Achter de schermen bij het Amazon van 1999: "Is deze man écht een van de giganten van onze tijd?"

Bloovi Redactie
Door Bloovi RedactieInnoveren

Jeff Bezos, momenteel de rijkste man op aarde. Hij is zo’n 105 miljard dollar waard en daarmee enige persoon op aarde die een twaalfcijferige fortuin achter z’n naam kan schrijven. De enige die hem dat ooit voordeed, was Bill Gates. Kortom, Amazon bleek een enorm goede zet van de 54-jarige Amerikaan. Toch werd er net voor de eeuwwisseling nogal lacherig gedaan over ‘de boekenwinkel die je enkel online kan bezoeken’.

Grootste boekenwinkel ter wereld

Zou Bezos in 1994 al geweten hebben dat hij internetgeschiedenis schreef? De ondernemer zou met Amazon heel wat gevestigde, offline business modellen onderuit halen. Nochtans had Bezos geen strak plan uitgeschreven: hij verliet z’n goed betaalde job zonder te weten wat de toekomst zou brengen. Tijdens een autorit van 42 uur, van New York naar Seattle, bedenkt hij het plan om de grootste webwinkel ooit uit te bouwen, die alles verkoopt.

Om dat idee waar te maken, zocht hij één miljoen euro bij elkaar. In de zomer van 1995 kon het webavontuur dan eindelijk beginnen. Bezos begon vanuit zijn garage boeken te verkopen. Online, uiteraard. Waarom boeken? Omdat ze gemakkelijk te verzenden zijn, ze amper worden teruggestuurd en niet snel beschadigd geraken tijdens het transport. Na één maand slaagde Bezos er al in om in alle Amerikaanse Staten te leveren, én in 49 landen daarbuiten.

Meer weg van een college dorm dan een tech kantoor

Fast forward naar juli 1999. Amazon, dat toen al lang geen kleine start-up meer te noemen viel, beschikte toen al over een marktwaarde van 30 miljard dollar. Bezos zelf was er toen al 10 miljard waard. Reden genoeg voor de Amerikaanse televisiezender CBS News om eens een kijkje te gaan nemen bij deze snelgroeiende online boekenwinkel. Maar echt onder de indruk waren ze niet.

De reporter was namelijk erg cynisch over dit zogenaamde wonderkind van Bezos. Zo bevond het hoofdkantoor zich niet op een of andere prachtlocatie, maar lag het onder andere naast een pornoshop en een inzamelpunt van drugsnaalden. Ook binnen viel de presentator in de ene onaangename verbazing van de andere. Hij omschreef het kantoor weinig liefkozend als een ‘college dorm’. En dan is er ook nog die sullige baas met z'n vreemde lach.

Dat Bezos, een miljonair in godsnaam, rondreed in een Honda Accord en aan een bureau gemaakt van een deur werkte viel moeilijk te begrijpen door de reporter. Nochtans was er volgens Bezos een simpele verklaring: geef enkel geld uit aan iets waar je klanten beter van worden. Een filosofie waar Bezos nu trouwens nog steeds bij zweert. Toch was de reporter toen duidelijk niet overtuigd. Was deze, met balletjes gooiende man, écht een van de giganten van die tijd? Negentien jaar later weten we maar al te goed: ja, Bezos is uitegroeid tot een van de meest invloedrijke personen van de 21ste eeuw.

De korte documentaire kan je bovenaan het artikel bekijken.