Leef je tussen de deadlines door op een dieet van pizza, koffie en Redbull? Gingerwald, start-up bij The Birdhouse, wil harde werkers met ongezonde voedingsgewoontes met zijn juice shots ook aan de gember, de granaatappel en de rode biet krijgen. De start-up wil dat vooral doen zonder te bemoederen, en hun laagdrempelige concept – met een app, een juice corner en juice credits om collega’s te belonen – slaat aan. “Van gemiddeld 25% reeds gezonde fruitnemers op het werk, gaan we bij onze klanten richting 80 tot 90 procent van de collega’s die “aan de juice” zitten.”

Als burgerlijk ingenieur werkte Jan Verhoeven tien jaar lang voor multinationals in het veld van de hernieuwbare energie. Veel buitenlandse reizen, een drukke agenda en strakke deadlines deden hem op een dieet van pizza, cola, koffie en Red Bull leven. Dat beterde er niet op toen hij een jaar loopbaanonderbreking nam om zijn MBA te halen, en geregeld nachtjes moest doortrekken.

Zo begon het idee voor Gingerwald te rijpen. De start-up levert verse, cold pressed juice-shots aan bedrijven. Twee keer per week krijgen ze een vers assortiment, met elke keer nieuwe smaken en variaties. Bij de sapjes horen een echte juice corner – de sapjeshoek als de nieuwe take-a-break spot – en een app waar de Gingerwallies bijvoorbeeld kunnen nagaan hoeveel ingrediënten en hoeveel calorieën ze op een dag hebben verslonden. Een beetje zoals hun stappenteller.

Juice for people who don’t do juice, luidt de tagline op de website van Gingerwald. “We mikken echt op mensen zoals ik”, benadrukt Jan Verhoeven. “Niét alleen de fitnessfreaks, niét alleen de gezondheidsgoeroes. Wel de grote groep mensen die wat gezonder willen leven, zonder daarom de pizza’s, koffie en cola helemaal af te zweren. Die hun slechtere voedingsgewoontes een beetje willen compenseren en de scheve balans een beetje willen rechttrekken. Wij richten ons op de mensen die zonder Gingerwald waarschijnlijk nooit verse gember, granaatappel of kurkuma zouden binnenkrijgen.”

Nudging

Jan Verhoeven gelooft sterk in nudging. “We willen mensen de vrije keuze geven, en hen met positieve prikkels heel zachtjes in de ‘juiste’ richting duwen. Veel bedrijven willen hun medewerkers helpen om wat gezonder te leven. Ze halen dan de fruitschaal binnen, wat reeds een nobel initiaitief is. Maar wie maakt daar na tien dagen nog gebruik van? De mensen die al fit en gezond zijn, zo blijkt uit studies, de mensen die ook vòòr de introductie van de fruitschaal genoeg fruit aten. Vele anderen ruilen hun appel gewoon opnieuw terug in voor hun Snickers.”

“Goedbedoelde initiatieven sterven een stille dood omdat ze vaak te belerend of te bemoederend zijn. Daar willen we ver van wegblijven. Rationeel weet iederéén dat een appel beter voor je is dan een Snickers, maar we zijn geen puur rationele wezens. Daarom moet Gingerwald gemakkelijk en laagdrempelig zijn. Hopla, één shot, gemakkelijker kan niet.”

Met onze onze juice corner en bijhorende app willen we ook de samenhorigheid op het werk versterken. Je kan checken wie de gemberkoning is, of de spinaziekoningin. Allemaal heel ludiek. En je kan collega’s trakteren op een juice shot: ‘Beste collega, het lijkt me dat jij verzuipt in de deadlines deze week, jij kan wel een dosis rode biet gebruiken.’ Het mag vooral niet te bemoederend of te serieus worden.”

Schalen, schalen en nog eens schalen

Gingerwald is ongeveer drie jaar oud. De eerste twee jaar gingen vooral op aan het finetunen van het concept, het voorbije half jaar kwam de onderneming in een stroomversnelling terecht. With a little help van accelerator The Birdhouse. “Ondernemen is er om te beginnen vooral plezant. Je vindt er een leuke werkplek en gelijkgestemde zielen. Je deelt je successen, (lacht) of na een piekerende slapeloze nacht kom je altijd wel iemand tegen met nog grotere wallen.”

“Maar het zijn vooral mijn mentoren bij The Birdhouse die echt voor een mindswitch hebben gezorgd”, benadrukt Verhoeven . “Ze geloofden van meet af aan in het concept van Gingerwald, maar hebben wel hun vinger meedogenloos op de wonde gelegd: ging ik de lokale sappenboer onder de kerktoren worden, of ging ik schalen met een echt groeiconcept? Ze hebben me uit mijn comfortzone gehaald, en geleerd om in step changes te denken.”

Niet getrouwd met de productie

Het voorbije half jaar verdubbelde het aantal klanten van Gingerwald. Elke week verdeelt Jan Verhoeven zo’n 1.200 juice shots, nog voor het einde van het jaar wil hij dat aantal nog eens verdubbeld hebben. Niet evident, want Gingerwald maakt al zijn sapjes zélf.

“Dat was eigenlijk geen bewuste keuze”, legt de oprichter uit. “Ik was op zoek naar een partner om de productie te outsourcen. Maar ik wilde niet toegeven op de kwaliteit van de juices, het moest puur natuur zijn: cold pressed, niet gepasteuriseerd, zonder additieven. Heel moeilijk om iemand te vinden die dat kon. Dus heb ik materiaal laten overkomen uit de VS, en ben ik zelf sapjes beginnen te maken. Wat dus niet het plan was, en wat ik me in het begin ook helemaal niet zag doen. Ik sta nog altijd open voor een externe partner. Het loopt nu goed, we hebben geïnvesteerd in de productiecapaciteit, maar we zijn er niet mee getrouwd.”

“Het maakt het runnen van een start-up wel extra uitdagend. Gingerwald is deels tech, deels productie, deels logistiek. Elke keer ik me even op nieuwe features voor de app wil storten, gebeurt er wel iets bij de productie of bij de verdeling. En omgekeerd. Een start-up is veel improviseren, en het is de ideale leerschool om te leren prioriteiten te stellen.”

"Zelfs tien jaar ervaring in een multinational én een MBA volstaan niet als voorbereiding op een start-up"

“Ik weet dat het een cliché is, maar zelfs tien jaar ervaring in een multinational én een MBA volstaan niet als voorbereiding op een start-up”, geeft Verhoeven nog mee. “Maar dat is net het mooie eraan. Vallen en telkens weer opstaan. Soms vloek je eens en lig je eens een nacht wakker. Maar de dag erna ben je dan weer gigantisch euforisch omdat een pitch aanslaat of omdat een klant een ander bedrijf warm heeft gemaakt voor Gingerwald.”

Een sigaret, een coupe champange en een shot rode biet

“We doen ook veel corporate events voor onze klanten. Dan zie ik soms mensen op het terras staan met in hun ene hand een sigaret of een coupe champagne, en in hun andere hand een Gingerwald-sapje van rode biet. Het klinkt misschien raar, maar dan zijn wij fier: die persoon zal die receptie waarschijnlijk met een beter gevoel hebben verlaten, dankzij dat ene shot.”

Ben jij ook klaar om je start-up of scale-up naar een volgend stadium te brengen? Meld je dan aan voor het acceleratorprogramma van The Birdhouse!