November is weer aangebroken en Black Friday komt eraan, voor velen hét startsein voor het feestdagenseizoen. Van oudsher is Black Friday een Amerikaanse traditie, maar toch zien we deze feestdag ook in Europa steeds populairder worden. Inmiddels heeft deze dag vol kortingen een plekje veroverd tussen alle andere eindejaarstradities.

Volgens Smart Insights is het feestdagenseizoen cruciaal voor retailers: ongeveer 30 procent van de jaarlijkse retailomzet wordt tussen Black Friday en Kerstmis gegenereerd. Voor sommige retailers, zoals juweliers, is dat zelfs bijna 40 procent.

Met zoveel omzet in het vooruitzicht zijn veel bedrijven al maanden bezig met de juiste strategie voor deze periode van het jaar. Maar bestaat er zoiets als té goed voorbereid zijn? Volgens mij niet. Daarom geef ik je graag een checklist mee voor je e-mailcampagne als hulpmiddel voor het voorkomen van crises, maar bovenal om last-minute nog het onderste uit de kan te halen voor Black Friday.

Schoon je e-maillijst op

Verwijder e-mailadressen die eerder een hard bounce hadden of meer dan drie soft bounces kregen. Overweeg ‘mailbox full’ bounces meteen te verwijderen. Verwijder ook ‘role account’ adressen, zoals info@, postmaster@, abuse@, support@, en techsupport@.

Heb je al een re-engagement e-mailcampagne lopen? Niet? Stuur dan begin november een eenmalige campagne om abonnees die al een lange tijd je e-mails niet meer hebben geopend opnieuw te activeren. Vraag in deze eenvoudige campagne aan de abonnee of deze e-mails nog wel wil ontvangen. Als het resultaat geen opt-in is, is het beter om deze non-responsive abonnees zelf uit te schrijven.

Respecteer alle opt-out verzoeken. Dus niet alleen de opt-outs die je ontvangt via een preference center of afmeldlink. Ook opt-outs ontvangen via e-mail of via een callcenter moeten worden verwijderd, of dit nu automatisch of handmatig gebeurt. Idealiter natuurlijk vóór Black Friday start.

Personaliseer, personaliseer, personaliseer

Houd er rekening mee dat niet iedereen zit te wachten op een toename aan e-mails, met als gevolg een mogelijke druk op de spamknop. Daarom raden we altijd een een-op-eenstrategie aan, waarbij er per persoon wordt gekeken naar waar deze de meeste behoefte aan heeft.

Mocht je hier nog geen gebruik van maken, dan is het nu wat laat om dat nog compleet te implementeren. Een tussenoplossing voor nu is dan om terug te kijken naar het gedrag van de abonnee in de vorige feestdagenperiode en hier een aparte segmentatie voor te maken met de juiste frequentie.

Voer registratie- en afmeldaudits uit. Bekijk alle manieren waarop klanten zich kunnen aanmelden voor alle marketingkanalen en hoe ze kunnen zich afmelden. Zorg ervoor dat alle processen werken zoals het hoort, om irritatie bij (potentiële) abonnees te voorkomen.

Werkt alles?

Dubbelcheck automations en triggers. Werken ze allemaal naar behoren? Is het wellicht beter om sommige tijdens de feestdagenperiode even te pauzeren? Je kunt bijvoorbeeld geautomatiseerde reviewverzoeken tijdelijk stopzetten omdat veel aankopen cadeautjes zijn voor mensen die het product nog niet meteen kunnen gebruiken.

Heb je je creatieve collega’s al opgetrommeld om het e-mailtemplate een feestdagen element en speciale look and feel te geven? Nee? Er is nog tijd!

Bereid je voor op het ergste

Zorg ervoor dat je website klaar is voor de extra drukte. Voorkom ten alle tijden dat je aan databasegrootte, lucrativiteit van aanbiedingen en hoeveelheid bestellingen ten onder gaat. Een websitecrash, met name tijdens deze periode, is funest.

Zorg ervoor dat je alvast één of twee back-upcampagnes achter de hand hebt voor het geval je achterloopt op de doelstellingen van het seizoen. Vergeet niet om hier alvast een akkoord op te krijgen zodat ze meteen effectief kunnen worden ingezet, indien nodig. Ook een concept van een verontschuldigingsmail is geen overbodige luxe voor het geval er iets misgaat.

Betrek ook de klantenserviceteams bij de campagnes zodat zij op de hoogte zijn van wat hen te wachten staat en eventuele vragen die mogelijk worden gesteld. Op die manier kunnen ze klanten met vragen effectiever helpen.

Ik hoop dat deze checklist helpt om de laatste details van het feestdagenseizoen in orde te maken om ervoor te zorgen dat dit feestdagenseizoen de meest succesvolle tot nu toe wordt. Ready, set, go!