De elektrificatie van de wagen zet een hele waardeketen op zijn kop

De elektrificatie van de wagen zet een hele waardeketen op zijn kop

De federale overheid wil tegen 2026 elke nieuwe bedrijfswagen emissieloos laten rijden – vandaag is dit de facto elektrisch. Dat is een nobel streven, maar het zet een transformatieproces in gang dat veel ingrijpender is dan enkel je wagen inruilen voor een elektrisch model. Als leasingmaatschappij komen we nu binnen in jouw privé. Letterlijk.

Leasingmaatschappij wordt total mobility provider

Net als elke andere sector maakt de leasingmarkt een voortdurende evolutie door. Er is meer professionaliteit dan pakweg 20 jaar geleden, en de bedrijfswagen is quasi een standaardonderdeel van het loonpakket geworden. Daarnaast is er de omslag van Car as a Service naar Mobility as a service (MaaS). Een leasemaatschappij evolueert naar een total mobility provider. Net als andere spelers in de sector focussen we op onze kerncompetenties (leasing van wagens) en hebben we daar vandaag een ecosysteem van partners voor alles wat daarbij hoort: garages, tankstations, bandencentrales en pechverhelping.

Op papier ziet MaaS er mooi uit: auto, fiets, openbaar vervoer, … Maar het blijft voorlopig veel blabla en weinig boem boem. Aan klantenzijde zijn er weinigen die dit echt integraal vastpakken en implementeren. Want er hoort een grote kost of change bij waarbij bovendien veel bedrijfsprocessen zijn betrokken. Het gaat over pure payroll, maar het is tegelijkertijd een HR-vraagstuk (de zogenaamde cafetariaplannen), er is een fiscaal en kostentechnisch plaatje aan verbonden, én op strategisch vlak komt dit ook ter sprake: hoe dient deze MaaS-aanpak ons bedrijf? Ik kan me voorstellen dat in logistieke bedrijven dit (voorlopig) geen meerwaarde biedt.

Andere economische realiteit

De overheid heeft wel lovenswaardige initiatieven genomen, maar de implementatie van het mobiliteitsbudget is bijvoorbeeld niet eenvoudig: meer administratie, extra werk voor het sociaal secretariaat, verschillende fiscale stelsels voor de verschillende mobiliteitsoplossingen, TCO versus brutoloon, … Kortom, de werkgever moet zijn winkel optuigen en is daar niet happig op. We zien dat het in blokken gebeurt - fietsleasing is nu bijvoorbeeld al ingeburgerd - maar het totale mobility-verhaal is nog altijd een ander paar mouwen.

Met de elektrische wagen (EV) wordt alles anders. Die heeft ook vier wielen, maar daar houdt de vergelijking eigenlijk op. De economische realiteit is heel anders voor alle betrokkenen: werkgever, werknemer én leasingmaatschappij

Ook voor de leasingmaatschappijen. De sector is als het ware door een komeet geraakt. Het businessmodel is van in het begin geweest: de wagen op fossiele brandstof met daarrond een netwerk aan leveranciers. Met de elektrische wagen (EV) wordt alles anders. Die heeft ook vier wielen, maar daar houdt de vergelijking eigenlijk op. De economische realiteit is heel anders voor alle betrokkenen: werkgever, werknemer én leasingmaatschappij.

Changetraject

De werkgever zit in een changetraject. Hij spreekt niet meer over een tankkaart, maar over een oplaadkaart. Moet je een laadpaal voorzien bij je werknemer thuis? En wat met de administratieve last? Als je niet oplet, krijg je van elke laadbeurt thuis – want die is immers via zijn privé-energiecontract – een onkostennota van je werknemer. En de werknemer is de kwaliteit en het comfort van een brandstofmotor gewend.

Voor de werknemer is EV een statement. Vroeger waren het aantal PK en het merk belangrijk. Als de buurman naar je oprit keek, moest hij zien dat je succes had. Vandaag is het een verhaal van verandering. Je draagt bij aan verandering. Denk maar aan het lage milieu impact van een elektrische auto. Ik ben zelf misschien het beste voorbeeld. Ik rijd nu met een oudere Tesla (model 2016). Qua comfort en afwerking kan die niet concurreren met de topwagens van de Duitse merken. Maar als persoon ben ik er blij mee. Ik voel dat ik mee op het kantelpunt sta.

De economische realiteit van een leasingmaatschappij is dat deze nieuwe competenties moet opbouwen. Razendsnel. Amper 24 maanden geleden waren ‘ampère en Kilowatt’ onze business niet. Vandaag wel. Het gaat over opladen. Je komt binnen in de privé van de chauffeur van de bedrijfswagen. Waar is je elektriciteitskast? Hoe zwaar is je leiding? Bij LeasePlan is het plan om de eigen werknemers tegen 2021 volledig elektrisch te laten rijden. Met een kleine 70% zijn we al goed op weg. Dat is geen marketingpraat. Maar we gaan door een leerproces en zien de mogelijke hiccups en bottlenecks vanop de eerste rij. Onze mensen kunnen hun eigen ervaringen op dat vlak delen.

Google as a Service

We zitten in het stadium dat we de waardeketen herdefiniëren. Worden we een energieverstrekker of zelfs energiebroker als je de energie die wordt opgewekt door de woning (via PV-panelen) opslaat in de batterij van de wagen? Worden we een operator van laadpalen? Er is bijvoorbeeld ook minder onderhoud nodig bij EV-motors en slijtage op de remmen is ook kleiner. Wat met herstellingen of banden? Iedereen zit in een eigen zoekproces. Hoe pakken we dit aan? Hoe gaan we de waardeketen herbepalen en met welke partners?

Technologische acceleratie en veranderingen brengen conflicten teweeg in de waardeketen. Net zoals in elke andere industrie het geval is. Kijk maar naar de technologiesector waar nieuwkomers het businessmodel van grote mastodonten op de helling zetten. Kijk naar Google. Zij hebben het vermogen om elke business te verstoren, elke waardeketen te herdefiniëren. Wie weet, rijden we morgen allemaal met een Google. As a service uiteraard.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.252 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief