Virtual Reality op CES17: overal en nergens

Virtual Reality op CES17: overal en nergens

De meningen over het aanbod virtual reality op de voorbije editie van CES zijn verdeeld. Wie naar Las Vegas was afgezakt om er de nieuwste technologische wonderen te aanschouwen op het vlak van VR, zal allicht een beetje op zijn honger zijn blijven zitten. Waar CES vorig jaar werd overdonderd door productlanceringen en een technologische revolutie inzake VR, was dat dit jaar misschien iets minder het geval. Toch kon je geen 3 standen passeren zonder iemand met een headset te zien staan. Heel positief dus inzake de ‘mainstreamification’ van virtual reality.

Vooral de HTC Vive, Oculus rift en Samsung Gear VR werden door veel standhouders ingezet om producten te presenteren, om zo te leiden in de richting van customer engagement. Daarnaast showden ook LG, Huawei en Lenovo hun eigen product. Los van deze grote merken waren er uiteraard ook de talloze goedkopere varianten die je dan dikwijls in precies hetzelfde design, maar met een ander merk doorheen de beurs zag terugkeren. Verder schieten de 360° consumer cams ook als paddestoelen uit de grond met Nikon, Ricoh, Kodak, Samsung Gear 360, Giroptic en Vuze cam. Hoewel die laatste met zijn 800 euro misschien al niet meer zo consumentgericht is.

What about the Big 4?

De grootste afwezige was misschien wel Oculus. Het moedermerk van de nieuwe generatie VR-brillen liet de voorbije twee edities van CES een ware burcht optrekken in het Las Vegas Convention Centre, maar gaf deze keer dus niet thuis. In oktober 2016 hadden ze namelijk de ‘Oculus Touch’ nog gelanceerd op hun eigen event ‘Oculus Connect’ en vermoedelijk komen ze met meer nieuws op E3 of GDC later dit jaar.

Ook Samsung en Sony hadden niks nieuws te communiceren op het vlak van virtual reality. De Playstation VR kon getest worden in de Sony booth en Samsung pakte weer uit met zijn 4D experiences, maar die hadden we in september vorig jaar ook al op IFA gezien, de Europese tegenhanger van CES in Berlijn.

Samsung 4D experience

De 4D experience van Samsung

HTC was de uiteindelijke winnaar op VR-vlak. Het heeft tijdens CES zijn nieuwe accessoires voorgesteld. Het opvallendst is zeker en vast de ‘Vive Tracker’, die het mogelijk maakt om objecten binnen de VR-wereld te volgen. De Vive Tracker heeft veel weg van de ring die zich aan de uiteinden van de controllers bevinden en kan door developers ingezet worden om objecten zichtbaar en trackable te maken. Voorbeelden hiervan zijn o.a. een geweer, handschoenen, een baseballknuppel of een camera. Naast de tracker toonde HTC ook de vernieuwde hoofdband voor de Vive, met een geïntegreerde koptelefoon, vergelijkbaar met die van de Oculus Rift. Tot slot staat het draadloos maken van de ‘Vive’ hoog op de prioriteitenlijst van het bedrijf en wordt er een subscription service en content marketplace gelanceerd zodat VR content creators inkomsten kunnen beginnen te genereren.

Intel pakt groots uit

Vorig jaar in augustus kondigde Intel al aan dat ze met de headset ‘Project Alloy’ aan het experimenteren zijn met de virtual reality-technologie. Op CES toonden ze hun gloednieuwe demo. Het is een draadloos all-in-one device dat geen connectie verreist met een zware pc. Intel zelf spreekt over 'merged reality’ waarbij de echte handen de controllers vervangen en echte ruimtes gescand en gevirtualiseerd worden. Redelijk indrukwekkend, maar het staat nog in zijn kinderschoenen. Intel heeft niet de intentie om zelf headsets te gaan bouwen, maar zal de technologie ter beschikking stellen van andere techbedrijven die er producten mee zullen bouwen.

Project Alloy

Project Alloy

Verder legt het ook Next VR het vuur aan de schenen door de overname van Voke VR en mengen ze zich zo dus ook in stereoscopische livestream van sports en events. Voke VR is eveneens een 180° stereoscopische oplossing, maar werkt met multicam die zelf door de kijker geselecteerd kan worden, waardoor je dus op verschillende plaatsen in het stadion kunt plaatsnemen. Behoorlijk indrukwekkend, maar dan moest het beste nog komen. Intel toonde namelijk een demo van ‘volumetric video’, waarin men kijkers van de virtual reality video in staat stelt om rond een object heen te kijken, alsof ze zelf op die locatie staan. Een gigantische vooruitgang waar iedere 360° video storyteller op zit te wachten. Jammer genoeg zal de implementatie in de praktijk nog niet voor de eerste jaren zijn aangezien we hier spreken over bestanden van 3GB per frame.

 

Digital Hollywood

Naast de ‘consumer electronics’-beurs, lopen er parallel ook heel wat events met interessante talks en panels. Zo is er ook de CES edition van ‘Digital Hollywood’, een conference die gaat over de toekomst van tv, digital, film en virtual reality met onder andere panels als ‘Brand Marketers Leap into Virtual Reality’ en ‘Hollywood’s Very Real Virtual Reality Push’. Zo kondigde bijvoorbeeld Pepsico aan dat ze hun budget voor tv-commercials gaan bijschroeven en heel hard inzetten op spots van vijf seconden, aangezien dat net de 'attention span’ bedraagt van hun doelgroep. Er vloeien ondertussen echter ook cijfers binnen die aantonen dat merken erin slagen om door middel van een virtual reality experience met interactie en een duidelijke call to action hun publiek voor tien minuten weten te boeien. Heel waardevol dus om op die manier een relatie op te bouwen met jouw doelpubliek.

In Hollywood zijn ze al helemaal overtuigd van het medium ‘virtual reality’. Als merk, productiehuis of content creator moet je jezelf wel altijd eerst de vraag stellen of een verhaal effectief een meerwaarde heeft om in VR te gaan vertellen. Virtual reality biedt de opportuniteit om verhalen op een andere manier te gaan vertellen, of om zelfs complementaire verhaallijnen te gaan uitbouwen en daar is Hollywood zich zeker van bewust. Je moet alleen voorzichtig zijn dat je je eigen business niet kannibaliseert door verhalen te creëren in VR, die net zo goed in lineaire video zouden kunnen gecapteerd worden (Jake Zim, Sony Pictures Entertainment).

Tinder VR

Het 'VR'-project van Tinder

Tinder VR (LOL)

In een hal met enkel producenten van virtual reality content en hardware, bevond zich ook een stand van Tinder. Menig liefhebber van deze dating app keek vol bewondering uit naar hun VR-project, maar die werden net als ons om de tuin geleid. ‘Iedereen lanceert vandaag zijn eigen VR headset, dus wij konden niet achterblijven’ zo klonk het bij Tinder. Maar onze missie blijft om mensen samen te brengen om ‘echte' ervaringen op te doen in de ‘echte’ wereld. “Welcome to the future. It’s all about human connection. Give it a try - you might enjoy it.”    

Van welke vernieuwingen ben jij onder de indruk? Of had je soms meer verwacht? 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.832 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief