Een student in het Antwerpse, Efe Osazee (24) , heeft een netwerkplatform voor studenten in het leven geroepen. Novo giet alle aspecten van het studentenleven, luchtig en ernstig, in één gebruiksvriendelijke omgeving. Is de Belgische Zuckerberg opgestaan? Het resultaat ziet er in ieder geval impressionant uit:

 

Wat is Novo?

Novo is het allereerste professionele netwerk platform, exclusief voor studenten ingeschreven aan instellingen die hoger onderwijs aanbieden. Novo tracht om in een professionele omgeving studenten dichter bij elkaar te brengen, en hen de kans te geven relaties op te bouwen in hun studententijd, die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken.

Daarnaast tracht Novo verschillende soorten functionaliteit die komen kijken bij het studentenleven op een overzichtelijke en geordende manier voor de student samen te brengen.

Wat is het verhaal achter Novo?

Efe Osazee (24), de bedenker van Novo, is een jaar geleden vanaf een leeg blad beginnen schrijven aan Novo. Efe is student Handelsingenieur in de Beleidsinformatica aan de Universiteit Antwerpen, en het oorspronkelijke idee was om een website te bouwen voor de Antwerpse student, die hem of haar voorzag van alle zaken omtrent verschillende cursussen, maaltijden in het studentenrestaurant, feestjes, enzovoort. Efe bouwde dit idee verder uit, en ontdekte dat indien hij zou vertrekken vanuit een professioneel platform met sociale tinten, dit een gat in de markt kon zijn.

Ondertussen draait de website van Novo op 107.628 lijnen code. Ter vergelijking, de meeste websites hebben aan 5.000 lijnen code meer dan genoeg. Efe gebruikte maar liefst 7 programmeertalen, die hij zichzelf al doende aanleerde. Een heel jaar lang was hij elke dag van ’s morgens tot ’s nachts bezig met programmeren.

In april besliste hij om een team uit te bouwen, en nu telt Novo 4 medewerkers: 2 studenten Handelsingenieur in de Beleidsinformatica, 1 student Informatica en 1 recent afgestudeerde studente Burgerlijk Ingenieur. Samen nemen zij nu de beslissingen binnen Novo.

Waarom is Novo een succesverhaal in wording?

Novo kan perfect geplaatst worden tussen de onoverzichtelijkheid van Facebook en de onaantrekkelijkheid van LinkedIn. Studenten willen overzichtelijkheid, eenvoud, gemakzucht en gecentraliseerde informatie, zowel professioneel als privé. Gezien deze twee facetten dagelijks met elkaar vermengd worden tijdens het studentenleven, tracht Novo een dienst aan te bieden die zowel overzichtelijk als ruim is, en één die zowel professioneel als luchtig en aantrekkelijk is.

Daarnaast biedt Novo met behulp van ‘containers’ de studenten als het ware websites binnen website aan. Hiermee kunnen we iedere individuele student exact bieden wat hij of zij van het studentenleven verlangt.

Welke functionaliteiten biedt Novo de student allemaal aan?

Novo heeft naast het netwerkgedeelte ook aandacht voor de studentikoze aspecten van het studentenleven. Via de zogenoemde ‘containers’ kunnen studenten op een eenvoudige manier dingen opzoeken die hen interesseren. Zo is er bijvoorbeeld een container voor koten. Novo biedt een platform aan dat alle koten zal oplijsten die in een bepaalde studentenstad te huur staan. Via hun registratie op Novo kunnen we de studenten van de KUL bijvoorbeeld alle koten beschikbaar in Leuven tonen. Tenzij je als student al in de buurt van Leuven woont en niet geïnteresseerd bent in koten. In dat geval kun je makkelijk deze container uitvinken.

Een tweede voorbeeld is de mogelijkheid om tweedehandsboeken te kopen en verkopen via Novo. Afhankelijk van je opgegeven richting en instelling kan Novo jou exact die boeken tonen die aangeboden worden door studenten uit jouw richting.

Deze twee voorbeelden zullen in de toekomst ook zeer handig worden voor Erasmus- studenten. Door hun instelling te veranderen in hun Novo-gegevens, kunnen zij zo veel gemakkelijker en overzichtelijker zien welke boeken zij nodig hebben, en waar ze een kot kunnen huren.

Op termijn kunnen ontelbaar veel containers toegevoegd worden, om zo het Novo- profiel van elke student persoonlijker en overzichtelijker te maken, en zijn studentenleven gemakkelijker.

Hoe weten we dat mensen die zich inschrijven wel degelijk studenten zijn? Bij de inschrijvingsprocedure van Novo kunnen studenten enkel hun e-mailadres opgeven van de instelling waar ze zijn ingeschreven. Naar dit e-mailadres wordt dan een bevestigingsmail gestuurd, en via de link die in die mail staat, kunnen studenten hun account activeren.

Vaak veranderen studenten van richting, zowel in hun eerste jaar (de richting paste niet bij hen) als na hun master (MaNaMa, business school, enz.). Om deze problemen op te vangen, zal Novo jaarlijks één keer vragen om je account opnieuw te activeren via een mail naar het adres dat je opgaf bij registratie. Studenten die dan bijvoorbeeld van richting zijn veranderd, zullen in hun gegevens de instelling moeten veranderen, om zo naar hun nieuw e-mailadres een mail gestuurd te krijgen.

Hoe wil Novo de afgestudeerden actief houden?

Studenten die afstuderen zullen, indien ze dit wensen, hun account gratis kunnen ‘upgraden’ naar een Novo Senior account. Binnen deze omgeving zullen zij minder studentikoze functionaliteit tot hun beschikking krijgen. Zo is het forum met tweedehandsboeken voor hen absoluut niet meer interessant, en wordt deze container dus afgesloten voor hen.

Een Novo Senior account dient vooral als een networking tool. Het is momenteel niet onze basisactiviteit, maar in de toekomst zullen ook daar containers worden toegevoegd.