Dit zijn de 10 meest veelbelovende disruptors van Nederland en wat wij Belgen van hen kunnen leren:

Dit zijn de 10 meest veelbelovende disruptors van Nederland en wat wij Belgen van hen kunnen leren:

Nederland, het land van kaas, tulpenbollen, molens, water, het misgelopen WK,…, maar ook van talentvolle disruptors. Status-quo-tarters die de bedrijven van de toekomst bouwen en soms oplossingen bedenken voor problemen waarvan wij niet eens wisten dat ze bestonden. Leer vooral van deze tien (in willekeurige volgorde) - met dank aan Nederlandse start-up experts Jan-Willem van Beek, Remy Ludo Gieling, Jorg Kop en Remco Janssen (*).

Chargetrip

Wat: Routeplanner voor elektrisch rijden

Les voor andere innovators: Praat met de grote jongens

Wat goed is, komt snel, moeten de jongens van het Amsterdamse Chargetrip gedacht hebben toen zij hun intelligente routeplanner voor elektrische auto’s in juni 2017 in Noorwegen lanceerden. Binnen twee maanden gebruikten ongeveer 40.000 automobilisten al de applicatie die het overschakelen naar elektrisch rijden vergemakkelijkt. Dat smaakte naar meer. En meer kregen de Amsterdammers door tijdens het afgelopen SXSW afspraken binnen te tikken met grote automerken als Ford, Toyota en Daimler. Het leverde hen onder andere de loftrompet op van startup-prins Constantijn van Oranje op nu.nl. Aim for the moon, if you miss, you may hit a star. Chargetrip kan het weten!

Travis the translator

Wat: Vertaalcomputer

Les: Maak het leven van je klant met jouw product makkelijker

Tachtig talen vloeiend verstaan, spreken en begrijpen. Het klinkt als een utopie, een luchtkasteel van mensen met te veel fantasie. Toch is dit precies wat Travis de Translator doet. Dit handzame computertje, ontsproten uit het brein van Brend Kouwenhoven, Lennart van der Ziel en Nick Yap, doorbreekt taalbarrières door in een handomdraai gesproken tekst te vertalen. Een gouden vondst, meent innovatiestrateeg Jan-Willem van Beek: “Disruptie begint altijd bij het oplossen van problemen bij eindgebruikers en het zoeken naar manieren om het leven van mensen makkelijker, beter en mooier te maken. Dat heeft Travis heel goed begrepen.”

Wonderkind

Wat: Recruitment tech

Les: ga gelijk internationaal

Als innovator moet je durven dromen. Groot, groter, grootst. En dromen doet Wonderkind, de Amsterdamse disruptor in de recruitmentwereld. Van het van de troon stoten van LinkedIn bijvoorbeeld. Want dat is heel goed mogelijk, menen de oprichters. ‘Traditioneel worden vacatures vooral via vacaturesites of LinkedIn gepromoot. Onze Wonderkind Artificial Intelligence doet het anders en maakt advertenties op basis van voorkeuren van mensen. Ze worden getoond op relevante plekken waar potentiële werknemers zich in het dagelijks online leven bevinden. ‘Onbereikbaar’ talent komt zo binnen handbereik’, stelt het bedrijf.

Inmiddels is Wonderkind beschikbaar in meer dan 25 landen voor klanten als Croonwolter&dros, Randstad, Booking.com, KFC en Adecco. “Wonderkind heeft in hele korte tijd een product ontwikkeld dat internationaal schaalbaar is voor grote klanten met flink wat volume”, zegt Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van Sprout. En daar kunnen wij alleen maar een diepe buiging voor maken.

MiniBrew

Wat: Alles-in-een-bierbrouwmachine

Les: Geloof in je visie

Leven is het meervoud van lef, schreef Nederlands bekendste plakposterkoningin Loesje ooit. Iets verkopen is al een hele drempel, laat staan iets verkopen wat nog helemaal niet bestaat. Oprichter van MiniBrew, Olivier van Oord, deed het in de beginfase van zijn bedrijf door alleen met een visie 27 van zijn MiniBrews te verkopen aan een aandachtig luisterend publiek in een café in Manchester. Maar ergens snappen we dat ook al wel. Want anno 2018 is er daadwerkelijk een MiniBrew waarmee je je eigen bier kunt brouwen, koelen, gisten en tappen. Met de MiniBrew kies je zelf welke ingrediënten je gebruikt en welke brouwmethode je toepast. En dat ook nog eens in een recordtijd van drieënhalf uur. Welke hobby-bierliefhebber krijgt daar nou geen dorst van?

Hotelchamp

Wat: Hotelboekingsmachine

Les: Onderzoek de ‘pijn’ van je gebruiker

Nieuwe dingen doen, grenzen ontdekken, onmogelijke dromen dromen. Velen willen het, sommigen, zoals de oprichters van Hotelchamp, doen het. Hun belangrijkste les: durf de reus uit je markt te bevechten. In hun geval heet die reus Booking.com. Om hotels uit de klauwen van die moloch te houden, ontwikkelden de mannen achter Hotelchamp software die ervoor zorgt dat websites van hotels meer directe boekingen genereren. Slim, vindt Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van Sprout: “Hotelchamp valt de reus der reuzen aan met een duidelijke propositie naar hoteliers die gebukt gaan onder de macht van deze Goliath. Ze hebben goed onderzoek gedaan naar de pijn bij hun eindgebruikers (hoteliers) en daar een passende oplossing voor gemaakt: sterk converterende websites en slimme marketing.”

