(Photo credit: Bosch Mobility Solutions)

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Bijna een derde van alle datalekken leidt tot ontslag

Een datalek bij een bedrijf kan ernstige gevolgen hebben voor klanten maar blijkbaar ook voor de eigen werknemers. Volgens een recente studie van cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab heeft 31% van de datalekken het afgelopen jaar geleid tot ontslag. Bij 29% van de kmo’s en 27% van grote ondernemingen ging het om senior medewerkers die niet op een IT-afdeling werkzaam waren.

Wereldwijd heeft maar liefst 42% van de ondernemingen wereldwijd in het voorbije jaar minstens één keer te maken gehad met een inbreuk op bedrijfsdata. In bijna twee vijfde van de gevallen – 41% voor kmo’s en 40% bij grote ondernemingen – ging het om persoonsgegevens van klanten. De betrokken medewerkers konden na zo'n lek niet altijd hun baan behouden, zelfs als die binnen de organisatie een topfunctie bekleden.

Hello Customer vindt 2 miljoen om Europese ambities waar te maken

De Gentse scale-up Hello Customer, een SaaS-platform dat bedrijven helpt om feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie, heeft ruim 2 miljoen euro opgehaald bij enkele bekende fondsen en privé-investeerders, waaronder de oprichters van Showpad. Allen zijn ze ervan overtuigd dat Hello Customer binnen de twee jaar kan doorstoten tot de Europese top.

Leslie Cottenjé, CEO en co-founder van Hello Customer

“Nu onze technologie op punt staat, kunnen we uitbreiden naar heel Europa”, bevestigt CEO Leslie Cottenjé de torenhoge ambities. Samen met Joeri Pansaerts en Bram De Vos richtte ze in 2015 Hello Customer op, dat vandaag voornamelijk klanten heeft uit de financiële en retailsector in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf kende de voorbije drie jaar een gestage groei, onder andere met de steun van bestuurders Rik Vera en Steven Van Belleghem, en heeft momenteel 15 mensen op de payroll staan.

Amper 1 Belg op 4 wil in zelfrijdende wagen kruipen

Niettegenstaande de meeste autofabrikanten zelfrijdende wagens hoog op de agenda hebben staan, toont de Belg zich eerder sceptisch over deze nieuwe ontwikkeling. Het wantrouwen in ons land is groot want amper een kwart is voorstander van een snelle invoering, blijkt uit een bevraging van Bosch Mobility Solutions dat rijhulpsystemen voor de automobielindustrie ontwikkelt.

Best veel landgenoten lijken moeite te hebben om de controle over het stuur van hun wagen uit handen te geven, veel meer dan automobilisten in de 12 andere bevraagde landen. “Belgen zien zelfrijdende functies vooral als iets ondersteunend: bijvoorbeeld bij het parkeren, tijdens langere ritten op de snelweg of in de file”, zegt Sandra Vancolen, Business Development IoT bij Bosch Belgium, in De Tijd.

Nochtans is de vraag al lang niet meer of zelfrijdende wagens ooit realiteit worden, wel wanneer dit zal gebeuren. “Want auto’s met bestuurder wacht hetzelfde lot als paard en kar”, klinkt het.

Elektrische auto’s moeten lawaai gaan maken

Elektrische wagens zoeven haast geruisloos over onze wegen, en dat is een probleem. Net doordat ze zo stil zijn, veroorzaken ze vaak gevaarlijke verkeerssituaties doordat andere weggebruikers de wagens niet of minder snel horen aankomen. Daarom verplicht de Europese Unie haar lidstaten er daarom toe om ten laatste op 1 juli 2019 alle nieuwe elektrische automodellen van een zogenoemd Avas-systeem te voorzien, het Acoustic Vehicle Alert System.

Vanaf 2021 moeten alle elektrische en hybride auto’s en bestelwagens ermee uitgerust zijn. Dankzij het waarschuwende geluid weten voetgangers en fietsers zo dat er een elektrische auto in de buurt is. Het geluid is enkel te horen tot een bepaalde snelheid. Wanneer je over de snelweg rijdt bijvoorbeeld, zou het geluid uitgeschakeld worden. Voor elektrische fietsen is zo’n soortgelijk systeem nog niet verplicht.

11-jarig meisje wint WK dronevliegen

Afgelopen zondag kaapte Wanraya Wannapong de eerste plaats bij de vrouwen weg op het WK Dronevliegen in Shenzen. Opvallend: Wannapong is een Thais meisje van amper 11 jaar. Overigens was de mannelijke winnaar, de Australische Rudi Browning, ook maar 15 jaar oud.

Wannapong loodste haar drone soepel over het parcours, dat 650 meter lang was en de vorm van een traditionele Chinese knoop had. Deelnemers kregen een VR headset opgezet, die in real-time de positie van hun drone toonde. Het filmpje hieronder maakt veel duidelijk: