Beatswitch is een cloud based web platform waarmee artiesten, booking agencies en organisatoren van festivals efficiënter kunnen samenwerken. Gertjan De Wilde en Thomas Van Orshaegen, twee jonge Vlaamse ondernemers, oogstten de voorbije maanden veel lof bij grote organisatoren in binnen- en buitenland. Vandaag springt ook de eerste investeerder op de kar voor een kwart miljoen euro.

Deze investering van 250.000 euro geeft ons de kans om snel met een afgewerkt product de markt op te trekken. Eerst hier in Vlaanderen, maar zeker ook in de rest van Europa en de wereld.”

All-in-one business platform voor de muziek wereld

Via Beatswitch kunnen booking agencies direct communiceren en samenwerken met organisatoren om optredens te regelen en in te plannen. Festivalorganisatoren kunnen op hun beurt in real time schuiven in de planning en communiceren met de nodige mensen op het terrein.

Tegelijk krijgen festivals er een tool bij om hun hele organisatie te runnen vanop kantoor (met de laptop) of vanop het festivalterrein (met een tablet en smartphone, vaak het enige wat je op de weide bij hebt).

Revolutie voor de sector

Beatswitch innoveert in een sector die vandaag nog flink achterloopt op het vlak van digitalisering. Zelfs de grote festivals goochelen nog met afgedrukte Excel-lijstjes om de planning te visualiseren. En dat terwijl steeds meer digital natives bezig zijn met de organisatie van events, of als artiest op die festivals optreden.

Een alles-in-één platform kan dus een forse impact hebben op de markt, en fungeren als operationele ruggengraat voor iedereen die in de muziekindustrie actief is.

Snelle investering geeft groeikansen

Beatswitch startte in het acceleratorprogramma van Idealabs in Antwerpen. Daar worden beloftevolle startups begeleid om hun ideeën snel naar de markt te brengen en daar te groeien. Via dat kanaal vond Beatswitch nu ook zijn eerste grote geldschieter.

Met deze investering kan het bedrijf in eerste instantie het team uitbreiden om de product roadmap sneller te realiseren en nog dit jaar te kunnen inspelen op de noden van de sector. Zo hoopt Beatswitch deze zomer al de eerste Vlaamse festivals te overtuigen van de tool. Interesse is er zeker.

Maar de startup trekt ook meteen naar de rest van Europa om zijn grip op de markt te vergroten. En als het hier herfst wordt, start het festivalseizoen in het Zuidelijk halfrond. Snel groeien is cruciaal om een stuk van de markt in handen te krijgen en uit te groeien tot de standaard voor de muziekindustrie.