Voor veel mensen is Tadaaz een onbekende speler, maar de kleinschalige uitgeverij gooit momenteel hoge ogen. Onlangs blies het merk, dat deel uitmaakt van de grotere onderneming Buromac, vijf kaarsjes uit. “We hebben altijd al in snelle, maar duurzame groei geïnvesteerd”, licht HR- en marketingmanager Lies Jonckheere toe. Waar dit bedrijf haar snelle groei aan te danken heeft? Bloovi luisterde naar het ondernemersverhaal van Tadaaz!

Happy moments creëren

Voor wie niet helemaal mee is: al sinds 1961 is moederbedrijf Buromac actief in gelegenheidsdrukwerk. Sindsdien is de drukkerijsector al drastisch geëvolueerd. “Vroeger bedienden we vooral een B2B-markt, maar afgelopen jaren is B2C sterk beginnen groeien”, legt Lies Jonckheere uit. “Net daarom zijn we van gestart gegaan met Tadaaz, een aparte poot binnen Buromac.”

Met Tadaaz willen Lies en haar team naar eigen zeggen ‘happy moments’ naar een hoger niveau tillen aan de hand van kwalitatief drukwerk. “We onderscheiden 5 happy moments”, gaat ze verder. “Geboorte, huwelijk, feest zoals een jubileum of een verjaardag, communies en kerst. Dat is meteen ook onze missie: mensen ondersteunen in de meest gelukzalige momenten van hun leven.”

Klanten kiezen voor Tadaaz om hun vrienden en familie uit te nodigen om dat zogeheten ‘happy moment’ met hen te delen. “Dat kent verschillende vormen”, knikt Lies Jonckheere. “Bedankkaartjes, bedankjes, tafeldecoratie, gepersonaliseerde fotogeschenken …Zolang het maar zorgt voor een fantastische herinnering. Wist je dat we bij Kerst zelfs de mogelijkheid bieden aan klanten om een goed doel te steunen? Dat gaat van Make-a-Wish, Artsen Zonder Grenzen tot het Kinderkankerfonds.

Klantgerichtheid in het DNA

Naar eigen zeggen wil Tadaaz zich onderscheiden door een extreme vorm van klantgerichtheid. Het gebruiksgemak is daar alvast een eerste bewijs van. “We zijn een online merk”, knikt Lies Jonckheere. “De bedoeling is dat klanten op eender welk moment - liefst vanuit hun luie zetel - op zoek kunnen gaan naar dat prachtige geboortekaartje of die stijlvolle huwelijksuitnodiging.”

Je mag niet onderschatten hoe belangrijk het is om de moedertaal van je publiek te spreken én om te allen tijde te weten hoe de desbetreffende moedermarkt evolueert

Hoe het bedrijf dan precies het verschil maakt? “We gaan prat op een uitzonderlijke kwaliteit vanuit een jarenlange expertise”, stipt Lies Jonckheere aan. “Dat zie je enerzijds aan de snelheid waarmee onze customer service afdeling vragen beantwoordt en de klant bijstaat in zijn of haar keuze. En om heel dicht bij de klant te staan, hebben we ook een fysiek kantoor in elk land waar we actief zijn: in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Je mag niet onderschatten hoe belangrijk het is om de moedertaal van je publiek te spreken én om te allen tijde te weten hoe de desbetreffende moedermarkt evolueert. Bovendien wisselen de marketeers uit verschillende kantoren ook grensoverschrijdend ideeën met elkaar uit.

Anderzijds komt de kwaliteit volgens Lies Jonckheere ook terug in de creativiteit en het afwerkingsniveau van Tadaaz. Om zowel een goede service als kwalitatief drukwerk te kunnen leveren, investeert het bedrijf intensief in innovatie. “Innovatie betekent voor ons authenticiteit en vernieuwing in één jasje”, meent Lies Jonckheere. “Zo hebben we afgelopen jaar een lasersnijder gekocht om elementen van hout in onze ontwerpen te kunnen verwerken, maar werken we ook met zeer authentieke technieken zoals foliedruk en preeg. Wanneer we drukwerk afwerken met folie, dan gebruiken we bijvoorbeeld de traditionele Heidelbergdegels. Dat ambachtelijke levert een enorme meerwaarde. Anders gezegd: wanneer je het authentieke koppelt aan het innovatieve, dan krijg je straffe resultaten.”

Medewerkers centraal stellen

Om innovatief uit de hoek te blijven komen, vindt Tadaaz het belangrijk om voortdurend op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen en technologieën die op de markt komen. “We willen altijd verder kijken dan onze eigen winkel”, bevestigt Lies Jonckheere. “Als bedrijf kun je vandaag niet anders. Telkens opnieuw moet je jezelf in vraag durven stellen en je afvragen: wat wil de markt? Welke tools of machines zijn er daarvoor beschikbaar?”

We zijn met 85, maar hier heerst de sfeer van een lokale kmo

Het gros van de medewerkers volgt daarom regelmatig een opleiding of een workshop, al zit er ook veel kennis verweven in de wortels van het bedrijf. “In dat opzicht is het zeker enorm handig om deel uit te maken van een gevestigd bedrijf zoals Buromac”, zegt Lies Jonckheere. “We zijn met 85, maar hier heerst de sfeer van een lokale kmo. Iedereen kent elkaar: het team is vergelijkbaar met een hechte vriendengroep. Wanneer we iets te vieren hebben, doen we dat dus zeer uitbundig (lacht). Meer zelfs, daarvoor hebben we een feestcomité die het nodige regelt. Vorige zomer was er een BBQ, gekoppeld aan een Cluedo-zoektocht. En wat recenter hielden we onze nieuwjaarsreceptie in casinostijl. Zelfs de collega’s uit Nederland en Frankrijk waren ook van de partij, en we hebben tot in de vroege uurtjes roulette, poker en blackjack gespeeld.”

Lies Jonckheere stelt ook dat Tadaaz momenteel investeert in nieuwe aanwervingen. “We hebben amper onze vijfde verjaardag gevierd, maar zijn intussen ook actief in Nederland, Frankrijk en Duitsland”, glundert ze. “Het gaat snel, en we zoeken volop naar enthousiastelingen die graag werk en plezier op dagelijkse basis combineren!”

Zin om mee te bouwen aan het succes van Tadaaz? Solliciteer dan hier voor één van de openstaande vacatures!