Strengere eisen bij BeCommerce: Meer zekerheid voor Online Consument

Strengere eisen bij BeCommerce: Meer zekerheid voor Online Consument

BeCommerce, de Belgische vereniging voor webwinkeliers, legt strengere eisen op aan haar leden. Op die manier wil ze de zekerheid rond online aankopen vergroten.

Het BeCommerce label zit in een nieuw jasje. Niet zozeer grafisch, want het label is op de markt goed gekend, en dat willen ze zo houden. Wel inhoudelijk: zo wordt het label eindelijk verplicht voor alle leden: wie lid wil worden van BeCommerce, moet het halen. Het is ook niet langer een zuiver ‘Belgisch' label, want BeCommerce kijkt immers actief naar de Luxemburgse markt. Een BeLux-label, zo je wil. Eindelijk meer vertrouwen voor online consument?

De veranderingen zijn diepgaand, en dat is nodig. Enkele maanden geleden nog kwam de FOD Economie met een vrij negatief rapport rond e-commerce op de proppen. Hoewel webwinkeliers erg snel reageerden op fouten of onvolkomenheden, is er nog een pak onzekerheid rond de juridische aspecten van webwinkels.

"Het verplicht maken van het label was een noodzakelijke stap", zegt Matthias Dobbelaere, ICT-jurist voor BeCommerce. "Vroeger was het eenvoudig: eenmaal het label behaald, heb je het voor altijd. Zoiets is niet meer van deze tijd. Wetgeving en spelregels veranderen continu, zeker op de online markt. Vandaar: een nieuwe, sterke wind door het BeCommerce label".

Het BeLux-label moet nu tweejaarlijks worden behaald. De audit-procedure wordt telkens volledig doorlopen. "Het zal inderdaad wat meer werk meebrengen voor de webshop in kwestie", vervolgt Dobbelaere, "maar voor de webwinkelier is het vooral een investering. Hij investeert in vertrouwen van zijn bezoekers, in een community die alle Belgische en Luxemburgse webwinkeliers samenbrengt. Hij investeert, kort gezegd, in onschatbare ervaring".

Enkele grote webwinkels zijn ondertussen al op de kar gesprongen.

Marijn van Roij, Country Manager Belgium van Zalando.be: "Bij de lancering van Zalando.be hebben wij voor een opname van onze TV-spot met op het einde het BeCommerce label gekozen. Dat heeft het juiste vertrouwen gegeven aan het Belgische publiek".

Barbara Torfs van Torfs.be stelt dan weer: "Het BeCommerce label zal een extra verkoopboost geven aan onze webshop (die de BeCommerce Starter Awards 2012 gewonnen heeft). Het vertrouwen naar de eindklant toe is voor ons essentieel. Wij wachten met spanning op het BeCommerce label".

Donovan Mazzoni van Krëfel.be is al even enthousiast over het pas verkregen label: "Met het behalen van het label bevestigen we dat onze webshop voldoet aan de strengste eisen inzake online verkoop. Het zal nog meer vertrouwen en kracht geven aan ons wel bekende Belgische merk."

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi

 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.782 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief