Wat ik heb geleerd over ondernemerschap in Silicon Valley

Wat ik heb geleerd over ondernemerschap in Silicon Valley

Silicon Valley... oorspronkelijk synoniem voor de grote hoeveelheid bedrijven die bezig waren met de productie en innovatie van siliciumchips. Nu slaat de term op het mekka van alle hightech bedrijven in San Francisco. 

Ik had er veel over gelezen en gehoord. Wat doet het met een mens als je het geluk hebt om er 6 dagen te mogen rondlopen? Tot op vandaag blijft de continue ondernemersdrang van de Amerikanen aan mijn ribben kleven. You love them or you hate them... I love them !! Waarom? Omdat niemand kan tippen aan hun eeuwig optimisme en onverzettelijk doorzettingsvermogen.

Op welk vlak kunnen wij nog heel wat leren over onze mindset over ondernemen?

1. Geen concurrenten


Concurrentie kent een heel andere dimensie. "A lot of imitators, no competitors" is een vaak gehoorde quote. Soms tot in het extreme... "You wanna copy me? Thank you, that's a compliment." 

Hou je vooral bezig met de sterktes van je eigen merk. De verloren tijd die je besteedt aan concurrenten, investeer je beter in het optimaliseren van je eigen product. 

2. Openheid


Show your work ! Vertel over jouw pril idee of innovatieve startup. Zoek andere ondernemers om jou te "challengen". Vraag actief naar feedback, durf incasseren en doe er iets mee. Richt je vooral naar mensen die je op een opbouwende manier vooruit willen helpen. Ongefundeerde negatieve kritiek brengt je geen stap vooruit en vergeet je best zo snel mogelijk. 

3. Groeien = Falen


Het is een huizenhoog cliché maar het bestaat écht: het positieve inzien van falen. Amerikanen zijn opgegroeid met de mindset van "failure is a growth experience". Dit resulteert in het feit dat de angst om te ondernemen (bijna) volledig verdwijnt. De "zekerheid" van een job als werknemer verkiezen boven je passie volgen is veel minder aanwezig. Deze quote zegt meer dan genoeg: "If you are not ready or can't handle for failure, you are not an entrepreneur"

4. Hoe meer data, hoe beter


Het besef dat elke bedrijfsstrategie begint bij het verzamelen van data van (potentiële) klanten is overal ingeburgerd. Alles wordt gemeten. Zonder data ben je niks. Heb jij alle email adressen van je (potentiële) klanten? Hoeveel procent leest jouw wekelijkse nieuwsbrief? Hoe meer data, hoe meer inzichten je krijgt over hoe je jouw klantencommunicatie kan personaliseren en finetunen. 

5. Alles begint bij de klantenbeleving


Is jouw bedrijf extreem klantvriendelijk? Uiteraard zal niemand "nee" zeggen. Denken jouw klanten daar ook zo over? Als je naast een uitzonderlijk sterk product of dienst geen consistente customer service kunt garanderen, zal je klant snel afhaken. De reflex om op je smartphone te laten weten hoe goed of slecht je beleving was, wordt elke dag groter. Toon je dankbaarheid aan elke nieuwe klant voor het feit dat hij voor jou kiest. Vergeet zeker je bestaande community niet want 'het is veel moeilijker om een nieuwe klant te maken dan er één te houden'.

6. The crowd is becoming like a company


Vroeger hadden bedrijven de macht over de consument. De impact van sociale media zorgt ervoor dat  de community de kaarten in handen heeft. "Door het delen van eten, auto's en grasmachines worden zij een bedrijf op zich"  oppert Jeremiah Owyang, een fervente aanhanger van de deeleconomie. Hoe speel jij hierop in?

7. Durven proberen


Je kan blijven twijfelen over een idee of het concept optimaliseren, op een bepaald moment moet je het in de markt zetten. "Try it, if it's not gonna work, do something else." Pas door te doen, feedback te vragen en bij te sturen ga je vooruit. Het uitgangspunt is bij alles wat ze doen: "de uitvoering is belangrijker dan het idee."

8. Ondernemen is geen job maar een "lifestyle"


In Amerika is kiezen voor ondernemerschap een manier van leven. Angst om te springen, de zekerheid van het werknemersstatuut op te geven of risico's nemen zijn veel minder gerelateerd aan ondernemen dan bij ons. 

Dé grootste inspirator was voor mij zonder twijfel Gary Vaynerchuk. De helderheid waarmee hij zijn boodschap brengt, gecombineerd met een ogenschijnlijk ontembaar enthousiasme is ongezien. Ooit is hij gestart met Wine Library TV. Nu is hij oa. door zijn bedrijf Vayner Media uitgegroeid tot een rasechte "rockstar". -


Enkele quotes die ik je zeker niet wil onthouden:

  • If you're not listening to your customer, you're dead
  • Er zijn 2 manieren om het grootste gebouw te bouwen: Bouw het grootste gebouw of alle andere rondom u slopen... Neem het eerste.
  • Tijd is tegenwoordig het meest waardevolle wat er is. Investeer in efficiëntie en verkoop tijd in plaats van een product. 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.504 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief