaal te steken.”

Een andere tip om meer volgers aan te trekken, is om in te spelen op de actualiteit. Coudenys gaat op zoek naar wat er leeft bij de doelgroep en maakt er vervolgens een video over. Onlangs maakte hij bijvoorbeeld een video over het ploggen: joggen en tegelijk zwerfvuil oprapen. “Dat is een trend in Zweden. Ik dacht: ik lanceer dat hier in België en misschien slaat dat hier ook aan. Dat filmpje heeft veel succes gehad. Ik werd zelfs uitgenodigd bij Van Gils en gasten om over de trend te praten.”

Volgens Coudenys is ook structuur aanbrengen in je video's een must: "Nummer je vlogs. Dat zorgt voor structuur en overzicht. Verwijs ook naar je volgende/vorige vlog. Via links of zogeheten annotaties kun je ervoor zorgen dat de kijker meer vlogs gaat bekijken."

Een laatste tip om meer volgers aan te trekken, is het kiezen van een aantrekkelijke titel en thumbnail bij je filmpje. "Kies een afbeelding bij je vlog waar mensen enthousiast van worden. Dit kan bijvoorbeeld het beeld zijn van een filmster of van een Ferrari. Het moet natuurlijk wel bij je verhaal passen. Je kan ook een beeld uit jouw vlog knippen en die als thumbnail gebruiken."

6. Promoot je video's op sociale media

"Als je echt bekendheid wil creëren met je vlogs, is het een must om je filmpjes te delen op sociale media. Vaak is het niet gemakkelijk om te weten op welk tijdstip je doelgroep aanwezig is op welk platform. De beste manier om dat te weten te komen, is door het gewoon uit te testen wat het beste werkt. Post filmpjes op verschillende platformen en op verschillende tijdstippen. Waar en wanneer worden je vlogs het meest geliked en geshared? Eens je dat weet en een rode draad ziet, blijf deze dan volgen en vergeet niet af en toe iets nieuw te testen."

"Vloggen is sowieso op het begin wat trial-and-error. De kunst is om door te gaan en je weg te zoeken tot je staat waar je wil staan", besluit Coudenys. Als je bovenstaande tips volgt, kom je vast al heel ver. Succes!