In de marge: eerste zonnewagen voor lange afstanden ziet het licht in Nederland

In de marge: eerste zonnewagen voor lange afstanden ziet het licht in Nederland

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Belgische verzekeringsstart-up haalt 8 miljoen euro op om Europese ontwikkeling te versnellen

De Brusselse insurtech start-up Qover haalde recent 8 miljoen euro op in een nieuwe financieringsronde geleid door de Franse durfkapitalist Alven en Portag3 Ventures, een investeringsvehikel opgericht door de Canadese familie Desmarais. Ook de Luxemburgse investeringsmaatschappij Anthemis deed alweer zijn duit in het zakje.

In 2016 pionierden oprichters Quentin Colmant en Jean-Charles Velge door verzekeringsproducten aan te bieden via open API’s en white label front-ends. De digitale verzekeringsinfrastructuur van Qover maakt het mogelijk om in slechts zes weken tijd in elk Europees land non-life verzekeringsproducten op de markt te brengen.

Qover-oprichters Quentin Colmant & Jean-Charles Velge

Vandaag verzekert de Brusselse InsurTech bijna 50.000 personen in 8 Europese landen. Daarnaast ontwikkelde Qover een ongevallenverzekering voor de fietskoeriers van maaltijdbezorger Deliveroo en biedt het via Belgïes grootste vastgoedsite Immoweb woning-, huur- en verhuurdersverzekeringen aan.

“Het is onze missie om de partner bij uitstek te zijn van elk bedrijf dat op zoek is naar digitale verzekeringen”, zegt Jean-Charles Velge. “Deze nieuwe financiering zal ons in staat stellen om onze Europese ontwikkeling en investeringen in R&D en technologie te versnellen.

Apple redt start-up in zelfrijdende auto's van faillissement

Wat al een tijdje in de lucht hing, werd deze week geofficialiseerd: de overname van Drive.ai, dat zelfrijdende auto's ontwikkelt, door electronicareus Apple. Over het precieze bedrag werd niets gecommuniceerd, maar dat zou volgens insiders lager dan de 77 miljoen dollar liggen die de Californische start-up, opgericht in 2015, in het verleden aan risicokapitaal wist te vergaren.

Drive.ai, twee jaar geleden nog gewaardeerd op 200 miljoen Amerikaanse dollar, verkeerde al enige tijd in woelige wateren en was daarom op zoek naar kandidaat-overnemers om een faillissement af te wenden.

Kort voor de acquisitie had de start-up nog laten verstaan 90 werknemers de laan te zullen uitsturen. Apple huurt nu tientallen werknemers van Drive.ai in, vooral ingenieurs, om verder te werken aan het project rond autonome wagens. Drive.ai test sinds vorig jaar in Texas met zelfrijdende busjes op de openbare weg. Wat de concrete plannen van Apple in deze zijn, is niet geweten. Naast een handvol medewerkers heeft Apple naar verluidt ook de voertuigen overgenomen.

8 op de 10 managers krijgt personeel niet opgeleid voor digitale transformatie

Bij grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) waarbij bijna de helft een interne opleiding verkiest boven rekrutering, worstelt 8 op 10 managers met het voorbereiden van hun personeel op de digitale transformatie. Terwijl kmo’s vooral extern op zoek gaan naar de juiste profielen, zowel tijdelijk (42%) als vast (40%), al laat 6 op 10 verstaan dat het vinden van kandidaten met de juiste technologische kennis makkelijker gezegd dan gedaan is. De conclusies komen uit onderzoek van rekruteringsbureau Robert Half.

Naast het rekruteren en opleiden van personeel, blijken implementatie en verzet tegen verandering grote drempels te zijn. Change management, ervaring en communicatievaardigheden worden door de ondervraagde managers als belangrijkste vaardigheden genoemd om de digitale transformatie te doen slagen. Vrouwelijke managers hechten opvallend meer waarde aan communicatieskills dan mannelijke: 70% versus 50%.

