De wens van de consument: boost je winkel met tech

Gaby Kroet
Door Gaby KroetMarketing
De wens van de consument: boost je winkel met tech

In de retail staat een product niet langer op zichzelf, maar het neemt steeds meer de vorm aan van een service. Er is een verschuiving gaande van een hardware- naar een software-gedreven markt. De relevantie hiervan is onontkoombaar. Het helpt winkelketens namelijk hun positie te verbeteren en hun bestaansrecht te behouden.

Persoonlijke klantaanbiedingen, snelle levering en stylingadviezen zijn slechts enkele wensen van de huidige consument. De verwachtingen van de toekomst zijn nog hoger, waarin de eindeloze mogelijkheden van technologie leidend zijn.

Winkels digitaliseren: wat is er mogelijk?

Winkelketens proberen met man en macht hun positie in de straten te behouden. Om mee te bewegen met de wensen van de consument, moeten ze digitaliseren. Dit kan op heel veel manieren. Denk bijvoorbeeld aan virtuele spiegels en gratis wifi, wat direct voordelen biedt aan de consument, zoals gemak en persoonlijke aanbiedingen. Maar ook achter de schermen biedt digitalisering voordelen. Zo maakt wifi-tracking het mogelijk om looproutes door de winkel te volgen en met beacons is precies te zien hoe vaak een product wordt aangeraakt. Deze gegevens maken het optimaal inrichten van de winkel vervolgens gesneden koek. En daar profiteert de consument dan weer van, want dit biedt optimaal winkelgemak.

Er is nog genoeg te winnen

Afgelopen jaar deden Store Innovation Lab en HvA onderzoek onder 294 mode- en sportwinkels in Amsterdam. Zij onderzochten in hoeverre deze winkels al gebruikmaakten van in-store inzet van technologie. Op dat moment had een kleine 10 procent van de winkels een interactief display om de collectie te bekijken. Product customization met 3D-printing werd slechts door 3 procent gedaan en nog geen 2 procent zette wifi-tracking in. Deze resultaten laten zien dat er vorig jaar nog een flinke slag te maken was als het over digitaliseren van winkels gaat. En hier is het afgelopen jaar weinig in veranderd.

Een digitale loyaliteitskaart, een ultiem voorbeeld


Het perfecte voorbeeld van wat digitalisering kan brengen, is de digitale loyaliteitskaart. Stel je voor, je koopt een herenkostuum. De winkel van aankoop heeft een loyaliteitsprogramma, waar ook jij lid van wordt. Eenmaal thuis is de authenticatie op je telefoon in een paar simpele stappen geregeld. De volgende keer dat je de winkel binnenloopt, herkent het systeem jouw kaart, waaraan de aankoop is gekoppeld. Achterin de winkel op een groot scherm verschijnt een persoonlijke groet. Vervolgens laten ze jou zien, met behulp van een 3D-bodyscan, in het eerder gekochte pak. Het scherm biedt de mogelijkheid om door de verschillende accessoires heen te swipen, zoals schoenen en riemen, en laat zien welke overhemden goed bij het pak passen. Je koopt geen herenkostuum, maar een persoonlijke stylingservice.

Waar winkelketens over vijf jaar staan, wie zal het weten? Misschien behoort een virtuele spiegel tegen die tijd tot de standaard. Of worden online en offline aankopen allemaal geregistreerd via mobiele devices en wordt aan de hand daarvan persoonlijk advies in winkels gegeven. Of misschien bestaan er helemaal geen winkels meer, maar kun je thuis virtueel door iedere collectie heen. In ieder geval komt digitalisering meer en meer centraal te staan. Het is tijd om de integratie van technologie in de winkel een flinke boost te geven, liever vandaag nog dan morgen.