Zijn Belgen klaar voor de zelfrijdende auto? Kijken we reikhalzend uit naar zo'n volautomatisch voertuig, of houden we de zelfrijdende vloot van Musk en co liever nog even buiten de landsgrenzen? Marktonderzoeksbureau Profacts onderzocht* de Belgische mentaliteit over zelfrijdende voertuigen. Wat blijkt? We zijn er nog niet helemaal klaar voor.

We moeten er zowel technisch als juridisch nog even op wachten, maar toch: de zelfrijdende auto maakt gestaag zijn opmars. Fabrikanten zoals Tesla boeken om de haverklap nieuwe successen wat zelfrijdende software betreft. Het is dus niet ondenkbaar dat we over enkele jaren de eerste volautomatische auto rond zien tuffen op de Belgische wegen. Maar een belangrijker struikelblok dan wetgeving en technologie blijkt onze mentaliteit te zijn.

Rijhulpsystemen van vandaag

Er mag dan wel nog geen volledig autonome auto op de markt zijn, toch is vandaag al heel wat verwante rijhulptechnologie commercieel beschikbaar. De meeste mensen hebben al gehoord van cruise control (90%) en automatisch parkeren (81%), maar veel minder Belgen zijn op de hoogte van technologie die nog meer autonomie biedt, zoals adaptieve cruise control (53%), rijstrookassistenten (60%) en fileassistenten (43%).

Een grote groep lijkt niet al te enthousiast. Bij de meeste rijhulpmiddelen die ons leven op de weg kunnen vereenvoudigen, aarzelen velen om de controle uit handen te geven: Bijvoorbeeld:

  • 27% van alle automobilisten zou geen rijstrookassistent op zijn auto willen
  • Voor een derde van hen is het uit handen geven van de controle het belangrijkste struikelblok
  • Een kwart ziet dan weer de voordelen van deze technologie onvoldoende in

Maar is dat wel zo'n grote verrassing? De meesten onder ons kennen wel iemand die geen automatische versnellingsbak zou willen omdat hij of zij zelf wil schakelen. Willen we wel allemaal een wagen die ons rijwerk ingrijpend verlicht? Dit probleem stelt zich ook niet alleen voor wie louter hypothetisch over het toegevoegde nut van de technologie moet oordelen. Ruim de helft (56%) van alle eigenaars die nu al een wagen hebben (!) die automatisch kan parkeren, geeft aan daar zelden of nooit gebruik van te maken.

Opletten voor technologisch determinisme

Terwijl de industrie en de media in vervoering raken van technologische vernieuwingen op zich, mogen we niet vergeten dat de gemiddelde autobestuurder daar minder door geboeid is en eerst de voordelen beter moet zien. Op de vraag hoe belangrijk een aantal factoren zijn bij de aankoop van hun volgende auto, antwoordde 17% dat ‘rijhulpsystemen’ bijzonder belangrijk zouden zijn. Dit cijfer verbleekt echter bij het populairste antwoord, ‘veiligheid’, wat voor 52% van de respondenten cruciaal is. Een bijzonder interessant resultaat, want het betekent dat autofabrikanten veel doeltreffender zouden kunnen communiceren over technologie die verband houdt met zelfsturende auto's als ze de nadruk zouden leggen op de veiligheidsvoordelen. Nu gaat het nog vaak over de technologische innovatie.

Adoptiepotentieel

Momenteel ziet 36% van de Belgische automobilisten zich nooit een zelfrijdende auto kopen. Een grote meerderheid van hen (72%) gelooft niet dat zelfsturende auto's tegen 2030 een algemeen verschijnsel zullen zijn in het straatbeeld. Op de vraag in welke mate een aantal wijzigingen hun belangstelling in een zelfrijdende auto zou vergroten, luidden de frequentste antwoorden: ‘bewezen foutloze werking in alle soorten verkeersomstandigheden’ (48% toont dan meer belangstelling) en ‘de autofabrikant bewijst dat de zelfsturende auto minder risico loopt op een ongeval dan een gewone auto’ (belangstelling groeit met 43%).

Hoewel we nog een aantal technologische en juridische hindernissen moeten overwinnen voordat zelfsturende auto's deel gaan uitmaken van ons leven, mogen we niet vergeten dat ook de consumenten en hun behoeften voldoende aandacht verdienen. Pas dan kunnen we het volle potentieel benutten van de technologische innovaties die zelfrijdende auto's opleveren.

*Online bevraging van een representatieve steekproef van N=1086 Belgische automobilisten