Na Guy Gelaude bij Google in Dublin, laten we nu Benjamin aan bod komen. Benjamin Verhulsel werkt bij de corporate marketing afdeling van de Perfetti-Van Melle Groep - producent van onder andere Mentos, Fruittella, Frisk, ... - bij de producten Smint & Frisk. In 2012 zijn ze onder andere van plan om meer met social media te gaan werken.

Je bent Corporate Marketing Manager voor de merken Smint & Frisk, wanneer en hoe ben je daar terechtgekomen? Wat heeft je geïnspireerd?

Frisk en Smint zijn 2 merken die onderdeel uitmaken van de Perfetti-Van Melle groep, wereldwijd speler in de ontwikkeling en distributie van confectionary products, zoals chewing gums, mondverfrissers, toffees, … De groep bestaat uit meer dan 17.000 werknemers en bezit 35 productie sites verspreid over verschillende continenten.  Andere bekende merken in onze portefeuille zijn oa. Mentos, Fruittella, Alpenliebe, Vivident.

Na de acquisitie van Chupa Chups (bekend van de merken Chupa Chups en Smint) en het opbouwen van een nieuwe structuur rond deze merken,  werden wij gevraagd in 2008 om te verhuizen naar het fascinerende Barcelona en om deel uit te maken van de Corporate Marketing Afdeling.  Rond het Smint merk was er reeds heel wat expertise aanwezig in Barcelona, maar de integratie van het Frisk merk met sterke Belgische routes,  in de nieuwe set-up in Barcelona ,was niet zo evident en daarom had men het liefst een Belg daar die reeds voldoende affiniteit met het merk had.

Van origine had/heb ik een sterke commerciële achtergrond, dit aangevuld zien met de nodige Marketing kennis bij een sterk Marketing en een op innovatie gedreven bedrijf, was voor mij inspirerend genoeg om de stap te zetten.  Natuurlijk de locatie en het klimaat maakte het eveneens voor mijn partner makkelijker om eveneens positief in dit verhaal te stappen.

Toch na een jaar, in 2009, werd er beslist om het team te verhuizen naar Lugano (Zwitserland) en werd ik internationaal verantwoordelijk voor deze 2 merken.

Corporate marketing, kan je daar iets meer over zeggen?

Vanuit onze bevoegdheid, dienen we onze locale Marketing afdelingen te ondersteunen met advies en best practises. Eveneens dienen we te waken over een consistente merkenbenadering op internationaal niveau. Locale uitzonderingen kunnen, zolang deze niet in strijd zijn met de brand values en strategie van het merk.

Productinnovatie en evaluatie van nieuwe verpakkingstypes zijn eveneens een belangrijk onderdeel.  Een nauwe samenwerking met R&D, Legal en andere interne departementen zijn cruciaal om zulke projecten te realiseren en finaal ook op de markt te krijgen.  Een goed gefundeerd verhaal brengen helpt daarom ook om iedereen aan boord te krijgen.

Naast dit alles, nemen wij eveneens de ontwikkeling en creatie van institutionele publiciteitscampagnes of andere "above the line "communicatie voor onze rekening. Dit kan gaan van een nieuwe reclame film tot de ontwikkeling van een  website of een nieuwe outdoor campagne. Heel divers dus.

Je vertelde  dat jullie in 2012 social media meer gaan gebruiken, mag je daar al iets van verklappen? Wat is het doel ervan?

Achter elk succesvol merk staat niet enkel een goed product, maar eveneens, en in sommige gevallen nog belangrijker, een goed verhaal. Dit verhaal overbrengen was tot voor kort enkel mogelijk dmv de traditionele media kanalen (TV, Radio, Print) en mond-aan-mond reclame. Dit laatste speelt zich meer en meer on-line af, in blogs, communities, social networks. Fascinerend maar tegelijkertijd ook beangstigend voor sommige.

Het directe interactieve contact met de consument is voor iedereen nog vrij nieuw en vraagt ook een andere benadering en aanpassingen van  je organisatie.

Voordeel is dat de communicatielijnen korter zijn geworden wat de verkregen informatie gemakkelijker en sneller beschikbaar maakt,  adequate acties kunnen dan ook sneller genomen worden. Collaboratie met de consument is nog nooit zo van zelfsprekend geweest. Marketing heeft eveneens als doel om de afstand met de consument te verkleinen, door te praten maar veel meer dan vroeger, door te luisteren. Kortom,  de nieuwe media zijn er en het is een wereld met enorme mogelijkheden.

Deze mogelijkheden maken ons  enthousiast om ermee van start te gaan, toch verkiezen we een rationele en pragmatische aanpak, zonder onze marketing (media mix) en merken strategie uit het oog te verliezen.  Ik ben van mening dat er momenteel veel "wildgroei" is, zonder enige structuur,  visie en controle. Deze fout willen wij niet maken.

Voor 2012 overwegen we om een aantal projecten te lanceren, met een correcte opvolging en evaluatie naar verbeterpunten.  Uit de onlangs gehouden Pivot conference in NY , blijkt dat 2013  het jaar zal worden dat Social Media Marketing de experimentele fase  zal verlaten en een definitieve doorbraak zal kennen binnen het bedrijfsleven.

Een heel gepaste quote vind ik dan ook : "Confusion reigns today, but conviction lies on the horizon."
Ik heb de indruk dat veel Marketeers zich hierin wel kunnen terugvinden.

Wonen en werken in Zwitserland

Het kanton Ticino is een leuke mix tussen het grijze en efficiënt georganiseerde Noorden en het zonnige meer Italiaans geïnspireerde Zuiden. Een ideale cocktail met "the best of both worlds" met het Italiaans als voertaal. De levenskwaliteit is hier hoog, lonen zijn meestal hoger dan het gemiddelde in de EU, en de taksen lager.

Sociale voorzieningen zijn er, maar in tegenstelling tot in België, zeker niet zo diepgaand en daarom dien je best een aantal aanvullende verzekeringen af te sluiten.

Een verblijfs -en werkvergunning zijn nodig om hier aan de slag te kunnen. In vele gevallen wordt dit geregeld door de werkgever. Mijn vrouw heeft eveneens een leuke baan gevonden waarin zij zich helemaal kan uitleven en onze zoon zal weldra zijn eerste woordjes Italiaans spreken.

Kortom Zwitserland is voor ons zeker een aangename bestemming om een tijdje te verblijven. Geen files, mediterraan klimaat en indien we willen, op één uur vliegen van Brussel.

We missen dan ook niet echt veel, buiten een goed pak friet met een Duveltje of Trappist. Familie en vrienden zien we een paar keer per jaar, maar naast dit hebben we natuurlijk ook hier ons eigen sociale leven.

Wat zijn de toekomstplannen? Nog van plan terug te keren naar België?

Na 4 jaar is dit voor ons zeker nog niet aan de orde. Voorlopig hebben we het nog altijd naar onze zin. En als we zin hebben in een weekendje België, dan doen we dit toch gewoon.

Heb je tenslotte nog advies voor onze lezers die ook overwegen de grens over te steken?

Onze waardering en appreciatie voor ons Belgenland is alleen maar vergroot sinds we in het buitenland wonen. Niet uit gemis, maar uit de wetenschap dat elk land en nationaliteit, hoe frivool deze ook mogen klinken, haar problemen en onvolmaaktheden heeft.

België is zeker niet volmaakt, maar dat is het nergens.

Gewoon doen. Verruim je geest en visie.

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi