In de reclamewereld houdt een oud adagium stand dat de helft van het gespendeerde budget wordt verspild. Online advertising zorgt ervoor dat budget beter gespendeerd kan worden, aangezien de juiste mensen op het juiste moment kunnen bereikt worden. Bedrijven passen gretig hun ads aan, aan de wensen van de consument. Maar toch blokkeren consumenten maar al te graag de advertenties die ze te zien krijgen. In de laatste jaren is het gebruik van adblocker-software verdriedubbeld. 

Ad-blocking bedrijven onder vuur

Eyeo, het bedrijf achter AdBlock Plus: een software applicatie die advertenties van bedrijven blokkeert, krijgt de wind van voren van veel bedrijven. De software van Eyeo is intussen al meer dan 400 miljoen keer gedownload. Intussen is deze ook beschikbaar op mobiele aparaten, waardoor marketeers Eyeo als publieke vijand nummer één gaan zien. 

Vooral jongeren lijken erg tuk op het blokkeren van online ads. Naarmate deze opgroeien verwacht de reclamesector dat het gebruik van adblockers zoals Eyeo alleen maar zal toenemen. Verschillende organisatie hebben intussen de aanval ingezet op adblockers. Zij zeggen immers dat Eyeo verantwoordelijk is voor de verminderde inkomsten die gehaald worden uit online ads en vinden de praktijken van Eyeo ook oneerlijk. 

AdBlock Plus laat immers sommige ads wél zien, zolang bedrijven aan hen betalen. Grote bedrijven zoals Google hebben een deal gemaakt, zodat de advertenties van Google nog steeds worden getoond. In Duitsland werd AdBlock Plus daarom aangeklaagd, aangezien dit oneerlijke praktijken zijn volgens sommige bedrijven.

Eyeo verdedigt zich met het standpunt dat het wel een ad-blocking software aanbiedt, maar tegelijkertijd bedrijven de kans biedt om toch nog hun advertenties te laten zien. "Uiteraard moet je daarvoor een bepaald bedrag neertellen, maar dat is nu eenmaal het systeem van de economie," zegt het bedrijf. 

Promoted Content: dé vervanger van ads?

Sommige bedrijven switchen naar een iets subtielere manier van adverteren, zoals promoted content. Deze artikels lijken op de andere artikels die op hun website verschijnen, maar zijn eigenlijk reclame voor een ander bedrijf.

Andere bedrijven, zoals The Guardian zetten hun advertenties toch nog in de kijker, maar op een geheel andere manier. Om een voorbeeld te geven: The Guardian groet bezoekers die gebruikmaken van ad-blocking op de volgende manier: “We hebben gezien dat je gebruik maakt van een ad-blocker. Misschien wil je The Guardian op een andere manier steunen?”

En enkele nemen “drastische” maatregelen, zoals Hulu. De online video service verbiedt bezoekers die een ad-blocking software hebben geïnstalleerd, op hun website.

De weg naar mobiele ad-blocking

Gebruikers blokkeren meer en meer ook de advertenties op hun mobiele apparaten. Een feit waarvoor de doorsnee marketeer van wakker ligt. Een ander ad-blocking bedrijf Shine, heeft intussen software ontwikkeld die nu ook ads op je smartphone en tablet kunnen blokkeren. Zelfs advertenties binnen bepaalde apps kunnen daarmee uitgeschakeld worden.

Advertenties blokkeren blijkt dus een nieuwe markt te zijn. Volgens de laatste schattigen zou Google door adblockers al zo'n 6,6 miljard aan omzet verloren hebben. Zou dit het einde kunnen betekenen voor online advertising? Wat denk jij? 

Bron: The Economist