Dado Van Peteghem is de founding partner van Duval Union Consulting, medeoprichter van de startup Social Seeder en co-auteur van het boek “Digital Transformation”. Hij is een bezige bij met kennis van zaken. Na een razend interessante keynote over SoLoMo-marketing hadden we echter nog enkele vragen over sociale media, startups en growth hacking. In deel I geeft Dado zijn visie op sociale media, waarvoor ze dienen en hoe ze zouden moeten gebruikt worden.

Evoluties en trends in sociale media

Dado Van Peteghem: "Ik denk dat je de klassieke trends hebt in sociale media waar iedereen over spreekt, bijvoorbeeld de verschuiving naar meer en meer video. Het is duidelijk dat video en visueel materiaal de komende jaren in content marketing een steeds groter belang zullen krijgen, naast tekst."

"Daarnaast zie ik ook dat sociale media advertising aan het boomen is en veel potentieel heeft ten opzichte van traditionele media. Met sociale media advertising segmenteer je veel meer en kan je je boodschap echt brengen bij het doelpubliek én je kan ook beter resultaten gaan meten."

"Maar daarnaast zijn er voor mij een aantal trends die niet altijd benoemd worden, maar waar ik heel veel potentieel in zie. Zoals op social media tonen wat de ziel is van het bedrijf," vertelt Van Peteghem. 

“Ik geloof enorm in de kracht van de mens achter de organisatie op sociale media.”
 

Dado: "Ik denk dat mensen binnen gelijk welk kanaal eigenlijk niet zitten te wachten op het volgende product of de diensten van een bedrijf. Ze zijn eigenlijk vooral op zoek naar informatie die op een of andere manier hun emotie raakt."

"Dat kan je doen door meer de achterkant van je bedrijf te laten zien, de mensen die daar werken. Het is een onderbenut potentieel waar veel organisaties meer zouden mee kunnen gaan doen. Want in veel relaties is het zo dat iemand iets koopt bij een ander om die persoon een plezier te doen."

Bedrijven dreigen move naar Snapchat te missen 

Dado: "Wat ik ook duidelijk zie, is een beweging van de klassieke kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn) naar de nieuwere kanalen (Pinterest, Instagram, Snapchat). Je merkt dat er een soort verschuiving is, vooral bij jongere mensen, naar die nieuwe kanalen. En dat er dus nieuwe spelers op de markt komen die zeer interessant zijn."

"Bedrijven zetten op die nieuwe spelers eigenlijk niet in, dus ik vrees dat veel organisaties de komende jaren zullen stilzitten in Facebook, Twitter en LinkedIn. Want die worden nu echt aanvaard. Ze zullen de move naar Snapchat missen. En dat terwijl veel bedrijven er veel baat kunnen bij hebben om daarop in te springen."

"In het begin lachten veel organisaties bijvoorbeeld met Twitter, tot ze dan zagen dat ook mensen als Barack Obama daarop actief waren. Toen pas maakten ze de klik om daar ook iets mee te doen. Het zelfde gebeurt nu bij Snapchat: dat medium krijgt enorm veel aandacht bij jong publiek, terwijl organisaties zich afvragen waarom ze het zouden moeten gebruiken."

"Maar heel veel van de aandacht van mensen tussen 15 en 25 jaar zit ondertussen daar in plaats van op Facebook. Ik denk dus dat het belangrijk is dat bedrijven snelheid moeten maken in die verhuis naar nieuwe kanalen. En ze zouden meer moeten volgen hoe de markt op sociale media beweegt."

Hoe je meer kan halen uit social media

Dado gaf tijdens ons gesprek ook nog enkele tips om ervoor te zorgen dat je meer uit social media kan halen. Volgens hem zijn onderstaande zaken absolute musts: 

  • Gebruik sociale media om je DNA te tonen: mensen willen met mensen praten, niet met bedrijven
  • Volg de trends: probeer de nieuwste sociale media uit en test wat best werkt voor jouw content
  • Gebruik de sociale media waar je doelgroep het meest gebruik van maakt

Wil je weten hoe je sociale media best gebruikt in een B2B-context? Lees dan zeker deel II van deze blogpost, die binnenkort op Bloovi zal verschijnen. Daarin zal Dado nog meer concrete tips en voorbeelden delen.