“België is internationale top qua gameontwikkelaars, en toch vinden investeerders maar moeizaam de weg naar onze GameTech start-ups”

“België is internationale top qua gameontwikkelaars, en toch vinden investeerders maar moeizaam de weg naar onze GameTech start-ups”

Seppe Roelandt en Gilles Vancoillie, founders van MoonMonster Studios

Acht start-ups krijgen exact acht minuten tijd om hun technologie te pitchen bij investeerders en grote corporates die op zoek zijn naar innovatieve oplossingen die ze zelf (nog) niet in huis hebben. Dat is kort samengevat het concept van The Big Score Sessions, die Startups.be | Scale-Ups.eu samen met VLAIO organiseert. Elk van de in totaal acht sessies draait rond een andere sector. Gilles Vancoillie, co-founder van MoonMonster Studios, en Vincent Vanderbeck van de Kortrijkse co-creatiehub Hangar K doen op 10 maart mee aan de sessie rond gaming. “We hebben de beste game-opleiding ter wereld, internationale topbedrijven komen het talent hier letterlijk van de schoolbanken wegplukken. En toch hebben Belgische start-ups in de game-industrie het moeilijk om funding op te halen.”

Beste gameschool ter wereld

The Big Score Sessions sluiten perfect aan bij de missie van Hangar K, vindt Vincent Vanderbeck. “We zijn een co-creatiehub. Ik probeer voortdurend bruggen te bouwen tussen start-ups, grote bedrijven in binnen- en buitenland, investeerders, studenten. Zowel binnen ons eigen netwerk als daarbuiten moedigen we kruisbestuivingen aan. Een matchmaking event als The Big Score Sessions kan die wisselwerking alleen maar versnellen.”

“Voor mij is het een unieke kans om succesverhalen te delen. Zoals de Digital Arts & Entertainment opleiding van Howest in Kortrijk die door een internationale vakjury is uitgeroepen tot de beste game-opleiding ter wereld. Internationale gamebedrijven komen het talent hier letterlijk van de schoolbanken wegplukken.

“Ik heb contacten met wereldspelers als Ubisoft, Unity en Atari. Geloof me, die kénnen België. Maar bij ons vinden investeerders en corporates nog onvoldoende de weg naar de veelbelovende gaming start-ups die in Hangar K zitten.”

Vincent Vanderbeck, CEO van Hangar K

Games voor Nationale Loterij en Colruyt Group

Eén van die start-ups is MoonMonster Studios. “We zijn ontstaan toen we stage liepen bij DAE Studios, de accelerator voor game technologie die deel uitmaakt van Hangar K”, vertelt co-founder Gilles Vancoillie. “Onze eerste klant was de Nationale Loterij. Ondertussen hebben we ook al een VR-applicatie gebouwd voor Colruyt Group en werken we aan een project voor technologiefederatie Agoria.

De projecten voor grote bedrijven geven ons de kans om op een veiligere manier een bedrijf te starten. Dankzij die opdrachten krijgen we wat ademruimte om ook ons eigen idee verder te ontwikkelen

“We zijn ook bezig met een eigen game te maken, maar dat duurt lang en kost dus ook heel wat geld. We proberen wel een succesformule te vinden om snel af te toetsen of het kan aanslaan, maar het blijft een traag proces zonder garanties op slagen. De projecten voor grote bedrijven geven ons de kans om op een veiligere manier een bedrijf te starten. Dankzij die opdrachten krijgen we wat ademruimte om ook ons eigen idee verder te ontwikkelen.”

MoonMonster Studios

Groter dan de filmindustrie

Veel gaming start-ups pakken het noodgedwongen op die manier aan, verduidelijkt Vanderbeck. “De game-industrie is een miljardenbusiness. Op wereldschaal is ze nu al groter dan de filmindustrie en ze is nog volop aan het groeien. Apple, Amazon, Google en co werken allemaal aan eigen gameplatformen. Toch hebben gamingbedrijven het moeilijk om geld op te halen. Investeerders houden het vaak bij wat ze al kennen, ze focussen zich liever op SaaS-bedrijven, de Showpads van deze wereld.”

“Zoals Gilles al aangaf, speelt ook de tijd een rol. Aan een game als Cyberpunk 2077 hebben de ontwikkelaars acht jaar gewerkt, daar zijn tientallen miljoenen in gekropen. VC’s zijn het gewoon om risico’s te nemen en ze weten dat ze niet meteen oogsten, maar acht jaar is natuurlijk wel héél lang.”

Initiatieven als The Big Score Sessions helpen om gaming hier in België veel sterker op de kaart te zetten

Grote bedrijven hebben ondertussen wel het potentieel van de gamingindustrie ontdekt. Colruyt Group is daar volgens Vancoillie een mooi voorbeeld van. “Ze stonden op een beurs en om hun stand wat op te leuken, hadden ze een simpele game waarmee bezoekers met een dinosaurus over hindernissen konden springen. Niets spectaculair, maar in geen tijd stond er een rij van 30 mensen voor hun stand. Iedereen wilde een kans wagen om de hoogste score te halen. Wij hebben nu een VR-applicatie voor hen ontwikkeld, maar helaas sloeg COVID-19 toe en werden alle beurzen geschrapt nog voor Colruyt Group de applicatie kon gebruiken. Voor ons is het hoe dan ook een manier om eruit te springen.”

“Ik zie ook in marketingcampagnes steeds meer interactieve game-elementen opduiken. Er zijn start-ups, zoals Play It Safe, die gamingtechnologie gebruiken om de veiligheid in bedrijven te verhogen. De corporates hebben de game-industrie ontdekt. Alleen de investeerders en de overheid volgen nog niet echt. De filmindustrie krijgt 18,5 miljoen uit het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), de gamingindustrie 1,8 miljoen. Tien keer minder dus. Initiatieven als The Big Score Sessions helpen om GameTech start-ups in België veel sterker op de kaart te zetten.”

Voedingsbodem voor gamingtalent

Dat kan volgens Vanderbeck helpen om gamingtalent in eigen land te houden. “Als Chief Catalyst bij Hanger K wil ik een voedingsbodem creëren. Ik wil starters ondersteunen met funding, met de zoektocht naar klanten,… Maar het begint al een fase vroeger. Ik wil jonge mensen goesting geven om te ondernemen. Elk jaar zie ik talenten werken aan ideeën met hitpotentieel. Maar die jonge talenten lonken naar de grote, internationale gamingbedrijven. Ondernemen - zélf een bedrijf uit de grond stampen - staat niet op hun radar. Of ze durven de stap niet zetten.”

“Een sterk lokaal ecosysteem van start-ups, corporates en investeerders kan dat talent misschien wel overtuigen om hier hun kans te wagen. We zijn erin geslaagd om in België een filmindustrie en een muziekindustrie te bouwen met een internationale uitstraling. Waarom zou datzelfde niet kunnen met de game-industrie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.302 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief