Bron foto: Shutterstock

SEO of zoekmachine optimalisatie is niet dood, al wordt het reeds jaren geschreeuwd. SEO is springlevend. In 2015 hadden we de Mobilegeddon (nietresponsive websites gingen uit Google gekegeld worden, maar op zich was het maar een storm in een glas water).

Bij 2015 mogen we niet te lang stilstaan, want 2016 nadert met rasse schreden. Welke updates en belangrijke trends mogen we in 2016 verwachten op vlak van techniek, content en autoriteit op het SEO vlak? Ik verzamelde heel veel trends en gaf mijn eigen input over SEO 2016 in deze blogpost. En uiteraard kijken we in deze blogpost ook verder dan 2016.

1. Techniek : zit je website wel goed in elkaar voor Google?

Uiteraard moet je website responsive zijn in 2016 voor SEO, daar gaan we hier niet meer over uitweiden aangezien het voor usability redenen ondertussen ook al zeer lang duidelijk is dat responsive websites the­way­to­go zijn. Je kan snel de test doen als je website responsive is.

Technische SEO wordt belangrijker in 2016. Teveel websites (zelfs grote websites) hangen qua menu en website structuur met haken en ogen aan elkaar en daardoor heeft Google het moeilijk om alle pagina’s van de website éénvoudig te crawlen. Als Google het moeilijk ervaart, dan gaat Google ervan uit dat jij als bezoeker dit ook zo ervaart. De website structuur is zo primair voor SEO. Hierover kan je meer informatie vinden op Moz.com.

2. Content : hoe gelukkig is je bezoeker?

Het creëren van landingspagina’s per zoekwoord is ook voorbij in 2016. SEO sloebers ­zoals deze website ­zullen in 2016 niet meer door Big G geapprecieerd worden. Focus meer in je zoekwoorden onderzoek op topics, thema’s, onderwerpen... in plaats van los staande zoekwoorden.

Google snapt ondertussen wel al dat zonwering, zonnewering, zonweringen, ... over hetzelfde onderwerp gaat, je hoeft er geen aparte landingspagina voor aan te maken.

CTR en Time on site zullen belangrijker worden als algoritme parameters. Denk daarom naast state­of­the­art SEO copywriting ook aan visuele content. Visuele content heeft een groter bereik. Het zorgt het voor grotere betrokkenheid, het is effectiever en zorgt voor een hoger klik gehalte.

Long tail zoekwoorden zijn low­hanging fruit bij SEO. Vraag je SEO expert om hier prioriteit aan te geven. Staar je niet blind op zeer competitieve head tail zoekwoorden maar sla je slag met mid tail & long tail zoekwoorden.

Een belangrijke voor 2016 wordt het nuttig inzetten van structured data. Via schema.org rich snippets kan je relevant informatie voor je bezoeker meegeven in de SERP’s. Meer informatie vind je via de Rich snippets Google pagina’s of via schema.org.

SEO is een onderdeel van inbound marketing, net als content marketing. SEO kan in 2016 niet zonder content marketing. En content marketing kan in 2016 niet zonder goede SEO. De twee gaan hand in hand. Om het content gedeelte af te sluiten is onderstaande quote wel zeer toepasselijk.

“Gelukkigere bezoekers, betekent hogere rankings” ­- Neil Patel in Forbes Magazine

3. Word snel een autoriteit binnen je sector

In 2015 heeft Google het social media platform Twitter omarmt door alle tweets in de Google crawl index op te nemen. Social media meets SEO. De Facebook pagina wordt een “tweede homepage” voor business online en dat is ook belangrijk voor SEO

Figuur : Wordt ‘Social’ in 2016 definitief een ranking factor?

Linkbuilding is definitief dood. Bouw content zodat Google snapt dat je een autoriteit bent. Mail nooit meer naar webmasters om te vragen of ze “pleaaaaase” je website hyperlink willen opnemen.

Linkbaiting daarentegen kan wel organisch je linkprofiel positief beïnvloeden. Linkbaiting is voor mij het connecteren met een persoon en aangeven dat je een sterk stuk content hebt en dat het misschien interessant is voor de doelgroep van die persoon/bedrijf. Dit kan via een blogpost, een share, een artikel, enz..

Waar we in 2016 wel moeten voor oppassen is dat ons linkprofiel niet negatief wordt beïnvloed door schunnige Russische spam websites of malafide Chinese forums. Je linkprofiel analyseren kan daarom een belangrijke factor zijn. Het “opschonen” van slechte links kan makkelijk met de Disavow tool van Google.

2016 is ook het jaar van de aanval op de bad boys. In 2016 zullen SEO’ers (ook wal black hat SEO’ers genoemd) er één voor één van tussen vallen. Alleen white hat SEO zal overleven. Het Google Panda algoritme zal zich daarover bekommeren.

Quote:

Toekomst

“In 2020 gaan we amper nog zelf zoeken in Google”.

Wat? Dat kan toch niet?

In 2020 zullen bedrijven als Google doorhebben welke informatie, dienst, product je nodig hebt op welk bepaald moment. Initiatieven zoals Google Now, Apple Siri, Microsoft Cortana ... zullen nog veel slimmer worden.

Als ik op 7 mei 2020 een voetbalwinkel voorbij wandel (mijn GPS weet waar ik ben geweest en dat ik voor de deur ben blijven staan omdat het gesloten was). 's avonds surf ik naar een voetbalshop website en doe geen aankoop. In de tijd daarna zal ik content voorgeschoteld krijgen in de vorm van een video of infographic met als titel “5 tips om de ideale voetbalschoenen te kiezen”.

In 2020 lopen we allemaal rond met een smartwatch (of niet) en zal voor SEO lokale content zeer belangrijk zijn. Door de toename van het gebruik van mobiel en wearable devices gaat Google nog meer inzoomen: van stedelijk of regionaal niveau, naar wijk en straat niveau, je buurman. Bereid je voor op 2016. SEO verandert constant.

Meer weten komen over SEO? Neem dan hier een kijkje.