In een eerder artikel over Foursquare voor bedrijven, bespraken we al eerder de mogelijkheden om als bedrijf Foursquare in te zetten als lokale marketing oplossing. Op 14 oktober lanceerde Foursquare, foursquare ads, tot voor kort nogal alleen beschikbaar in bèta. Vanaf nu kunnen lokale bedrijven dus zelf beginnen met adverteren op Foursquare.

Welke formaten zijn beschikbaar en waar verschijn ik?

In de afgelopen maanden zijn er al verschillend testen geweest met foursquare advertenties in bèta. Als je onlangs in de Verenigde Staten was zul je er misschien zelfs al een aantal hebben gezien. Vooralsnog lijkt het er op dat Foursquare momenteel Promoted Updates aan het uitrollen is. Wat is er precies nieuw? 

Promoted Updates

Promoted Updates zullen alleen verschijnen wanneer een gebruiker de “Explore tab” opent. Dit is een applicatie die lokale plaatsen aanbeveelt op basis van je Foursquare geschiedenis en dit komt sterk overeen met Google algorithmes. Een zoekopdracht stemt overeen met een intentie en op basis van je geschiedenis zal Google je zo relevant mogelijke resultaten aanbieden? Zo ziet Foursquare de “Explore tab”, een plaats waar je nieuwe zaken kunt ontdekken op basis van je interesseprofiel.

Promoted Specials - bèta

Promoted specials zijn bij mijn weten alleen nog in bèta getest in de US. Ze zijn dus niet beschikbaar als self-serve ad. Het interessante aan de promoted specials is dat ze blijkbaar te targeten vallen op zoekopdrachten binnen de “explore tab” en dit is identiek aan Google werkwijze! Behalve dan het hier gaat om in-app engine search en het data is van Foursquare en de resultaten zijn afgestemd op jouw check-in geschiedenis.  De applicatie geeft ook zelf suggesties bij typfouten.

De vraag is natuurlijk wanneer dit formaat beschikbaar worden via het merchant center en welke techniek hier achter schuil gaat. Wel is al duidelijk dat Foursquare het niet zal toestaan om op merknamen van je concurrenten te adverteren.

Eigenlijk is het wel verbazend dat Google of Facebook nog steeds Foursquare niet heeft overgenomen heeft, ook al blijken er al meerdere gesprekken geweest te zijn. Wie weet in de nabije toekomst? Voor Google lijkt me dit toch een goudmijn wanneer gecombineerd met Google +.

Post Check in ads - bèta

Een andere zeer interessant advertentie-formaat dat in bèta loopt, is de post check-in ad. Deze Ad verschijnt op je scherm nadat je ergens bent ingecheckt. Foursquare weet op basis van check-in geschiedenis welke check-in combinaties gebruikers vaak maken. Bezoeken ze bijvoorbeeld eerst een kledingwinkel en checken ze nadien in in de koffiebar? Op basis van deze data kunnen ze gebruikers dan ook een aanbieding van bijvoorbeeld Starbucks tonen aan alle gebruikers die in de buurt in zijn gaan winkelen.

De gebruiker kan na zijn check-in ervoor kiezen om dit direct het aanbod te gebruiken ofwel om hem op te slaan voor later gebruik. Een zeer krachtig vorm van adverteren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiele klanten.

Wat zijn de regels?

Zoals bij elk platform, zijn er regels, en dat is bij Foursquare niet anders. Belangrijk om te onthouden is dat advertenties zich op geen enkele manier, direct of indirect, mogen verwijzen naar persoonlijke karakteristieken van gebruikers zoals o.a. leeftijd, origine, geslacht en bijvoorbeeld religie. Foursquare wil uiteraard de vertrouwensband met haar gebruikers niet beschadigen.

Advertenties die niet naar externe website verwijzen, moet door verwijzen naar een functionerende landingspagina (lees mobile ready) en moeten de gebruiker toelaten om deze ook eenvoudig te kunnen weg navigeren. URLS mogen niet aangepast worden na de lancering van de campagne.

En uiteraard mag je niet voor alle producten reclame maken. Reclame voor alcoholische producten, drugs, rookwaren, gokproducten, medicijnen, software en wapens zijn uiteraard verboden.

Wat betaal ik en wanneer betaal ik?

Foursquare biedt momenteel maar een betalingsmogelijkheid en dat is met behulp van een creditcard. Als je een campagne opstart, bedraagt het minimum bedraagt 50 $ per maand (komt overeen met +/- 36 Euro). Het systeem is ook nog beperkt in het beheren van de maximale cost per actie die wilt toekennen. Minimale bids zijn 1 dollar ofwel 0,73 Eurocent.

Voor promoted products (updates en specials) wordt er een kost per actie aangerekend. Je wordt dus een kost aangerekend wanneer een gebruiker op op het even waar op je advertentie tikt of wel wanneer een gebruiker binnen de 72u incheckt in een van de locaties waaraan de campagne gekoppeld is.

Kan ik al beginnen?

Kort en bondig gezegd: ja, maar... persoonlijk denk ik dat het platform nog een aantal ontwikkelingen moet ondergaan om het beheer van campagnes transparanter te maken. In de huidige opzet zijn de targeting opties niet 100% duidelijk een marketeer met een beetje achtergrond in het beheren van auction based campagnes zoals Adwords of een mindere mate Facebook zullen merken dat er nog werk aan de winkel is.

Daarom is het misschien verstandig om even de kat uit de boom te kijken en zeker beroep te doen op een agentschap wanneer u begint. Zij kunnen beter de techniciteit en mogelijkheden van het platform voor u inschatten. Iets om zeker in de gaten te houden, zou ik zeggen!