Waar vroeger vooral gefocust werd op de hard skills, kiezen bedrijven steeds vaker voor een social fit met de toekomstige collega’s

Jeroen Diels, Director bij Robert Half: “Het blijft cruciaal om voldoende te investeren in een goed uitgestippeld opleidingsbeleid met frequente opleidingen en trainingen op maat. We zien trouwens dat soft skills zoals communicatieve vaardigheden belangrijker worden in het rekruteringsproces. Waar vroeger vooral gefocust werd op de hard skills, kiezen bedrijven steeds vaker voor een social fit met de toekomstige collega’s. Zo staren ze zich niet blind op specifieke hard skills die sowieso moeilijk te vinden zijn, wat ze dan weer kunnen compenseren door opleidingen te voorzien.”

Vermelden we ook nog dat 85% van de managers in bedrijven met meer dan 250 werknemers gelooft dat hun directiecomité capabel is om de digitale transformatie in goede banen te leiden. Bij kmo’s is dit 7 op 10. Zij die niet in hun leidinggevenden geloven, schrijven dit toe aan een gebrek aan communicatie (40%), technische kennis (40%) en ervaring in change management (37%).

De eerste wagen op zonne-energie voor lange afstanden komt uit Nederland

Geheel toepasselijk bij zonsopgang presenteerde het Nederlandse bedrijf Lightyear eerder deze week het langverwachte prototype van zijn zonne-auto voor lange afstanden. Een absolute wereldprimeur voor onze noorderburen want het is de allereerste personenwagen die rijdt op zonne-energie, wat het gebruik van een laadpaal overbodig maakt.

Founding CEO Lex Hoefsloot, die vorig jaar nog door Bloovi werd geïnterviewd, gelooft rotsvast dat de Lightyear One - zo werd de zonnewagen gedoopt- alle laatste drempels rond elektrisch rijden kan wegnemen. Eén nachtje laden, via een gewoon stopcontact, garandeert meteen een bereik van 400 kilometer. Bovendien laadt de batterij van de Lightyear One zichzelf op via zonnecellen in het dak en de motorkap. Na een uurtje kan je daarmee al een rit van 12 kilometer rijden. Met een volle batterij kan je 725 kilometer ver rijden.

Met dank ook aan het aerodynamische design van West-Vlaming Lowie Vermeersch, die het eerste model van Lightyear tekende. Prijskaartje van deze zonnewagen: 119.000 euro. Er zijn op dit moment al 100 exemplaren besteld. Nog een laatste weetje voor de liefhebbers: de wagen haalt een topsnelheid van 160 kilometer per uur en gaat van 0 naar 100 in 8 seconden.

Vanaf deze zomer kan je op consultatie bij de videodokter

Een dokter raadplegen via een videogesprek? Vanaf deze zomer zal het ook in ons land kunnen. De patiënt hoeft gewoon in te bellen, waarna een kort intakegesprek met een verpleegkundige volgt. Daarna volgt een sms met de link en een persoonlijke toegangscode naar de virtuele wachtkamer, waar de patiënt maximaal een halfuurtje dient te wachten. Zodra de arts online is, zal die de patiënt opbellen voor een videochat en online consultatie. De videodokter zal 24/7 bereikbaar zijn. Na het gesprek worden de nieuwe informatie doorgespeeld naar de vaste huisarts van de betreffende patiënt. Op die manier blijft zijn medisch dossier van de patiënt altijd volledig.

Een pilootproject dat AXA deze zomer op de Belgische markt lanceert, met de bedoeling om de dienst vanaf oktober mogelijk te maken voor de circa 500.000 landgenoten met een AXA-hospitalisatieverzekering. De verzekeraar wil daarvoor samenwerken met 30-tal artsen verspreid over het hele land. “Deze innovatieve dienstverlening is baanbrekend binnen de toekomstgerichte gezondheidszorg”, zeg Jef Van In, CEO van AXA Belgium. “We zijn dan ook erg trots om dit op grote schaal uit te rollen in België en onze digitale strategie te versterken.”

Op de Franse thuismarkt loopt dit digitale project van AXA immers al drie jaar. Ongeveer 20.000 Fransen maken er jaarlijks gebruik van, en daaruit blijkt dat 7 op de 10 patiënten volledig geholpen is via de videochat.

Connecteer met 82.017 abonnees