Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande houdt tijdens een volgend netwerkmoment.

België voorloper op vlak van voedsel 3D-printen

Geloof het of niet, maar België is een voorloper als het aankomt op het 3D-printen van voedsel. KU Leuven slaagde erin om sla te printen, hetzij dan wel in de vorm van gummibeertjes. Of het ook lekker was, kan niemand zeggen aangezien de beertjes niet opgegeten worden. Niet omdat ze giftig of oneetbaar zijn, wel omdat ze niet zijn goedgekeurd voor consumptie. De inkt waarmee de sla geprint werd, bestaat onder andere uit pectine (een verdikkingsmiddel) en levende cellen die uit een échte krop sla geïsoleerd werden.

Met de voedselprinttechnologie die de onderzoekers ontwikkelden, willen ze niet enkel nadenken over ethische en duurzame voedingsalternatieven, maar ook mensen met bijvoorbeeld slikproblemen een oplossing te bieden. Dankzij de techniek kunnen ze dan zelf de structuur en textuur van voedsel bepalen.

NMBS verkoopt tickets via chatbot

Maak kennis met Céline, de chatbot van de NMBS. De bot werd in het leven geroepen om jongeren te helpen bij vragen rond de Go Unlimited, een treinformule voor -26-jarigen. Daarnaast kunnen ze via Facebook Messenger nu ook een Go Unlimited-pas kopen. NMBS wil zo jongeren beter bereiken. Als het concept aanslaat, zal de dienst ook uitgebreid worden naar andere tickets. Momenteel verkocht de NMBS al meer dan 1.500 tickets via de chatbot. Wie graag ook eens met Céline een babbeltje wil slaan, kan haar hier vinden.

Hyperloop shuttle breekt wereldrecord tijdens wedstrijd Elon Musk

SpaceX, het bedrijf van Elon Musk, hield onlangs zijn Hyperloop competitie, en dat voor het derde jaar op rij. Onderzoeks- en ontwikkelingsteams van universiteiten over de hele wereld streden in Californië samen om de titel van ‘snelste hyperloop shuttle’. Het team van de Technische Universiteit München won het pleit. Hun hyperloop haalde in de 1,6 kilometer lange buis een snelheid van 466 kilometer per uur, wat een nieuw wereldrecord is. De Nederlandse studenten van de TU Delft strandden op een tweede plek. Door een ontwerpfout in de motor ging hun futurische capsule waar ze jaren aan werkte ‘maar’ 142 kilometer per uur, in plaats van de beoogde 450.

Een hyperloop is een ondergrondse buis met een heel kleine luchtweerstand, waar een shuttle magnetisch doorheen wordt gestuwd tegen hoge snelheid. Het transportmiddel voor de toekomst voor afstanden tot 1.500 kilometer, aldus Musk die droomt van een hyperlooptunnel tussen New York en Washington.

Hongkongse telecommagnaat investeert in Gents groeibedrijf

Het Gentse IT-bedrijf Cloudalize heeft bij zijn eerste significante kapitaalronde van in totaal 5 miljoen euro meteen een grote vis aan de haak geslagen. Investeringsfonds Horizons Ventures, opgericht door de Chinese telecommiljardair Li Ka-Shing, pompt maar liefst 4 miljoen euro in het Belgische bedrijf dat grafische werkomgevingen ontsluit op smartphones en tablets.

De 89-jarige Li Ka-Shing staat bekend als de rijkste man van Hongkong (zijn vermogen wordt geschat op 35,3 miljard dollar) en haalde onlangs nog het nieuws toen hij zijn pensioen aankondigde. Hij is onder meer eigenaar van de holding achter winkelketens Kruidvat en ICI Paris XL, en investeerde in het verleden onder andere in Waze, Spotify en Facebook.

Li Ka-Shing (Foto Wikipedia)

Cloudalize heeft de primeur de eerste venture capital investering te zijn die Horizons Ventures doet op de Benelux-markt. Het geld zal worden gebruikt om nieuwe mensen aan te werven en voor de geplande opening van een eigen verkoopkantoor in New York. Daarna is Azië aan de beurt.

Ford richt aparte unit voor zelfrijdende auto’s op

Voor wie er nog aan zou twijfelen: Ford trekt voluit de kaart van zelfrijzende auto’s. Vier miljard dollar gespreid over vijf jaar, zoveel heeft de Amerikaanse autofabrikant veil om alle activiteiten rond zelfrijzende wagens samen te brengen in een aparte unit (‘Ford Autonomous Vehicles LL’ gedoopt) die Detroit als thuisbasis krijgt. Het zoekt daarvoor externe investeerders. In dat bedrag zit ook de 1 miljard dollar die Ford investeert in de start-up Argo AI dat kunstmatige intelligentie voor zelfrijdende wagens ontwikkelt en werd opgericht door ex-werknemers van Google en Uber.

Het senior managementteam van Ford is er heilig van overtuigd dat de markt voor zelfrijzende wagens uiteindelijk zal gedomineerd worden door drie tot maximum vier grote spelers, en wil daar uiteraard graag bij horen. Eerder sprak de op één na grootste Amerikaanse autoconstructeur de ambitie uit om tegen 2021 de eerste zelfrijdende auto’s zonder stuur en pedalen van de productieband te laten rollen.