De wereld waarin ondernemers vandaag hun vermogen beheren, is fundamenteel veranderd. “We hebben nog nooit in zo’n onstabiele wereld gezeten, economisch en geopolitiek, als vandaag”, zegt Jan Van Cutsem, oprichter van The House. “Tijdens de Koude Oorlog wisten we tenminste nog dat de oorlog niet ging komen. Vandaag woedt hij op alle fronten tegelijk: militair, economisch, digitaal, sociologisch. Het is nog nooit zo onstabiel geweest.” Een instabiliteit die ondernemers dwingt tot nadenken.
Jan kent de financiële wereld vanbinnen en vanbuiten. Na acht jaar bij KBC te hebben gewerkt en elf jaar bij een Amerikaanse firma waagde hij in 2001 de sprong naar het ondernemerschap. Intussen staat hij al bijna 25 jaar aan het roer van The House, een familiebedrijf met vijf kantoren dat zich specialiseert in de aankoop en verkoop van fysiek goud. Zijn boodschap is duidelijk: “We staan op een keerpunt. Als ondernemer moet je vandaag je financiële portefeuille diversifiëren. Je vermogen beschermen is belangrijker dan ooit.”
Van vier naar vijf componenten
De klassieke beleggingsportefeuille bestaat meestal uit vier pijlers: obligaties, aandelen, vastgoed en cash. Jan pleit al twintig jaar voor een vijfde component: edelmetalen. “En ik zeg dat niet zomaar. Centrale banken doen dat ook. Ze slaan goud op omdat er iets aan het spelen is op de markt. Het is een vorm van bescherming van je vermogen, maar vooral een manier om te diversifiëren.”
Wat opvalt, is dat zowel de beurs als goud stijgen. Een zeldzame combinatie, en volgens Jan een teken dat er dieperliggende krachten aan het werk zijn. “Er zit een plan achter: de de-dollar-isering. Het wegkrijgen van de dollar als wereldreservemunt. We zitten midden in een machtsverschuiving. We voeren geen conventionele oorlog, maar een valutaoorlog, een cyberoorlog, een tarievenoorlog.”
De Amerikaanse staatsschuld maakt de situatie nog prangender. “Amerika moet volgend jaar de helft van zijn schuld herfinancieren. We spreken over triljoenen dollars. En ondertussen kopen China en Rusland al het beschikbare goud op. De BRICS-landen – Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika en intussen nog een reeks andere – stappen uit het dollarsysteem. Trump probeert wanhopig landen aan de dollar te binden met gunstige tarieven. Maar hij is niet de oorzaak van het probleem, hij is het gevolg. Hij probeert te redden wat er nog te redden valt.”
Centrale banken kopen bovendien geen papieren goud zoals ETF’s, maar fysiek goud. “Want als er ooit écht iets gebeurt, dan kun je niet zwaaien met papier. Dan heb je goud nodig dat je kan vastpakken.” Jan haalt zijn schouders op: “There is no alternative. Er is gewoon niks anders om je waarde in op te slaan dan goud. Dat is al zes- tot zevenduizend jaar zo, en het is vandaag nog altijd zo.”
“Goud stijgt niet, het is je geld dat daalt”
Ondernemers vragen Jan vaak of goud niet te duur is geworden na de sterke stijging van de laatste jaren. Hij draait het perspectief om. “De prijs van goud is niet gestegen. Die kilo goud die je ouders in de jaren zestig kochten, is vandaag nog altijd een kilo goud. Het is je geld dat in waarde gedaald is.”
Hij rekent het graag uit tijdens lezingen: “Stel dat je ouders toen 10.000 euro betaalden voor een kilo goud. Vandaag kost diezelfde kilo 100.000 euro. Niet omdat goud tien keer meer waard is geworden, maar omdat je geld tien keer in waarde is gezakt.” Wanneer Jan dat uitlegt, ziet hij mensen schrikken. De euro's die we verdienen, verliezen continu koopkracht. De overheid print miljarden bij.
Daar ligt volgens Jan de kern van het probleem: inflatie en geldontwaarding. “De Europese Centrale Bank streeft officieel naar 2 procent inflatie, maar wil nu al naar 3 à 4 procent. Reken maar uit hoe snel dat je kapitaal wegvreet. Iets waarvan de hoeveelheid toeneemt, zakt in waarde. Dat is een basisregel in de economie.” "
Van ondernemers tot erfgenamen
Wie koopt er goud? “Het typische profiel zijn mensen tussen de 40 en 80 jaar”, zegt Jan. “Ze hebben gespaard, een kapitaal opgebouwd of geërfd, en willen niet dat het verdampt door inflatie.”
Jongeren tonen wel interesse, maar hebben meestal nog niet de middelen. “Ik geef gastlessen aan hogescholen zoals Artevelde. Die studenten kopen niet meteen goud, maar als ik spreek voor een publiek tussen 50 en 70 jaar, dan zie je dat mensen de dag nadien effectief kopen. Dat zijn mensen die de middelen hebben.”
