Twee jaar geleden schreef ik een artikel over hoe de zoekmachine trends kunnen evolueren. Die zijn nog altijd van toepassing maar dit jaar zag ik toch wel een aantal nieuwe SEO trends waar we in 2019 waakzaam voor moeten zijn.

Als je wil weten wat tegenwoordig trending is, kan je blogs lezen, tal van conferenties bijwonen, en ga zo maar door. Maar een heel simpele truc is om ook eens over de grote plas te gaan kijken hoe de SERPs (Search Engine Result Pages) eruit zien voor bepaalde zoekwoorden.

Via de Google Adwords AdPreview tool kunnen we de zoekmachine resultaten simuleren voor bepaalde talen en landen. Google rolt zijn nieuwste features uiteraard niet eerst uit in Vlaanderen, maar wel in het Engels en in de Verenigde Staten. Een aantal jaar later zullen deze SERP mogelijkheden ook in het Nederlands en in Vlaanderen worden aangeboden. Prepare for the future!

Tip: voer in het Engels (kies als plaats bijvoorbeeld New York) één van je top zoekwoorden in en dan zal je kunnen bekijken hoe de SERPs eruit zien en kun je je hiervoor voorbereiden.

Zoekwoord “SEO” - Engels - New York versus zoekwoord “SEO” - Nederlands - Gent

1. SEO is dood en begraven, not!

In veel bedrijven is de waarde van SEO nog altijd niet helemaal doorgedrongen. ‘SEO is dood’ is dan ook één van de meest gehoorde uitspraken. Gelukkig kunnen we in plaats van een maandagmorgen buikgevoel met data toch het een en ander kaderen.

Voor iedere 100 zoekopdrachten op Google mobiel in september 2018 in de VS zien we:

  • 38,5 klikken op SEO resultaten
  • 3,4 klikken op SEA resultaten
  • 61,5 no-klik resultaten (zie punt 4)

Voor iedere 100 zoekopdrachten op Google desktop in september 2018 in de VS zien we:

  • 65,6 klikken op SEO resultaten
  • 3,7 klikken op SEA resultaten
  • 34,3 no-klik resultaten (zie punt 4)

Voor commerciële intentie zoekopdrachten zal het aantal Google Adwords advertenties uiteraard veel hoger liggen, maar in bovenstaande resultaten zijn ook de lokale en informatieve zoekopdrachten opgenomen. Bezoekers klikken ook op meerdere resultaten in de SERPs.

2. Vergeet de basis van SEO niet

Veel mensen vertellen mij hoe snel SEO evolueert en hoe moeilijk zoekmachine optimalisatie wel niet is. In zekere zin klopt dit wel - elke dag zijn er drie minor algoritme updates - maar de basis is ondertussen al meer dan 10 jaar niet meer veranderd.

Een goede sitestructuur met een informatie-architectuur gebaseerd op een zoekwoorden onderzoek is nog steeds belangrijk voor SEO. Een URL structuur die niet op een vrijdagmiddag op een post-it’tje staat, een goede responsive UX website, kwaliteitsvolle content gebaseerd op de juiste intenties, …, het zijn maar enkele onmisbare elementen voor een goede basis voor SEO. Ook in 2019.

Zet daarnaast je elementen per pagina zoals meta title, meta description, header tags en interne linking en je komt al een heel eind.

3. Zoekwoorden onderzoeken en intenties van de user

SEO start met een verregaand zoekwoorden onderzoek, anders kan je op geen enkele manier je SEO-strategie succesvol uitrollen. Een zoekwoorden onderzoek is geen makkelijk oefening. Door het creëren van cluster zoekwoord groepen kan je per landingspagina bepalen welke zoekwoorden rond dit thema/topic kunnen gebruikt worden.

Start met clustergroepen

Stel: we hebben een bedrijf dat wellness arrangementen aanbiedt die een zoekwoorden onderzoek wil uitvoeren. 10 tot 20 zoekwoorden rond ‘wellness vrijgezellen’ plaats je in groep 1, 10 tot 20 zoekwoorden rond ‘wellness arrangementen met overnachting’ plaats je in groep 2. De bedoeling is om dus twee landingspagina’s te creëren.

Koppel de juiste intentie aan de juiste landingspagina

Bij veel bedrijven ligt de intentie van bepaalde zoekwoorden verkeerd. Iemand die ‘wellness vrijgezellen reserveren’ intikt, heeft een duidelijke intentie en het koppelen van deze intentie aan een productpagina (en dus niet een blog of artikel pagina) is hier de enige oplossing.

Gebruikers die de intentie hebben om te weten te komen of een sauna doorgaans wordt bezocht met of zonder badkledij, willen een blogpost artikel waarin wordt omschreven hoe dit er aan toe gaat in Vlaamse sauna’s. Het tonen van een commerciële reserveringspagina is in dit geval dus niet aan de orde.

4. On-SERP SEO

Voor 2019 zullen we een mooie stijging van de no-click resultaten zien. Rand Fishkin schreef een artikel over hoe het aantal no-click resultaten in de lift zit. No-click resultaten zijn zoekmachine gebruikers die na het invoeren van een query geen klik generen naar een website maar die toch een bepaalde behoefte, probleem of intentie vervullen.

Google wil dat users zo lang mogelijk in de zoekmachine resultaten aanwezig blijven. Het zorgt ervoor dat ze hun adverteerders beter mogelijkheden kunnen aanreiken. Het tijdelijk verlengen van de meta description van 156 naar 300 karakters was daar ook een schuchtere poging toe.

Denk hierbij aan featured snippets, Google Business resultaten, ‘Mensen vragen ook (People also ask)’ snippets,...

