Personal sales brands zijn een essentieel onderdeel - ik zou het zelfs een sales techniek noemen - van de toekomst van sales. Als je kijkt naar hoe de influencers en goeroes zich gedragen op Instagram en Facebook, ga je zien dat zij zich gaan gedragen als bedrijven. En omgekeerd, dat bedrijven zich meer en meer gaan gedragen als mensen.

Dit komt omdat mensen andere mensen meer vertrouwen dan bedrijven. Indien marketing aandacht is, dan is sales vertrouwen. Het is je misschien al opgevallen dat je persoonlijke posts op LinkedIn altijd meer bereik hebben dan die van het bedrijf. Er is een duidelijke correlatie tussen ik die als persoon iets zegt en het aantal bezoeken op de website van het bedrijf waarvoor ik werk.

We zien dat de grote bedrijven deze correlatie beginnen uit te buiten bij hun social media distributie. Dit is een nieuwe sales techniek om meer leads en trafiek te genereren.

Hoe komt dat? We zien dat in de huidige status van het web 2.0, alle data en informatie gecentraliseerd is op een aantal plaatsen. Facebook, Google,...maar er is heel veel resistentie bij overheden en personen om de controle over hun eigen data terug te krijgen.

Als we kijken naar de toekomst van web 3.0, dan zien we dat we evolueren naar gedecentraliseerde datamodellen. Dit impliceert dat een groot stuk van de kracht van marketing en sales terugkeert naar het individu.

Vandaar dat personal branding een nieuwe salestechniek wordt die een essentieel onderdeel zal vormen van iedere succesvolle verkoper. Zorg er dus voor dat je vandaag start met het opbouwen van jouw persoonlijke brand. Begin alvast met je eigen domeinnaam te kopen.


Lees ook de andere artikels uit deze 5-delige reeks over de Toekomst van Sales:

  1. Hoe inspelen op het feit dat verkoop fundamenteel is veranderd?
  2. Waarom personal branding een essentieel onderdeel is geworden van sales
  3. Eén enkele methodologie gaat niet meer werken: de toekomst van sales is hybride
  4. Wat zijn gelaagde verkoopstechnieken?