Je vraag het je waarschijnlijk al langer af: hoeveel verdient een influencer wanneer hij of zij een social media post wijdt over een bepaald product? The Economist ging onlangs op onderzoek uit. Wat blijkt? Als je over enkele miljoenen volgers beschikt kan je al snel honderduizenden euro's verdienen. Of dat ook in België zo is? Ik sprak met specialist ter zake Tim Thomaes, co-founder en influencer marketing consultant bij Story Central.
Een greep uit de cijfers van The Economist:
Of je in België ook zulke sommen kan verdienen? “Helaas niet," zegt influencer marketing consultant Tim Thomaes. "België is immers een nichemarkt, waarin social media nog een inhaalslag te maken heeft bij marketing managers," zegt Thomaes.
"Daarnaast loopt de digitale ontwikkeling in België ook trager dan in andere landen én is het aantal influencers met gigantische aantallen volgers in ons land minder aanwezig. Hierdoor liggen de sommen die influencers kunnen verdienen een pak lager dan in landen zoals de Verenigde Staten of Nederland. We kunnen dus niet zomaar een budgetberekening kopiëren die andere landen gebruiken," zegt Thomaes.
Om een indicatie te geven wat je met influencer marketing in België kan verdienen haalt Thomaes enkele cijfers aan:
Niet slecht. Maar opvallend lager dan in andere landen. Bovendien moeten influencers ook rekening houden met tal van factoren. “Alles natuurlijk afhankelijk van de volledige campagne, de beoogde ROI van de campagne, interactieratio, creatieve input van de influencer etc.” zegt Thomaes nog. “De CPM ligt dus hoger dan 'gewoon adverteren', maar de interactieratio en extra earned media die eruit voortvloeit zet alles in perspectief. Bovendien zijn het tarieven die veranderlijk zijn, afhankelijk van de waarde van het kanaal (nieuwe mogelijkheden, te rapporteren analyses e.d.), maar ook de waarde van de influencer zelf.”
Ondanks dat influencer marketing in België nog pril is, is het ook een markt die in ons land snel groeit. "We merken dat de vraag naar influencer marketing ook in België steeds luider wordt. Desondanks is het aanbod weinig concreet," zegt Thomaes.
"We zetten influencers in als storytellers die op lange termijn betrokken blijven bij een merk dat bij hen past. We selecteren bovendien influencers die op een authentieke manier interageren met hun doelpubliek en kijken vooral naar de authenticiteit die een influencer uitstraalt", vult hij aan.
"Influencer Marketing is online guerilla. In de jungle van influencers en hoge tarieven is het belangrijk om duidelijkheid te bieden."
"Indien een influencer fake likes heeft, kunnen wij dit meestal achterhalen met behulp van tools en passen wij de budgetten aan. Om die reden hebben we ervoor gekozen om een eigen formule op te stellen met verschillende variabelen, om een zo eerlijk mogelijke prijs te genereren voor onze influencers die conform de markt is en in lijn ligt met andere advertentiemethoden. De ROI van influencer marketing is lucratief, maar tegelijk een complex gegeven. We hebben hiervoor ook verschillende variabelen in de formule toegevoegd, zoals bijvoorbeeld de interactieratio. Op basis van al die elementen zijn we tot een dynamisch systeem gekomen dat per case de budgetten voor een influencer berekent."
Gigantische sommen verdienen met influencer marketing kan je in België (nog) niet. Maar dat het in de lift zit lijkt duidelijk. Ook het aantal accounts in België dat over pakken volgers beschikt stijgt. Vraag dat maar aan Jordy Janssens, de eerste Vlaming die onlangs de kaap van 1 miljoen abonnees rondde.
Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.