Bron foto: JCDecaux

Multinational JCDecaux, een van de grootste spelers op vlak van OOH-reclame, plaatste in diverse Belgische winkelcentra reclameborden met een ingebouwde camera. Zo kunnen de borden onder andere passanten filmen en andere waardevolle informatie voor reclamemakers verzamelen. Adverteerders zijn laaiend enthousiast, maar privacy-experts stellen het systeem in vraag. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer eist alleszins een onderzoek door de Privacycommissie.

De spiedende reclameborden werden ontwikkeld door Dooh-tv, een bedrijf dat JCDecaux vorig jaar nog opkocht. De camera’s in de borden zouden geen beelden opslaan, maar bewegingen registreren. Zo’n reclamebord kan meten hoeveel personen er naar de advertentie kijken, welk geslacht ze hebben, hoe oud ze zijn en wat hun gezichtsuitdrukking op dat moment is. Kostbare informatie voor adverteerders, want daardoor kunnen ze gerichter targeten.

Maar privacy-experts stellen de techniek in vraag. Het gebruik van camera’s in publieke ruimtes, zoals winkelcentra, is aan strikte regels gebonden. JCDecaux noemt het dan liever ook geen camera’s maar ‘visuele sensoren’. Het bedrijf beweert dat er geen beelden worden bijgehouden en het uiteindelijk om geanonimiseerde cijfergegevens gaat. Toch vermoedt de Privacycomissie dat de filmende reclameborden in strijd zijn met de wet en zal de zaak onderzoeken. Op Twitter uitte Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer zich alvast als tegenstander van de borden.

In welke winkelcentra de omstreden reclameborden precies staan, is niet duidelijk. De shoppingcentra zelf zouden ook niet altijd op de hoogte zijn. Tijd zal uitwijzen of JCDecaux de filmende reclameborden nog mag inzetten.