Bron foto: Shutterstock

Als je een job zoekt, kies je dan het best voor een gevestigde waarde of een start-up? Een groot bedrijf heeft veel voordelen te bieden: groepsverzekeringen, meer vakantiedagen, regelmatige uren, opleidingen en soms zelfs een bedrijfswagen. Een start-up is op zijn beurt interessanter, en het gaat er vaak creatiever aan toe. Bovendien worden beslissingen ook sneller genomen en is je impact op het bedrijf ook groter. Elke bedrijfsvorm heeft zijn voordelen. Maar wat is beter voor je carrière op de lange termijn?

Zelf heb ik gewerkt in zowel een start-up als grotere bedrijven en ontdekte ik al snel enkele cruciale voor- en nadelen. Als je op zoek bent naar een job en niet goed weet waar je moet solliciteren, probeer dan een antwoord te formuleren op onderstaande vragen: 

1. Wat is je droomcarrière?

Toen ik in een Belgische start-up werkte als communicatieverantwoordelijke, kreeg ik er diverse taken toebedeeld, van pr-en marketingverantwoordelijkheden tot verkoop op beurzen in binnen- en buitenland,  customer service, administratief werk en zelfs studiofotografie. Ons team was klein en overal sprong ik bij waar ik kon, een manusje-van-alles dus.

Met veel passie schreef ik nieuwe communicatieplannen, iets minder enthousiast voerde ik de routineuze administratieve taakjes uit. En steeds vaker gaf mijn baas mij in mijn vrije weekends personalassistantopdrachten. Zo moest ik zijn privé wijnvoorraad aanvullen en familiehotelkamers boeken. Langzamerhand groeide het besef dat ik mijn langetermijncarrière liever elders wilde uitbouwen. 

Door te werken bij een start-up kon ik ontdekken waar mijn talenten lagen en ontdekte ik wat ik graag en minder graag deed. Door de vele rollen die je meestal bekleedt in een start-up, krijg je alvast een beter idee van welke richting je uit wilt gaan.

2. Welke bronnen heb je nodig om je doel te bereiken?

Als je weet wat je wilt bereiken, moet jij je ook afvragen wat je nodig hebt om dit doel te bereiken. Toen ik bij een grote overheidsinstelling in Den Haag werkte, merkte ik dat mijn beroep als communicatieadviseur daar beter uitgekristalliseerd was.

Zo beschikte ik over een ruim budget waarmee ik resultaatgericht bepaalde communicatietaken binnen vastgestelde tijd kon opleveren. En ik had voldoende werkmiddelen ter beschikking en kon al eens een marketingopleiding volgen. Het pijnpunt hier was dat ik vaak sneller wilde schakelen dan de ‚logge’ overheidsorganisatie aankon.

Het bestuurlijke traject dat ik moest afleggen om draagvlak te creëren bij alle stakeholders, was ellenlang. Door het interne beleid kon ik naar mijn mening nog steeds te weinig bezig zijn met de ‚echte’ inhoud van mijn job.

3. Welke invloed wil je en hoe snel?

Toen ik als communicatiemanager voor een dochteronderneming van een groot internationaal bedrijf aan de slag ging in Amsterdam, had ik niet verwacht dat ik zo weinig invloed zou hebben op de beslissingen die genomen werden over mij en mijn collega’s.

Met verschillende niveaus van beslissingnemers, zoals Head of Marketing, Head of Customer Care en een handje vol afdelingsdirecteuren was mijn impact aanvankelijk eerder beperkt als jonge gedreven communicatieprofessional. Pas na een hele poos kon ik mijn mening uiten en had ik het gevoel dat er naar mij werd geluisterd.

Wil jij snel impact maken en veel invloed hebben? Dan kies je misschien beter voor een jong bedrijf. In een kleine start-up heb ook sneller een invloed op business beslissingen.

Welke omgeving helpt je om te slagen?

  • Een gestructureerde omgeving geeft je de mogelijkheid om met ruim voldoende middelen naar je doelen toe te werken. Maar een strakke hiërarchie werkt belemmerend als ze niet ‚agile’ of flexibel is.
  • Een start-up kan op haar beurt onvoldoende middelen hebben om een communicatiestrategie volledig op te zetten. Maar hierdoor dwing jij jezelf outside the box te werken en creatiever te zijn. 

Samengevat, beide omgevingen zijn verschillend en hebben elk hun voor- en nadelen. Maar de ene is niet per se beter dan de andere. Welke jij verkiest hangt af van jouw persoonlijkheid en unieke behoeften.

Als je niet zeker weet wat je uiteindelijk wil doen, dan kan een job bij een dynamische start-up je helpen met het vergaren van de nodige skills en kennis van verschillende functies. Je kunt er waarschijnlijk ook sneller impact hebben in de bedrijfsstrategie en persoonlijk een verschil maken. In mijn geval hebben de creatieve vaardigheden die ik verwierf in de start-up, mij vandaag geholpen in het opzetten van mijn eigen consultancy business. Succes!