In 1987 voorspelde Star Trek dat mensen gesprekken zouden hebben met hun computer, maar toen bestond de technologie nog niet. Vandaag  kennen we met Siri en en Google al voorbeelden waarbij voice search weldegelijk werkt. In het begin werd gedacht dat de technologie slechts tijdelijk ging zijn en mensen het niet veel zouden gebruiken. Vandaag is voice search de snelst groeiende manier van informatie opzoeken.

Volgens Behshad Behzadi, hoofdingenieur bij Google Zurich, gebruikt ongeveer 55% van de tieners en 41% van volwassenen voice search op dagelijkse basis. Deze cijfers blijven ook groeien. De voordelen zijn bekend - het is sneller, je kan multitasken, je hoeft jouw handen niet te gebruiken én het is hip. Door de vele innovaties is de technologie de laatste jaren ook in een sneltempo verbeterd. Twee jaar geleden lag de foutmarge van woordherkenning op 20%, nu is dat nog slechts 8%. Een ongeziene groei dus.

"Voice search is snel, je kan multitasken, je werkt handsfree én het is cool"

Door de steeds innoverende technologie is voice search stilletjes aan ‘voice understanding’ geworden. Dat betekent dat de computer natuurlijke zinnen kan verstaan en ze ook interpreteren volgens betekenis en context. Als we voice search koppelen aan SEO, zien we dat de stemtechnologie op 5 manieren invloed zal hebben.

1. Alles verloopt mobiel

Aangezien voice search voornamelijk via mobiele telefoons wordt benut, zijn smartphones en voice search heel nauw met elkaar verweven. Vandaag verloopt de helft van de online zoekopdrachten via een mobiele telefoon. Veel marketeers spelen hierop in en geven het mobiele aspect de voorkeur ten nadele van desktops.  Interessant hierbij is om een ‘mobile-friendly test’ af te nemen. Zo kan gemeten worden hoe gebruiksvriendelijk een website is op een mobiel toestel.

"De helft van de zoekopdrachten verloopt via mobiele telefoons"

Bij het maken van een mobiele website moet een marketeer zeker rekening houden met 3 zaken:

  • Zorg voor een snellere laadtijd. Het is namelijk zo dat 40% van de mobiele zoekers niet langer dan 3 seconden wil wachten op een pagina. Indien de tijd langer oploopt verlaten ze de pagina. Door afbeeldingen te comprimeren kan de laadtijd teruggeschroefd worden.
  • Zorg dat jouw links kunnen gedeeld en gevonden worden. Jouw website moet foto’s, video’s en JavaScript ondersteunen.
  • Vermijd Flash. De meeste mobiele browsers ondersteunen geen Flash, waardoor de bezoeker van jouw website niet de juiste content ziet.

2. Een nieuw soort keywords

Bij het zoeken naar informatie gebruiken mensen andere sleutelwoorden met hun stem, dan wanneer ze dat met hun toetsenbord zouden doen. Bij het zoeken met de stem worden veel natuurlijke zinnen gebruikt in plaats van eigenaardige zoektermen. Marketeers zullen hun content hieraan moeten aanpassen.Doen ze dat niet dreigen ze uit de boot te vallen en niet meer bij de bovenste zoekresultaten te staan. Door gebruik te maken van de zoekgeschiedenis kan een zoekmachine ook gerichter inspelen op de interesses van een persoon. Zo hoeft hij minder woorden te gebruiken bij zijn zoektocht.

Ook smart speakers zoals de Google Home hebben de grote impact op voice search

3. Content in de vorm van conversaties

Wanneer je vandaag iets zoekt op Google, zal er niet enkel naar jouw precieze zoektermen gezocht worden. Door de intrede van Hummingbird, een nieuw algoritme dat in 2013 door Google werd ingevoerd, worden nu ook synoniemen gezocht. Ook wordt telkens de context van de zoekopdracht geanalyseerd. Met voice search zullen de opties nog talrijker zijn en moet er heel wat aangepast worden op vlak van content. Het doel is om een conversatie te voeren waarbij de zinnen kunnen worden geïnterpreteerd.

"Sinds de intrede van Hummingbird wordt de context van de zoekopdracht telkens geanalyseerd"

Google gaat er van uit dat ‘voice searchers’ dikwijls dringende noden hebben. Ze splitsen deze noden op in 4 micro-momenten:

  • I-Want-to-Know-Moments: Iemand zoekt informatie op, maar zit nog niet in de koopfase. Praktische informatie scoort hier beter dan verkoopgerelateerde informatie.
  • I-Want-to-Go-Moments: Hier is iemand effectief op zoek naar iets om te kopen en zijn behoefte(n) te bevredigen. Mensen zijn steeds meer op zoek naar dingen die zich ‘in de buurt’ bevinden.
  • I-Want-to-Do-Moments: Dit kan zowel voor als na een aankoop plaatsvinden. Hier wordt vooral gezocht naar hoe iets moet gedaan worden. De juiste content moet hier aangeboden worden.
  • I-Want-to-Buy-Moments: Deze fase is cruciaal. Hier wordt beslist om een product te kopen of niet. Met juiste informatie kan de deal afgesloten worden.

4. Locatie

Bij 80% van de zoekopdrachten speelt locatie een cruciale rol. Bij voice search is dat zelfs nog meer het geval. De website van een organisatie moet geschikt zijn voor lokale zoekopdrachten, zeker als het een plaatselijke organisatie is. Volgende tips moeten zeker en vast in het achterhoofd gehouden worden:

  • Recensies trekken andere mensen aan. Het aantal recensies is een factor die doorweegt bij SEO. Het is belangrijk klanten te stimuleren om een recensie achter te laten en op de negatieve recensies te reageren.
  • Foto’s maken jouw pagina aantrekkelijker. Zorg dat jouw website een streling voor het oog is.

5. Wees klaar voor verandering

De spraaktechnologie van Siri (Apple) en Cortana (Microsoft) wordt niet alleen gebruikt om informatie op te zoeken, maar ook om dagelijkse taken uit te voeren. Met deze technologie is het ook mogelijk een wekker te zetten of een afspraak of vergadering vast te leggen in een agenda. Ook notities worden ingesproken, waarbij ze vervolgens door de computer worden omgezet in geschreven woorden. De mogelijkheden zullen zich in de loop der jaren verder uitbreiden.

“Niet alleen de informatie zelf, maar de hele context rond die informatie wordt belangrijker dan ooit,” stelt Sundar Pichai, CEO van Google. “Stemherkenning en het gebruik van natuurlijke taal voor voice search zijn peilers waarnaar we streven. Door in dialoog te gaan met een zoekrobot kan je meerdere, meer diepgaande vragen stellen. De droom is om virtuele assistentie te creëren waarbij je bijvoorbeeld bioscooptickets vraagt voor een bepaalde film en jouw computer deze vervolgens zelf bestelt. Daarna geeft hij jou een melding wanneer de voorstelling van start gaat”.

“Stemherkenning en de mogelijkheid om natuurlijke taal te gebruiken, worden uitgerold in de komende jaren"

Eén ding is zeker, in de toekomst zal virtuele assistentie zeker en vast een belangrijke rol spelen. Denk maar aan een computer (of telefoon) die voor jou, wanneer je aangeeft honger te hebben, in een handomdraai een goed restaurant in de buurt vindt en een tafel voor jou boekt. Deze voorbeelden klinken als muziek in de oren en lijken nog een ver-van-mijn-bed-show te zijn, maar in werkelijkheid loert deze evolutie om de hoek…