E-commerce in België blijft groeien: ook in de eerste helft van 2017 zagen we een toename van het aantal online aankopen én het gespendeerde budget online. Door onder andere de komst van Amazon Prime naar België verwachten we dat het belang van online aankopen enkel zal toenemen. In 2016 spendeerden de Belgische consumenten maar liefst 9 miljard euro online: helpen opkomende trends zoals Black Friday en Cyber Monday ons om de kaap van € 10 miljard te bereiken?

E-commerce blijft groeien in België

De BeCommerce Market Monitor bevestigt ook in 2017 het toenemende belang van e-commerce in België. Van januari tot en met juni 2017 steeg het online gespendeerde budget met 10% tot € 4,9 miljard. Ook het aantal online aankopen (toename van 2%) en het aantal mensen dat ten minste één online aankoop deed (toename van 2%) steeg tijdens het eerste semester van 2017. De studie, een samenwerking van GfK, Google, Worldline, PostNL en BeCommerce, toont ook aan dat we sinds het eerste kwartaal van 2017 een sterkere groei van e-commerce noteren in Wallonië in vergelijking met Vlaanderen. In absolute cijfers blijft Vlaanderen echter wel de grotere markt.

Zorgen nieuwe spelers en trends voor een extra boost?

Via de Nederlandstalige Amazon, weliswaar vertrekkende vanuit de Duitse website, gaf Amazon eerder dit jaar al aan de Belgische markt niet te vergeten. Franstalige consumenten konden immers al langer terecht op Amazon.fr. Met de recente lancering van Amazon Prime versterkt de Amerikaanse e-commerce gigant zijn ambities en stuwt het de concurrentie binnen e-commerce naar een nieuw niveau. Of Amazon veel (nieuwe) consumenten kan aantrekken in België, moet nog blijken.

Naast de komst van Amazon in de Belgische markt zien we een ander Amerikaans fenomeen in het straatbeeld verschijnen: Black Friday en Cyber Monday doen na hun beperkte aanwezigheid vorig jaar volop hun intrede in de Belgische retail. Verschillende steden houden offline shopping nights op 24 November en online wordt het moeilijker en moeilijker om naast de Black Friday aanbiedingen te kijken.

De weg naar € 10 miljard?

De impact van Black Friday en Cyber Monday op de verkoopcijfers moet natuurlijk nog blijken, alsook de verhouding tussen traditioneel, offline winkelen (sterker gelinkt aan Black Friday) en online winkelen (het concept van Cyber Monday). Het verschil tussen deze twee dagen vervaagt meer en meer, waardoor de periode evolueert naar een verlengd shopping weekend, eerder dan twee specifieke dagen met promoties. Recent onderzoek leert ons alvast dat 56% van de Belgische consumenten het concept van Black Friday of Cyber Monday kent. Een op tien geeft aan hier in het verleden al aan deelgenomen te hebben.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 14% van de Belgen de datum in zijn agenda heeft gezet om online eindejaarscadeaus in te slaan en dat 3 op 10 Belgen extra aandacht zal besteden aan online shopping sites voor mogelijke spontane aankopen. We zien een kleine meerderheid vrouwelijke consumenten in deze groep (32% tov 26% mannen), maar vooral een sterkere aanwezigheid van jongeren (39% bij 18 tot 24 jarigen, 34% bij 25 tot 34 jarigen). De helft van de Belgen geeft echter aan geen extra aandacht te zullen besteden aan online shopping op Black Friday of Cyber Monday.

Of deze trends voldoende zijn om in 2017 de grens van € 10 miljard omzet in e-commerce te halen, blijft nog even afwachten!