BitSensor

Wat: Security startup

Les: Kies een groeimarkt

‘Geef me een reusachtige markt- altijd, zodat we snel veel oplossingen kunnen verkopen.’ De legendarische Silicon Valley-investeerder Don Valentine wist het, maar BitSensor uit het nietige Eindhoven weet het nu ook. Met een plug-in die belooft razendsnel een cyberaanval te detecteren en in kaart te brengen, stapten de oprichters in de groeimarkt der groeimarkten: cybersecurity. En sleepten ze de ene na de andere grote prijs en klant in de wacht. "BitSensor heeft een bewezen product", zegt Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling. "Cybersecurity heeft een grote toekomst aangezien het een gigantische markt is. Veel bedrijven zijn nog niet goed beveiligd en 'lek' als een zeef. Terwijl steeds meer bedrijven data verzamelen en gebruiken.”

Castor EDC

Wat: een electronic data capture-system

Les: Bedenk een oplossing voor een probleem waar jezelf mee worstelt

Drew Houston kwam op het idee voor Dropbox toen hij zijn USB-stick vergat en dacht: ‘Ik moet mijn bestanden echt ergens online kunnen zetten’. Net als Houston had ook Derk Arts een probleem waar hij zelf een oplossing voor vond. In zijn geval: de complexe manier waarop data voor medisch onderzoek wordt verwerkt. En zo ontstond Castor EDC: een electronic data capture-system voor medisch onderzoek. Opgericht in 2012, telt Castor EDC intussen 3.000 onderzoeken, bijna 20.000 gebruikers en 100 instellingen zoals het AMC, Radboudumc en King’s College Hospital in Londen onder zijn afnemers. De les die Arts andere startups leert?Bedenk een oplossing voor een probleem waar jijzelf en vele anderen mee worstelen, en je schiet direct goed uit de startblokken”, aldus Remco Janssen, oprichter en hoofdredacteur van het startupplatform Silicon Canals.

Powerpeers

Wat: Marktplaats waar je energie kunt delen

Les: Innoveer niet alleen

Als je snel wilt gaan, ga alleen, maar als je ver wilt gaan, ga samen, adviseert een oud Afrikaans spreekwoord. Die les hebben Vattenfall en Powerpeers in ieder goed in hun oren geknoopt. Met Powerpeers bouwt Vattenfall – los van de dagelijkse business – aan een platform waarop kleinverbruikers zelf kiezen bij welke lokale duurzame energiebron zij elektriciteit en gas inkopen. Oprichter Lars Falch ziet Powerpeers als een hybride startup: “We combineren het beste van twee werelden: de flexibiliteit en onafhankelijkheid van een startup met de financiële middelen en expertise van een grote onderneming.” Slim vindt ook innovatiestrateeg Jan-Willem van Beek. “Echte impact maak je alleen met andere partijen. Dat heeft Powerpeers niet alleen goed begrepen, maar ook goed in de praktijk gebracht.”

Closure

Wat: Online nabestaandendesk

Les: Boek snel succes

Ja, het gaat snel. Heel snel. Dat vinden de oprichters van Closure zelf ook. Amper acht maanden geleden gestart en nu al een prestigieuze prijs (de Philips Innovation Award) in de kast en een veelbelovende pilot met drie gerenommeerde Nederlandse bedrijven voor de deur. Hun idee voor een service die nabestaanden digitaal ondersteunt bij het afronden van abonnementen, contracten en accounts van overledenen, blijkt een schot in de roos. Indrukwekkend, vindt ook Jorg Kop, directeur van incubator UtrechtInc: “Closure heeft met een voor velen herkenbaar idee snel een team om zich heen weten te creëren en bovenal prioriteiten te stellen met de juiste dosis executiepower.”

Mine Kafon

Wat: Drone om mijnen onschadelijk te maken

Les: Maak de wereld een stukje beter en mooier

De wereld een stukje veiliger maken. Dat is het mantra van Massoud Hassani uit Eindhoven. Hij groeide op tussen de landmijnen in Afghanistan en ontwierp in 2011 de Mine Kafon. Deze drone spoort landmijnen op en maakt ze onschadelijk. Het leverde hem niet alleen een prestigieuze Accenture Innovation Award op, maar ook een meer dan eervolle vermelding in deze lijst.

Deze lijst werd samengesteld op basis van eigen ervaringen, meningen van de experts en innovatieverkiezingen als de 25 onder 25, Startup van het jaar en Accenture Innovation Awards

(*) Jan-Willem van Beek is innovatiestrateeg en mede-auteur van het boek 'Voorbij de Startup Mania' / Remy Ludo Gieling is hoofdredacteur van Sprout / Remco Janssen is startup-godfather en oprichter van Silicion Canals / Jorg Kop is directeur van incubator UtrechtInc

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 81.702 abonnees