Jaarlijks ontvangen we gemiddeld 8.000 e-mails en spenderen we 100 uur aan het zoeken naar informatie. Dit betekent een jaarlijkse kost van € 1991* per werknemer.

Mindjet®, het bedrijf dat mensen beter laat samenwerken, publiceerde vandaag de resultaten van een onderzoek dat aantoont dat we dagelijks verdrinken in een zee van informatie! Deze informatieovervloed (ook ‘infobesitas' genoemd), is iets waar bedrijven zich ernstig zorgen over maken.

Klik op de infographic voor een duidelijke weergave

Op een gemiddelde werkdag zoekt een werknemer gemiddeld 26 minuten naar informatie die hij eerder heeft ontvangen of gezien, maar die niet meteen beschikbaar is (bijvoorbeeld informatie uit e-mails, in documenten die op een computer zijn opgeslagen, websites …). Jaarlijks ontvangt de gemiddelde Belgische werknemer ruim 8.000 mails en zoekt hij 100 uur naar informatie … Dat komt voor een bedrijf overeen met een kost van 1.991 €[1] per werknemer. Verder geeft 47% van de ondervraagden aan te lijden aan een overload aan informatie.

[1]Bedrag berekend op basis van een gemiddeld Belgisch brutoloon (FOD Economie – cijfers uit 2009)

Enkele cijfers van het onderzoek

  • Een Belgische werknemer ontvangt gemiddeld 38 e-mails per dag (52 voor een Nederlandstalige en 16 voor een Franstalige).
  • 17,2% verklaart meer dan 100 e-mails per dag te ontvangen. Vooral in het noorden van het land is deze tendens het hoogst (28,5% van de Nederlandstaligen).
  • Iets meer dan één derde van de ondervraagden leest systematisch al zijn e-mails.

De overload aan informatie: ‘infobesitas'

De term ‘infobesitas' wordt gebruikt om de overload aan informatie te benomen, wat vaak wordt gezien als een van de oorzaken van slecht functioneren binnen een bedrijf. De uitgebreide en continue stroom aan informatie, nog versterkt door de groei van nieuwe informatietechnologieën en ‘Informatie 2.0', betekent een cruciale uitdaging voor bedrijfsleiders anno 2012.

Jean Renard, Directeur Zuid-Europa van Mindjet: "Ons onderzoek toont aan dat werknemers zich snel overspoeld voelen door een golf van informatie die door een bedrijf gaat. De financiële en menselijke gevolgen van de infobesitas moeten een aanmoediging zijn voor een andere manier van werken. Bedrijven moeten hun werknemers helpen om beter met deze overvloed aan informatie te kunnen omgaan. Onze softwareoplossingen voor groepswerk gaan in deze richting, vooral dan het visualiseren van informatie, en laten toe om significant beter de informatiestromen te beheersen, om zo de productiviteit, de persoonlijke efficiëntie en het welzijn van de individuen actief binnen een onderneming te verbeteren."

Hoe zit het in de buurlanden?

Mindjet voerde dit onderzoek in meerdere Europese landen: Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, waar de overload aan informatie een probleem vormt voor ruim 40% van de ondervraagden. In het Verenigd Koninkrijk ervaart 65% de informatiestroom als een probleem. De Britten ontvangen dagelijks gemiddeld 36 mails, maar daar behandelen ze er maar een derde van. Op Europees niveau zoeken de werknemers gemiddeld 30 minuten per dag naar informatie. Ongeveer een op de drie werknemers uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk verliest tijd door het zoeken naar informatie die eigenlijk niet relevant is.

Methodologie

Het onderzoek voor Mindjet werd uitgevoerd door One Poll, dat onderzoeken online organiseert in het kader van marktstudies voor bedrijven in verschillende sectoren wereldwijd. De verzamelde gegevens verschaffen informatie over websites, nieuwe producten en diensten of over de relevantie van potentiële reclamecampagnes. De onderzoeken van OnePoll worden ook regelmatig opgepikt door de geschreven, audiovisuele en online pers.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in maart 2012 bij 500 personen in België (200 Franstaligen en 300 Nederlandstaligen). De deelnemers waren tussen de 18 en 60 jaar oud en werkten voltijds voor een bedrijf. Alle functies en departementen van een bedrijf zijn vertegenwoordigd. De vragenlijsten werden per e-mail verstuurd en alle antwoorden werden door OnePoll verwerkt.

Bedolven door informatie? Doe de test op mydmi.co.uk

Mindjet stelt een vragenlijst ter beschikking op de Engelstalige site http://mydmi.co.uk/, waarmee iedereen zelf kan evalueren hoe hij/zij met informatie omspringt. De berekening en het eindresultaat zijn gebaseerd op vragen als: ‘Hoeveel documenten ontvangt u per dag en hoeveel moet u er lezen?'. Mindjet analyseert de antwoorden en geeft advies op basis van hun expertise.

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi