Apple, dat jarenlang gezien werd als dé innovator, verloor de laatste weken haar glans op de beurs, toen het een lagere omzet noteerde dan verwacht. Toch blijkt dat de techologiegigant klaar is om binnenkort opnieuw met een revolutionair product uit te pakken. Dat weten analisten op basis van interne cijfers die bewijzen dat Apple gigantische sommen spendeert aan onderzoek rond een mysterieus product. Niet alleen de analisten voelen de bui hangen, ook de investeringsmaatschappij van Warren Buffet gelooft erin, zij investeerden in één klap meer dan één miljard dollar in Apple. Waarom? Deze cijfers bewijzen dat Apple straks met iets groots komt: 

Belangrijke investering in China

De vertragende verkoopcijfers van de iPhone en de daaruit voortvloeiende recente forse daling van de beurskoers zetten volgens Neil Cybart van de site www.aboveavalon.com, die het reilen en zeilen bij Apple op de voet volgt, zowat iedereen het verkeerde been.

Hij verwijst daarvoor naar de sterk opgedreven inspanningen rond onderzoek en ontwikkeling. Over een aantal jaar zullen we volgens hem dan ook niet meer naar Apple verwijzen als het iPhone-bedrijf.

Dat hij wel eens gelijk zou hebben, blijkt ook uit het feit dat Apple enkele dagen geleden 1 miljar dollar investeerde in Didi Chuxing, de Chinese rivaal van autodeeldienst Uber. Didi heeft meer dan 300 miljoen klanten en registreert dagelijks meer dan 11 miljoen ritjes en is in China dan ook een pak groter dan Uber. Apple wil met zijn investering "de Chinese markt beter gaan begrijpen", verklaarde topman Tim Cook. 

Daarnaast lijkt de investeringsfirma van superbelegger Warren Buffett ook overtuigd. Recent investeerde zijn beleggingsmaatschappij Berkshire Hathaway maar liefst 1,07 miljard dollar in Apple.

Volgens Neil Cybart is dat niet meer dan logisch. Hij analyseerde het R&D budget van Apple en kwam tot de volgende conclusie: 

Fors opgedreven inspanningen in R&D…

4 jaar geleden spendeerde Apple 3 miljard dollar voor onderzoek en ontwikkeling. Dat mag dan een indrukwekkend bedrag lijken, het verzinkt in het niets bij de 10 miljard dollar die het bedrijf dit jaar aan onderzoek en ontwikkeling zal besteden.

Neil Cybart vindt het hoogst eigenaardig dat Silicon Valley en Wall Street zo weinig aandacht besteden aan het opdrijven van de R&D-inspanningen. De verklaring daarvoor ligt volgens hem in het feit dat Apple daar zelf niet erg mee te koop loopt. En in tegenstelling tot Mark Zuckerberg, die er geen probleeem mee heeft om zijn strategie voor de komende tien jaar te ontvouwen en tot Larry Page die het bij Google over “moonshotprojecten” heeft, niet in zijn kaarten laat kijken voor de wat verdere toekomst.

Wellicht ontstaat daardoor bij sommigen het idee dat Apple minder bezig is met de toekomst na de iPhone, waardoor de aandacht vooral gaat naar het mogelijke design en de mogelijke lanceringsdatum van de iPhone 7. Terughoudend zijn over de toekomst is volgens Neil Cybart echter net inherent aan het businessmodel van Apple.

…doen vermoeden dat Apple met iets groots een andere richting uitgaat 

De analist ziet op het eerste gezicht 3 mogelijke verklaringen voor het fors optrekken van de investeringen in onderzoek en ontwikkeling: meer research kan nodig zijn om de verkoop van de al brede productrange sterker te ondersteunen, maar ook om het productaanbod nog meer uit te breiden of om een totaal andere richting in te slaan. En volgens Cybart, is het echt in die richting dat we moeten kijken. 

Dat kan met draagbare producten of met initiatieven rond persoonlijk vervoer.  In beide gevallen zou het gaan om een stap die Apple een stuk buiten zijn comfortzone brengt van de verkoop van smartphones of computers, en de meest logische verklaring – die ook bevestigd wordt door de forse investering in Didi Chuxing – is dat Apple voorrang heeft aan het zogenaamde Titan-project rond een eigen elektrische wagen. Hij onderstreept dat Apple een functionele organisatiestructuur heeft die volledig gericht is op producten, zodat geen tijd verloren hoeft te gaan met het oplossen van beleidsvragen.

“Als geen ander”, zo zegt hij, “is Apple daardoor in staat om te focussen op productinnovatie. En daarom ben ik er eigenlijk bijna van overtuigd dat Apple uiteindelijk zelf elektrische wagens zal verkopen en dat het Titan-project nu al veel verder staat dan de Apple-televisie en het Apple-potlood, waarvan op een gegeven ogenblik ook sprake is geweest, ooit gestaan hebben. De enorme stijging van de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling liegt er niet over.”

Wat denk jij? Zal Apple met iets revolutionair komen? 

bron: aboveavalon.com