Google Search Console onder de loep: 3 functies om in het achterhoofd te houden

Google Search Console onder de loep: 3 functies om in het achterhoofd te houden

Nog een extra tool dabei? Bijna 20 jaar na de ‘dot-com bubble’ is het vechten om online aanwezigheid. Al je concurrenten hebben inmiddels een - goede of iets minder goede - website en zijn misschien zelfs al aan hun (online) marketing experiment begonnen. Maar hoe ga je jezelf dan nog onderscheiden? Hoe blijf je ‘zichtbaar’ tussen die wirwar aan miljoenen websites? Google Search Console kan je hierbij helpen!

Google Search Console is - kort door de bocht- een set van tools en rapporten waarmee je kan zien hoe Google jouw website ‘ziet’. Je kan er de aanwezigheid van je website in de Google zoekresultaten mee bijhouden en optimaliseren. Hiermee zorg je ervoor dat je website extra opvalt in Google. Een beetje zoals Analytics dus? Niet helemaal!

We sommen de 3 belangrijkste functionaliteiten Google Search Console even voor je op.

1. Krijg inzicht in de zoekopdrachten en linkjes naar je website

Analytics mag je dan wel vertellen wat die ene gebruiker allemaal heeft uitgespookt op je website, maar wat er voor die magische klik gebeurde? Daarvoor moet je bij Search Console zijn. Je kom niet alleen te weten via welke zoekopdrachten je website in Google verschijnt, maar eveneens hoeveel gebruikers er effectief doorklikken op die zoekopdrachten. Handig om te weten te komen waar je SEO-matig nog kan bijsturen!

Ben je daarnaast benieuwd naar de linkjes die naar jouw site verwijzen? Ook dit kom je hier makkelijk te weten. Zo kan je bijvoorbeeld per URL bekijken welke domeinen er naar jouw website linken. Heb je veel kwalitatieve verwijzingen naar jouw website? Dan mag je erop rekenen dat Google je zal beschouwen als een expert in je vakgebied, met een hogere ranking tot gevolg!

2. Weg met crawlfouten en indexatie probleempjes

Bij het lanceren van een nieuwe website of pagina zal Google de nieuwe linkjes gaan indexeren, zodat deze in de Google zoekresultaten kunnen worden weergegeven. Dit doet Google door de nieuwe URL’s te gaan volgen, beter bekend onder de term ‘crawlen’.

Het spreekt voor zich dat wanneer dit niet correct gebeurt of wanneer Google een pagina probeert te bezoeken die niet (meer) beschikbaar is (lees: crawlfout), dit een ramp kan zijn voor de vindbaarheid van je website in Google! Je wil je nieuwe pagina’s sneller laten indexeren? Dan kan je deze toevoegen aan je sitemap en deze op hun beurt uploaden in Search Console.

3. Bye, bye broken links

Dode links of foutmeldingen in én naar je website? Met Search Console hou je makkelijk bij of gebruikers op niet bestaande pagina’s terechtkomen op je site. Is de link afkomstig van je eigen website? Dan kan je deze eenvoudigweg aanpassen. Is de link daarentegen afkomstig van een andere website? Dan kan je de foute link tijdelijk of permanent ‘redirecten’. Lees: je link tijdelijk of permanent ‘verhuizen’ naar een andere link!

Veel ‘404’-tjes in je website? Dan is je website aldus Google niet in orde en zal deze bijgevolg lager ranken. Reden te meer om deze goed op te volgen dus!

To Search Console or not to Search Console?

Natuurlijk zijn er nog heel wat meer functies binnen Search Console waarvan je gebruik kan maken, zeker nu de bèta-versie ervan stilaan vorm krijgt. Maar met deze drie functies kom je dus al een heel eind! Benieuwd naar hoe Google jouw website écht ziet? Relevante inzichten krijgen in hoe je nog meer gebruikers naar jouw site kan trekken? Dan is Google Search Console zeker het proberen waard.

Connecteer met 82.177 abonnees