Voor deze editie van de Monday Morning Movies brachten we Hans Van Damme voor de camera. Hans heeft 10 jaar ervaring in CRM en is één van de drijvende krachten achter Gowie, een bedrijf dat tal van oplossingen heeft in het kader van e-mail marketing.

Database van 3 miljoen consumenten

E-commerce startups vragen ons bij Indie Group vaak of we kunnen helpen met een lange lijst leads voor hun nieuwe business. Nieuwe ondernemingen hébben nu eenmaal geen database aan potentiële klanten en wie een stevige start wil maken, wil natuurlijk het liefst onmiddellijk resultaat…

Gowie beschikt over een database van 3 miljoen Belgische consumenten en bouwt elke dag verder aan de kwaliteit en de informatie die daarin beschikbaar is. Vandaag beschikt men van die personen over het postale adres aangevuld met geboortedatum, gezinssituatie, e-mail en andere eigenschappen die een segmentatie daarop mogelijk maken.

Gowie biedt een formule aan onder de noemer “co-registratie”. Hoe zit dat precies in elkaar?

Hans Van Damme: “Het lead generation platform dat we hebben uitgewerkt, maakt gebruik van onze adressendatabase van 3 miljoen consumenten. Het “co-registratie” concept bestaat erin dat u als webshop of merk deel kunt uitmaken van de acties die Gowie zélf naar die database uitstuurt. We richten die acties in voor specifieke doelgroepen.”

Een adverteerder hangt zijn wagonnetje op die manier dus aan de Gowie-locomotief, die de acties uitstuurt.

Hans Van Damme: “Concreet voorbeeld: Gowie stuurt een campagne uit met als doelstelling de verrijking van de eigen database. Wie deelneemt aan een wedstrijd, kan fantastiche prijzen winnen, maar geeft in de flow van de deelname meer informatie over zichzelf en dat betekent een verrijking van het profiel. Tot zover het klassieke verhaal.”

"In de bevestigingspagina van de deelname voorzien we opt-in mogelijkheden van de adverteerders. Op die manier kan uw merk opgenomen worden en genereert u meteen waardevolle leads die u in uw eigen communicatie kunt gebruiken."

No Cure, No Pay

    
Het is zo dat u als adverteerder niet betaalt per verschijning, maar per lead die u binnen krijgt. No cure, no pay dus.

Wie een webshop runt, beschikt uiteraard zelf over heel veel data. Die informatie is ook heel nuttig uiteraard.

Email retargeting is hier een fantastische oplossing. Net zoals we retargeting kennen via display advertenties via Google of Criteo, kunnen we ook e-mail berichten sturen naar personen die de webshop bezochten, maar daar bijvoorbeeld niet converteerden.

Ook als ze geen concrete gegevens achterlieten op de webshop!

De e-mail campagnes zijn op die manier heel performant. Open-, klik- en conversie ratio zijn vele malen hoger dan een normale email campagne. Dit komt omdat de informatie die op die manier uitgestuurd wordt, concreet inspeelt op het bezoekersgedrag (de bezochte artikelen of categorieën) van die lead.

Social Media bevatten ook heel wat profielen en informatie van consumenten. Kunnen we die ook gebruiken? 

Hans Van Damme: “Uw fans kunnen via onze tool “LikeBoost” gecapteerd worden en op die manier opnieuw een verrijking vormen voor de database.”

Hans, jij hebt meer dan 10 jaar ervaring in CRM. Zie jij een belangrijkste evolutie?

Hans Van Damme: “Ik merk vooral een evolutie van effectiviteit naar efficiëntie. Marketeers en ondernemers willen meer en meer duidelijke return van hun marketing investeringen. Logisch. Want alles is meetbaar geworden.”