5 elementen die je best schrapt uit je e-mailmarketing strategie

5 elementen die je best schrapt uit je e-mailmarketing strategie

Net als alle online communicatiekanalen heeft ook e-mailmarketing de laatste jaren een grote evolutie ondergaan. Contacten gaan anders om met hun inbox dan vijf jaar geleden, en ook de inhoud van e-mailberichten is sterk veranderd. Onze helpdesk medewerkers krijgen dagelijks een unieke inkijk op de inhoud en de resultaten van honderden e-mailberichten. In deze lijst vind je de 5 meest belangrijke elementen die je in 2015 best vermijdt in jouw e-mailmarketing strategie. 

1. Slecht gekozen verzendinformatie

Het succes van jouw e-mailmarketing hangt af van één element: je contacten die al dan niet je e-mailbericht openen. Hoogstwaarschijnlijk is jouw bericht maar één van de vele berichten die je contact in zijn of haar inbox ontvangt. Je kan dus maar best opvallen.

De keuze om een bericht al dan niet te openen, hangt af van slechts enkele elementen: herkenbaarheid en relevantie. Je contact moet weten wie de afzender van je campagne is, en waarover het gaat. Als hij of zij denkt dat je mail niet interessant genoeg is, wordt hij al verwijderd nog voor de inhoud van je mail je contact heeft kunnen overtuigen.

Gebruik dus nooit een no-reply adres als afzender van je bericht. Contacten willen het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt. Met een no-reply adres toon je hen dat reacties eigenlijk niet geapprecieerd worden. Ga voor een duidelijk herkenbaar e-mailadres, liefst zelfs van een contactpersoon die ze kennen. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijfsleider of misschien zelfs een supportmedewerker zijn.

Ook je onderwerpregel heeft aandacht nodig. Niets is zo saai als “Nieuwsbrief januari 2015”. Geef duidelijk de meerwaarde van je bericht aan, en prikkel de nieuwsgierigheid.

2. Ondoordachte inhoud van je berichten

Om zo veel mogelijk resultaat uit je e-mailmarketing te halen, moeten je e-mailberichten aan je doelpubliek zijn aangepast. Al te vaak zijn we e-mailberichten voorbijkomen die veel te lang zijn, veel te veel tekst bevatten of enkel uit afbeeldingen bestaan. Leg dus volgende lijst eens langs jouw e-mailbericht, en kijk waar je kan verbeteren.

Mijn e-mailbericht bestaat uit één grote afbeelding: We begrijpen dat je graag volledige creatieve vrijheid hebt bij het maken van je bericht. Toch voorzie je best een mooi evenwicht tussen tekst en afbeeldingen in je berichten. Niet alleen de spamfilters worden daar blij van, ook je contacten zullen je dankbaar zijn. Bepaalde e-mail clients schakelen namelijk standaard alle afbeeldingen uit in een bericht, en je contacten moeten de afbeelding downloaden om je bericht te kunnen zien. Niet elk contact doet die moeite.

Mijn linken zitten verstopt in mijn tekst: Een contact heeft slechts 8 seconden nodig om te beslissen of hij je bericht volledig zal lezen of niet. Je zorgt dus best dat je e-mailbericht genoeg elementen bevat waarop het oog van je contact valt. Maak je titels groot genoeg, en laat je linken duidelijk opvallen door ze genoeg lay-out en witruimte te geven. Door ook de tekst van je link af te stemmen op je contact, weet hij of zij beter wat er gebeurt na het doorklikken. Ga dus voor “Bestel nu en ontvang 10% korting” in plaats van een onduidelijke “Lees meer”.

Mijn linken verwijzen allemaal naar de homepagina van mijn website: Er is niets zo vervelend voor je contact dan zelf op zoek te moeten gaan naar de juiste informatie. Hij heeft de informatie in je e-mailbericht gelezen en heeft duidelijk interesse getoond door op de link te klikken, om vervolgens op de homepagina te belanden. Zorg dus dat je linken altijd doorverwijzen naar de juiste informatie of de juiste producten.

3. Te lange e-mailberichten

Zorg er ook voor dat je e-mailberichten niet te lang zijn. De informatie bovenaan je e-mailbericht wordt altijd het meest bekeken. Het is dus belangrijk dat je snel to the point komt. Eén alinea per artikel is doorgaans genoeg om de interesse te wekken, waarna je hen een mooie call to action presenteert. Zo kunnen ze de rest van het artikel op je website lezen. Hoe meer mogelijkheden tot doorklikken je voorziet in je bericht, hoe meer je ook te weten kan komen over de interesses van je contacten.

Bekijk ook eens hoeveel artikels je per nieuwsbrief gebruikt. 5 artikels is doorgaans genoeg, beginnend met het meest interessante. Gebruik je meer artikels, dan is het misschien interessant om je lange nieuwsbrief op te splitsen in twee kortere nieuwsbrieven. Zo krijgen de artikels die in je lange versie helemaal onderaan stonden terug meer aandacht.

4. Geen inschrijfformulier op je website

Om succes te boeken met je e-mailmarketing is het belangrijk dat je op een regelmatige basis nieuwe contacten verzamelt. Je websitebezoekers zijn daarbij je meest interessante doelpubliek: ze zijn al geïnteresseerd, anders waren ze niet op je website beland. Zorg dat je deze waardevolle contacten meteen kan vangen in je mailinglijst door een inschrijfformulier te voorzien op je website en op je blog, zodat je hen nadien verder kan opvolgen. In deze aflevering van Flexmail TV delen we alvast onze beste tips voor jouw inschrijfformulier.

5. Geen e-mail authenticatie

Ook spammers hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Ook voor legitieme e-mailmarketeers zijn dergelijke illegale praktijken een plaag. Spamfilters treden dan wel harder op, maar ook de legitieme mails verdwijnen vaker bij ‘ongewenste mail’. Natuurlijk hebben we daarvoor ook een oplossing voorzien: E-mail Authenticatie.

E-mail authenticatie heeft als primair doel het voorkomen van misbruik (spoofing, phishing) en het betrouwbaar vaststellen van de verantwoordelijke voor de verzending van een e-mailbericht. Door het toevoegen van bepaalde records aan je domeinconfiguratie kan je de afleverbaarheid van je e-mailberichten gevoelig verhogen.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.641 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief