Deze Brusselse start-up wil de verzekeringswereld compleet disrupten. Dit zijn de plannen:

Deze Brusselse start-up wil de verzekeringswereld compleet disrupten. Dit zijn de plannen:

Foto: Quentin Colmant & Jean-Charles Velge

Het gaat hard voor Qover. Het Brusselse bedrijf, dat verzekeringsmakelaars helpt om online verzekeringen op maat aan te bieden, haalde vorig jaar maar liefst 5,5 miljoen euro op en won recent nog drie prestigieuze awards – de DIAmond Award in München, de Fintech Belgium Scale-Up Award en de prijs voor meest innovatieve Insurtech start-up in Lyon. Die (internationale) erkenning katapulteert het jonge team naar een prominente plaats op het wereldtoneel. Wat ze daar zoal mee hopen te bereiken? Ik vroeg het aan Jean-Charles Velge, co-founder van het bedrijf.

Ons doel is om het volledige verzekeringsproces te digitaliseren

Twee jaar geleden woonde Velge nog in Hong-Kong, waar hij actief was in de private aandelenmarkt. Samen met co-founder Quentin Colmant, die destijds bij Allianz werkte, raakte hij aan de praat over digitalisering en de impact die de snelle evolutie heeft op legacy-bedrijven. Van het een kwam het ander en al snel sloegen de twee de handen in elkaar om iets met insurtech te doen, een term die toen nog niet eens bestond, aldus Velge.

Met Qover kan iedereen complementaire, digitale verzekeringen aanbieden in slechts enkele minuten.

Ons doel is om het volledige verzekeringsproces te digitaliseren”, klinkt het bij de ambitieuze ondernemer. “Met Qover kan iedereen complementaire, digitale verzekeringen aanbieden in slechts enkele minuten. Onze open API’s laten makelaars toe om onze applicatie te integreren in hun eigen systemen. We bieden daarin een white label-oplossing, zodat makelaars hun merkbeleving integraal kunnen doortrekken. Naast verzekeringsmakelaars vinden ook andere soorten klanten hun weg naar Qover. Zo worden alle Deliveroo-koeriers in België via ons gedekt voor ongevallen en kan je binnenkort rechtstreeks via autodistributeurs een autoverzekering afsluiten.”

Zo goed als elke verzekeringsmakelaar tekende in

“De verzekeringsmarkt zat echt te wachten op een golf van digitalisering. Onze timing had niet beter gekund: bijna alle verzekeringsmakelaars hebben inmiddels bij ons getekend. Ze beseffen dat ze op deze manier betere producten kunnen aanbieden.” Wanneer ik Velge vraag of hij niet vreest dat concurrerende bedrijven hun idee zullen overnemen, blijft hij er vrij rustig bij: “We hebben een pivot gezien bij enkele Amerikaanse bedrijven die nu ook met een open API werken en ik verwacht dat er de komende jaren nog wel copycats zullen komen. Voor ons is dat eigenlijk erg positief. De markt is immens en hoe meer spelers een gelijkaardig product in de markt zetten, hoe vanzelfsprekender het voor onze potentiële klanten zal worden.”

“Ik ben er overigens van overtuigd dat niemand ons echt volledig zal kunnen kopiëren. Wij bieden een erg complete oplossing. Langs de ene kant zijn we een echt technologiebedrijf, daar kan je uiteraard niet omheen, en daarnaast houden we ons ook bezig met alle legale aspecten en nodige licenties. Als je die twee kan samenbrengen, heb je echt iets unieks.”

Langs de ene kant zijn we een echt technologiebedrijf, en daarnaast houden we ons ook bezig met legale aspecten en licenties. Als je die twee kan samenbrengen, heb je echt iets unieks.

Europa lonkt

Die aanpak gaat hen duidelijk voor de wind. Het regent positieve feedback, en na een eerste seed round, waarin Qover anderhalf miljoen euro binnenrijfde, kon hun recentste investeringsronde op een kapitaalinjectie van maar liefst 5,5 miljoen euro rekenen. Wat de start-up daarmee van plan is, doet Velge voor ons uit de doeken: “Europa lonkt, maar om internationaal te gaan, hebben we naamsbekendheid en een netwerk nodig. Het eerste beginnen we stilaan te krijgen, nadat we internationaal diverse prijzen wonnen, en ook aan het tweede zijn we actief aan het sleutelen. We kregen daarin alvast een duwtje in de rug van onze nieuwe investeerder Anthemis, een internationale investeringsgroep die zich focust op fintech en insurtech.”

Europa lonkt, maar om internationaal te gaan hebben we naamsbekendheid en een netwerk nodig.

“Dit jaar hebben we onze zinnen gezet op Frankrijk. Het is een erg grote markt met enorm veel potentieel voor digitalisering. Daarna zullen ook andere Europese landen volgen.” Om in dat tempo uit te breiden, heb je uiteraard ook de juiste mensen nodig. Twee jaar geleden was het gedreven duo nog maar met zijn tweetjes, maar hoe gaat het hen vandaag af?

Snelle groei, maar nog veel werk aan de winkel

“We startten inderdaad met twee”, bevestigt Velge. “Na enkele maanden haalden we kapitaal op en steeg dat cijfer tot acht medewerkers. In december waren we met 24. Het blijft een hele uitdaging om de juiste mensen te vinden. Voor de code heb je heel technische en mathematische profielen nodig en ook sterke product owners zijn absoluut onmisbaar. Rekrutering is de sleutel tot een sterke start-up. Een start-up is niet meer dan de som van de talenten die er samenwerken aan een goed product. Ik ben erg fier op het team dat we vandaag hebben en nu we wat naamsbekendheid krijgen, wordt het ook net iets gemakkelijker om nieuw talent aan te trekken.”

Rekrutering is de sleutel tot een sterke start-up.

“Die talenten blijven ook broodnodig, zeker voor pijnpuntprofielen. Goede developers, PM’s, en designers zijn een gegeerd goed, en er woedt echt een oorlog om talent. We hebben inmiddels een dertigtal werknemers van over heel België die elke dag samenkomen in Brussel om Qover te helpen groeien. Ook beschikken we over een licentie om in 32 Europese landen te opereren, dus er is veel werk aan de winkel.”

Ten slotte vraag ik de co-founder van Qover of hij nog enkele tips heeft voor beginnende ondernemers: “Zeker. Mensen moeten minder schrik hebben om zich in het ondernemerschap te gooien. In zekere zin heb je weinig te verliezen. Ja, je functioneert buiten je comfortzone en ja, je neemt een financieel risico, maar je krijgt er enorm veel voor terug. Gaandeweg moet je misschien pivoteren, of je slaat de bal de eerste keer grondig mis, maar je doet ervaring op en bouwt je netwerk uit."

"Als ik aspirant-ondernemers één tip mag geven, is het wel: probeer het gewoon.”

Connecteer met 81.850 abonnees