Hoe simpeler en eenvoudiger een applicatie lijkt voor de gebruiker, des te complexer de backend meestal in elkaar zit. Koppel daar de context van wereldwijde, niet geografisch gebonden, e-commerce aan en je begrijpt onmiddellijk de exponentiële uitdaging voor bedrijven en hun ontwikkelaars. Het is dankzij haar uniek cloud platform dat DeltaBlue de boel draaiende houdt. Het Belgische bedrijf vaart een eigen koers, en weigert zich vast te pinnen op één technologie. “Voor je het weet, zit je in een cloud jail en ben je de controle over je eigen performance kwijt aan één van de grote techreuzen”, zegt co-founder Jonas Coenen.

Jonas Coenen is niet aan zijn proefstuk toe als ondernemer. Hij bouwde internetbedrijf Nascom uit tot een onderneming met 125 werknemers, die het zelfs tot de Technology Fast 50 van Deloitte schopte. Nadat hij Nascom had verkocht, stortte hij zich samen met founder Bram Pieters op diens idee om de verschillende cloud technologieën te democratiseren en richtte hij DeltaBlue mee op.

“We zagen die cloud op ons afkomen, en wisten dat het de infrastructuur om applicaties op te bouwen radicaal zou veranderen. Heel simpel uitgelegd: hoe eenvoudiger en gemakkelijker een applicatie lijkt voor de gebruiker, des te complexer deze meestal in de achtergrond in elkaar zit. Gebruikers zien niet wat er onder de motorkap zit, maar het vraagt straffe technologie en even straffe system engineers om die applicaties vlot te laten draaien in de cloud.”

Het is verleidelijk om je wagonnetje aan één grote techreus vast te haken, maar het houdt ook grote risico’s in. Zeker naar prijs en performantie

“We willen het bedenken en ontwerpen van applicaties een stuk gemakkelijker maken. Wij bouwen de omgeving, het cloud platform, waar de applicaties op draaien. We slaan de brug tussen de eigen infrastructuur en de cloud (Infrastructure as a service). Daar moet de ontwikkelaar niet van wakker liggen. Idealiter zitten we heel vroeg mee aan boord. Al bij de eerste blueprint voor de oplossing of het product dat men digitaal aan de eindgebruiker wenst aan te bieden. We werken vooral voor high end digital agencies (Take The Lead, Wijs, Wunderman, Prophets) die op hun beurt oplossingen ontwikkelen voor e-retailers, mondiale merken of Software als een Service bedrijven.”

Entry poort zo dicht mogelijk bij de gebruiker

DeltaBlue opereert bijzonder internationaal, legt Coenen uit. “De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat bedrijven online business kunnen doen met de hele wereld. Via de cloud kunnen ze ook snel schalen. Maar dan moet je wel weten hoe je connecties legt tussen continenten, en hoe je die optimaal laat presteren. Anders lijden niet alleen je klanten eronder, maar zal Google je website of webshop ook afstraffen en zullen klanten je minder goed vinden.”

“Stel dat je voor een internationale speler een campagne opzet. EMEA, de VS en Azië. Dan zetten wij een omgeving op die technisch op maat en verschillend is voor elk continent. De bezoeker die de app gebruikt, heeft een entry poort dichtbij zijn locatie nodig om snelle laadtijden te voorzien en een naadloze aankoopervaring te beleven. Maar gezien de bedrijven de data vaak centraal dienen te verwerken, zorgt dit voor een spanningsveld.”

Zowel gebruiker als aanbieder wil een feilloze ervaring. Hiervoor is een slimme oplossing nodig die alle complexe processen beheersbaar maakt. Concreet betekent dit dat je performante rekenkracht (cpu), dient te combineren met voldoende capaciteit om de rijke content op te slaan (storage) en dit via de snelst mogelijke weg via het netwerk te vervoeren (connectivity)”, beklemtoont Coenen. “Toen we bijvoorbeeld een veilingsite hielpen schalen, merkten we dat de conversieratio in Azië niet goed was. Klassieke hosters kunnen dat niet on the fly zien. Ze kijken naar de statistieken van hun technologie in een lokale omgeving, en die waren goed. Maar vanuit de eindgebruikerservaring was er duidelijk een performantie probleem waardoor klanten afhaakten. Dat hebben we alleen maar kunnen rechtzetten doordat wij wél aan de toegangspoort zelf de data monitoren. Daarnaast kunnen we zien wanneer en waar het internet ziek is of dichtslibt, en zo voorkomen dat de gebruikers geïnfecteerd worden. Zeg maar een soort Waze voor applicaties op het internet. Als ontwikkelaar moet je je dan geen zorgen maken om in alle haast te verhuizen of aanpassingen in de code te moeten doorvoeren, om toch maar de snelste weg naar de eindgebruiker te garanderen.”

Ontsnappen uit de cloud jail

Het cloud platform van DeltaBlue is volgens Jonas Coenen ‘vendor agnostic’. “We hangen niet vast aan één cloud leverancier noch worden we gelimiteerd door één bepaalde development technologie. Bedrijven kunnen hun applicaties bijvoorbeeld snel en gemakkelijk linken aan Amazon, Microsoft (Azure) of Google, maar ze zijn er zich niet altijd van bewust dat ze zo een deel van hun onafhankelijkheid prijsgeven. Deze bedrijven maken de drempel om te starten heel laag en goedkoop. Maar eens je applicatie wat begint uit te breiden, ben je al snel heel wat van hun services aan het afnemen en loopt de factuur al gauw op. Zo beland je in een cloud jail en verlies je de controle over je architectuur én je kosten.”

We hebben er van meet af aan over gewaakt dat DeltaBlue alle technologieën aankan. Het is verleidelijk om je wagonnetje aan één grote techreus vast te haken, maar het houdt ook grote risico’s in. Zeker naar prijs en performantie.”

‘De VS staan nog vele jaren voor op China’

Net zoals bedrijven online zaken doen over de hele wereld, kan DeltaBlue de hele wereld connecteren vanuit België. Maar Jonas Coenen richt de blik ook westwaarts en verkent dezer dagen volop de mogelijkheden voor DeltaBlue in de Verenigde Staten. “De concurrentie komt voor ons heel duidelijk van die kant. China rukt op, maar op vlak van infrastructure & networking technology hebben de VS nog altijd een voorsprong.

Het is een grote troef van ons gespecialiseerde platform dat we geen honderden engineers nodig hebben

Ondertussen zit DeltaBlue ook in eigen land niet bepaald stil. Het bedrijf heeft ondertussen een team van zestien mensen, maar breidt razendsnel uit. Nieuwe mensen aantrekken is niet altijd evident. Het gaat om bijzonder gespecialiseerde profielen. En die zijn niet alleen in België gegeerd, maar ook door de Googles en de Facebooks van deze wereld.

“Het internet is mede ontworpen door een Belg (Robert Cailliau). We moeten in België overtuigd zijn van ons aanwezige talent. Langs de ene kant is het soms een nadeel dat we voor het ontwikkelen van ons platform bijzonder geavanceerde systeem engineers zoeken, echte witte raven. Maar langs de andere kant is het net een troef van ons gespecialiseerde platform dat we geen honderden engineers nodig hebben. Gezien de talenten zich bij DeltaBlue echt kunnen verdiepen in heel gespecialiseerde technologie, zijn wij ervan overtuigd dat er bij ons een interessanter groeipad ligt dan bij Google of Facebook, waar men een nummer zal zijn.”

Ook op een bewuste manier aan de slag met cloud technologie? Ontdek dan hier welke oplossingen DeltaBlue biedt om jouw workspace te optimaliseren!