Toch investeert Jan bewust tijd in jongeren. “Als je een grote boom in je tuin wilt, moet je die vandaag al planten. Sommige van die jongeren zullen later kapitaal hebben of erven. Als ze dan begrijpen wat goud betekent, hebben ze een voorsprong.”
Bij gesprekken over diversificatie komt steevast ook crypto ter sprake. “Zowel crypto als goud bewegen eigenlijk in dezelfde richting: weg uit het fiatgeld, weg uit het geprinte systeem. In dat opzicht hebben ze dezelfde bedoeling.”
Toch blijft Jan kritisch. “Goud heeft een bewezen track record, crypto niet. Ik vind het niet verkeerd, maar het moet zich nog bewijzen. En ik geloof niet dat de financiële wereld crypto zal omarmen als betaalmiddel van de toekomst. Blockchaintechnologie en digitale valuta van banken zullen er zeker komen, maar niet in de vorm van bitcoin. Daar zit te veel crimineel geld achter.”
Naast goud verkoopt The House ook zilver, zij het in beperktere mate. “De verhouding is ongeveer negen delen goud op één deel zilver. Goud is een financiële grondstof, zilver eerder een industriële, maar met een financiële connotatie.”
De zilverprijs is de voorbije twee jaar verdubbeld. “Vandaag heb je 81 kilo zilver nodig voor dezelfde waarde als één kilo goud. Dat is waarom mensen goud boven zilver kiezen. Toch raad ik aan om 10 à 15 procent in zilver te steken. Je kunt het gebruiken in worst-case scenario’s: kleine aankopen doen, zonder meteen met goud naar buiten te komen.”
Vertrouwen als fundament
The House onderscheidt zich als familiebedrijf bewust van veel spelers in de goudmarkt. Waar anderen focussen op snelle transacties, kiest Jan voor de lange termijn. “Ik wil niet verkopen aan je in de zin van ‘wil je goud kopen, ah hier heb je één blok goud, wij cashen onze commissie, en tot ziens.’ Wij bouwen relaties. Mensen mogen altijd terugkomen voor advies of vragen. Dat persoonlijke contact is de kern.”
“Mijn goud blinkt niet meer dan dat van mijn concurrent”, glimlacht hij. “We verkopen exact hetzelfde product. Het verschil zit in de aanpak.” Die aanpak bestaat uit vijf fysieke kantoren, persoonlijke gesprekken – zelfs bij klanten thuis – en lezingen waarin Jan zijn kennis deelt. “Ik vind het belangrijk dat mensen weten wie ik ben en hoe ik denk. Maar ik wil ook weten met wie ik werk. Het werkt in beide richtingen. Een relatie met goud is een vertrouwensrelatie op lange termijn.”
Vertrouwen begint bij kennis en transparantie. “Ik kom uit de bankwereld, ik ken de mechanismen. Daarom heb ik onze kantoren ook ingericht zoals bankkantoren: met loketten, met een sas, waar mensen rustig kunnen praten. We leggen uit waarom goud zinvol is voor hen, hun kinderen en hun kleinkinderen. Je koopt het niet om snel winst te maken, maar als bescherming van je vermogen.”
Dat vertaalt zich ook in concrete diensten: klanten kunnen smeltgoud verkopen, munten en goudstaven aankopen, of kluizen huren in het kantoor in Gent. “We werken nauw samen met Umicore, de grootste Belgische en Europese speler in de sector. Het goud dat we aankopen, wordt daar gerecycleerd tot nieuwe blokken.”
Gemoedsrust als rendement
Na 35 jaar in de sector, waarvan 24 als zelfstandige, weet Jan Van Cutsem dat zijn product meer is dan een belegging. “Als je goud koopt, koop je gemoedsrust. Je slaapt gewoon beter als je weet dat je iets tastbaars bezit.”
Hij ziet het dagelijks: klanten die geld van de bank halen en omzetten in goud. “Omdat ze het vertrouwen kwijt zijn. Banken zeiden jarenlang dat goud niks opbrengt, dat je beter in fondsen investeert. Maar die fondsen doen het lang niet zo goed.”
Voor hem draait het uiteindelijk om meer dan financieel rendement. “Goud is bescherming. Voor jezelf, je familie, je levenswerk. Vastgoed staat vast, maar kijk naar Oekraïne: huizen verdwijnen in één nacht. Dat lijkt ver van ons bed, maar de dreiging groeit.”
Hij besluit met zijn vaste overtuiging: “We leven in onzekere tijden. Wie niet diversifieert, neemt onnodige risico’s. There is no alternative.” En steeds meer ondernemers lijken hem daarin gelijk te geven.
Wil je meer info over het fysiek kopen van goud en zilver, neem contact op met Jan Van Cutsem en zijn team van The House.