5. Nog meer focus op techniek

In 2019 voorspel ik nog meer focus op de techniek van de website om de zoekmachine bot crawlers nog efficiënter door je website te begeleiden. Denk hierbij zeker aan uitgebreide logfile analyses, het vermijden van lazy loading,...

De echte technische opmars zit in het gebruik van Javascript frameworks zoals Angular.js, React.js, Vue.js, Backbone.js,… Developers gaan er met veel zin mee aan de slag omdat het heel wat libraries heeft, de snelheid van bouwen goed zit, het een grote community heeft, er geen reload van de pagina nodig is, en ga zo maar door.

Gebruik je vaak javascript maar geen server side rendering of pre-rendering, dan is de kans groot dat je content niet (volledig) geïndexeerd wordt.

Als je aan de slag gaat met Javascript frameworks, zorg dan dat je website Server Side Rendering (SSR) of pre-rendering geïmplementeerd hebt

6. Content kannibalisatie

Bij een SEO content strategie moet je er goed over waken dat er geen kannibalisatie optreedt. Het is belangrijk dat er content wordt geproduceerd, maar wist je dat teveel content ook negatief kan uitdraaien? Bijvoorbeeld wanneer je teveel over eenzelfde thema gaat bloggen met hetzelfde doel (die dezelfde zoekvraag dus beantwoordt).

In dit geval wil je liever één sterke pagina in plaats van 4 pagina’s met dezelfde content. Stel dat we 4 pagina’s hebben over zwangerschappen en slapen zoals in onderstaand voorbeeld, dan is het beter 1 sterke pagina te hebben (we moeten dus de zwakste 3 gaan 301 redirecten naar de sterke blogpost).

4 pagina’s:

  • 10 tips voor zwangere vrouwen om te slapen (600 woorden - PA 12)
  • Advies van de dag : zwangere vrouwen slapen zo beter (420 woorden - PA 11)
  • Aanwijzingen voor zwangere vrouwen die beter zo slapen (280 woorden - PA 1)
  • 5 suggesties om als zwangere vrouw beter te slapen (180 woorden - PA 5)

Oplossing: we houden de vetgedrukte blogpost over en redirecten met een 301 status de andere naar de vetgedrukte pagina. Daarnaast gaan we de relevante content ook op de vetgedrukte pagina plaatsen.

7. Algoritme veranderingen moeilijk te onderscheiden

Google heeft enkele bekende algoritme updates. Google Panda focust op de kwaliteit van content op een pagina. Penguin gaat dan weer de backlinks van websites gaan analyseren op kwaliteit. Google Pigeon zal je ervaren als je op mobiele SEO focust. Google Hummingbird zal proberen de intentie van de zoekopdracht te begrijpen om een zo goed mogelijk resultaat te geven.

Sinds kort hebben we Google Fred en daar wordt het nu echt moeilijk voor SEO. Fred combineert heel wat kleine updates die elke dag plaatsvinden. Gezien Google Fred ook de nadruk legt op content, is het moeilijk te onderscheiden welke algoritme update nu de oorzaak was van een bepaalde daling of stijging voor jouw website.

Hier kan je alle Google Algoritme updates bekijken.

8. Voice

Dit jaar hebben stemgestuurde zoekopdrachten via zoekmachines een vlucht genomen.

Sinds 24 oktober is de Nederlandstalige versie van de Google assistent beschikbaar (voor Google Home). Even leek het erop dat iedereen morgen een Google Home, Amazon Alexa of Apple Homepod in huis zou halen, maar de grote techgiganten lijken zich daarin toch wat te hebben vergaloppeerd.

De toekomst ligt uiteraard in voice maar sinds de komst van de Google Home Hub, Amazon Echo Spot, Amazon Echo Show,.. ziet het ernaar uit dat een scherm met voice assistant misschien wel eens onze huiskamers zou kunnen veroveren. Het beste van twee werelden, zeg maar.

Hoe kan je je voorbereiden op voice gesproken zoekopdrachten? Voice search werkt op basis van featured snippets (de #0 ranking). Ga er vandaag nog mee aan de slag. Tip: via Answered The Public bekijk je welke vragen (hoe, wat, waarom, wie, ..) er kunnen gemaakt worden voor jouw website.

9. SEO’en voor platformen

Als frequente lezer van Reddit durf ik te stellen dat SEO in de toekomst vermoedelijk niet beperkt zal blijven tot Google, Bing, Baidu,… maar ook richting platformen zoals Amazon kan gaan.
Er is zelfs al een term voor: AMSO (Amazon Search Optimalisatie). Lees je alvast in als je platformen gebruikt om E-commerce te gaan doen.

10. E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authority en Trust. Elk van deze onderdelen gaat bepalen welke rol je speelt qua leiderschap in je branche waarin je SEO gaat uitvoeren.

Wat kan je doen voor E-A-T?

  • Oude of verouderde content kan je maar beter optimaliseren.
  • Ga bloggen met auteurs die al een bepaalde naam en faam hebben.
  • Als je merk een slechte reputatie heeft, dan kan E-A-T je website resultaten beïnvloeden.

11. Nieuwe mogelijkheden: GFJ, AMP en PWA

Uiteraard zijn er in bepaalde sectoren zaken die we niet uit het oog mogen verliezen, zoals:

  • Google For Jobs (voor vacature websites)
  • AMP - Accelerated Mobile Pages (voor content publishers)
  • PWA - Progressive Web Apps

Conclusie

SEO is een snel evoluerend deel van je digitale marketingstrategie, maar eigenlijk ook niet. Pak de basis goed vast en probeer die basiselementen te gebruiken voor je website, aangevuld met nieuwe technologieën. Denk als een gebruiker/bezoeker, dan ga je automatisch ook optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.